El conseller Calvet durant la compareixença.

El conseller Calvet anuncia la construcció d'un carril bus a la C-31 d'entrada a Barcelona, des de Montgat

query_builder   27 maig 2020 16:24

event_note Nota de premsa

El conseller Calvet anuncia la construcció d'un carril bus a la C-31 d'entrada a Barcelona, des de Montgat

 

  • A curt termini, un dels carrils al tram de Badalona de la C-31 es transformarà en carril bus-VAO i a l’estiu ja estarà en funcionament

 

  • El conseller compareix telemàticament al Parlament per informar sobre la represa de les activitats econòmiques, el transport públic i el garantiment de la seguretat 

 

  • Calvet explica que l’ATM de Barcelona està elaborant un pla de mobilitat corresponsable de les empreses per afavorir la flexibilitat horària, el teletreball o el foment de la mobilitat no motoritzada i del transport d’empresa

 

El conseller Calvet durant la compareixença.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha comparegut telemàticament a la Comissió de Territori del Parlament per informar sobre la represa de les activitats econòmiques i el transport públic en el marc del pla de desconfinament i de reactivació econòmica. En la sessió, el conseller Calvet ha anunciat, com una de les mesures del Govern per a reforçar el transport públic, la transformació, a curt termini, d’un carril de la C-31 a Badalona en el sentit Barcelona per a bus-VAO, i posteriorment, la construcció -en dues fases- d’un carril exclusiu per a bus, des de Montgat fins al carril bus actual.

 

Així, el conseller ha exposat que, entre finals de juny i principis de juliol, el Departament posarà en funcionament un carril bus-VAO a la C-31 al seu pas per Badalona, a partir de la transformació d’un dels tres carrils existents mitjançant una actuació sobre la senyalització, amb un cost molt petit i que es pot implantar de manera immediata. Calvet ha recordat que la Generalitat havia redactat el 2011 un projecte “excessivament car”, que incorporava el carril bus ampliant la calçada, mantenint així els tres carrils per al vehicle privat i construint un nou viaducte sobre el Besòs, amb un cost de fins a 32 MEUR. El tram on s’actuarà ara té una longitud de 3,8 quilòmetres i no inclou l’àmbit dels viaductes sobre el riu.

 

Fer un carril bus VAO a la C-31 a Badalona, a la calçada d’entrada Barcelona “permetria millorar la fiabilitat i reduir la durada dels serveis interurbans en una via molt congestionada” ha remarcat el conseller Calvet. La intensitat en hora punta del matí és de 5.600 vehicles/hora d’entrada, segons les dades registrades abans de la pandèmia. Segons les previsions del Departament, explicades pel conseller “en un escenari post-COVID19, una combinació de reducció de trànsit fruit de mesures com la implantació del teletreball i la flexibilització horària -que aplanin les puntes de trànsit- així com la zona de baixes emissions, fan viable la implementació de carril bus-VAO a curt termini” ja que s’estima una reducció del trànsit del 20%

 

En paral·lel, el Departament impulsarà un projecte per a desenvolupar en dues fases les actuacions necessàries per a donar continuïtat cap al nord al carril bus de la C-31. Actualment, la C-31 ja té un carril bus entre el riu Besòs i la plaça de les Glòries, en la calçada del sentit d’entrada a la ciutat. Aquest carril bus, es va generar amb la remodelació de la calçada amb les obres del semi-soterrament.

 

Així, el projecte que ha anunciat el conseller preveurà en dues fases aquesta actuació; la construcció d’un quart carril exclusiu per a bus en la plataforma existent, amb un pressupost estimat de 5 MEUR, i l’execució d’un nou viaducte sobre el Besòs, amb un cost d’uns 15 MEUR, per enllaçar amb el carril bus de la C-31 actual.

 

Finançament del transport públic

 

El conseller Damià Calvet ha remarcat durant la seva compareixença la necessitat de finançament per al transport públic, que s’ha vist incrementada per la situació derivada de la pandèmia. “Ens cal que el transport públic funcioni com toca. Amb l’oferta que correspongui en funció del moment i les mesures de seguretat que s’estableixin en els plans de desconfinament en funció de les fases i les regions sanitàries”, ha ressaltat el conseller.  A més, ha posat de relleu el paper del transport públic com a “aliat” en una situació d’emergència climàtica. 

 

En aquest sentit, Calvet ha explicat que el Govern de Catalunya ha insistit a l’Estat perquè “efectuï el pagament a l’ATM Barcelona de la partida del pressupost 2019, ara en pròrroga, 109 MEUR, i la constitució d’un fons finalista i específic per a fer front a les pèrdues d’ingressos i nous costos derivats de l’estat d’emergència, que només per a les primeres sis setmanes eren 107 MEUR”. Així, el conseller ha posat sobre la taula que “cal prendre decisions urgents” respecte del dèficit del transport públic que, segons “les nostres estimacions actuals ens poden dur als 500 MEUR a 31 de desembre”, pel que fa a tot Catalunya.

 

Pla de coresponsabilitat de les empreses

 

En la seva compareixença, Damià Calvet ha anunciat l’elaboració, per part de l’ATM de Barcelona, d’un pla de coresponsabilitat de les empreses per afavorir que “les empreses estableixin més i millors polítiques de teletreball, flexibilitat horària, transport d’empresa o fomentin la mobilitat no motoritzada”. Aquesta mesura respon a la necessitat d’assolir en matèria de transport públic “un compromís personal i col·lectiu i en aquest compromís col·lectiu hi ha les empreses”.

 

El pla de coresponsabilitat dotarà les empreses “d’una eina d’autodiagnosi de la seva mobilitat” i de recomanacions per  aplicar actuacions de millora de la mobilitat. Al mateix temps, aquesta informació també ajudarà l’ATM en la presa de decisions d’altres accions, com nous itineraris pedalables, transport discrecional compartit o l’ impuls del cotxe compartit. D’altra banda, es preveu establir la necessitat que com a mínim les empreses de majors dimensions es comprometin a implementar totes o bona part de les mesures suggerides per aquesta eina d’autodiagnosi, a través d’una carta de compromís o similar.

 

Aposta per la bicicleta

 

En la seva intervenció, el conseller ha posat de relleu que el Govern, en la seva política de promoció d’una mobilitat més sostenible, aposta per la bicicleta i ha recordat l’aprovació fa uns mesos de l’Estratègia de la Bicicleta 2025, que estableix eines de planificació i desenvolupament, promoció i formació per a impulsar l'ús de la bicicleta com a mode de transport actiu i sostenible, tant per motius de mobilitat quotidiana com pel lleure, l'esport i el turisme, alhora que cerca unir forces en favor d’una Catalunya pedalable i pedalada.

 

En aquest sentit, Calvet ha recordat que demà es reuneix la Mesa de la Bicicleta, on s’anunciarà la inversió de 20 MEUR per una nova convocatòria d’ajudes per a projectes de vies ciclistes urbanes i interurbanes, adreçades a ajuntaments, consells comarcals i diputacions.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 131