Camions circulant

Territori impulsa un Pla de reactivació econòmica del sector del transport de mercaderies i la logística

query_builder   3 juny 2020 20:00

event_note Nota de premsa

Territori impulsa un Pla de reactivació econòmica del sector del transport de mercaderies i la logística

  • Es tracta d’un conjunt de mesures en el camp de la descarbonització i la digitalització que han de permetre un impuls i l’adaptació del sector
  • El Pla preveu una aportació de 7,3 MEUR entre el 2020 i el 2021

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, juntament amb el secretari general, Ferran Falcó, el secretari d’Infraestructures, Isidre Gavín, i el director de Transports i Mobilitat, David Saldoni, s’ha reunit avui amb representants del sector del transport de mercaderies per exposar-los el nou pla de mesures per afrontar el repte de la modernització, la descarbonització, la digitalització i l’adaptació del model associatiu als nous temps.

Durant mesos s’han analitzat propostes i àmbits de treball necessaris per fer el sector del transport més competitiu, i ara, administració i sector, de forma conjunta, treballarem la priorització de les accions plantejades.

Aquest pla s’estructura en 8 àmbits i proposa fins a 26 accions encaminades a proporcionar suport a la modernització, digitalització i enfortiment d’un àmbit en el qual hi treballen més de 150.000 persones. Així, enguany preveu una aportació de 3,5 MEUR i de prop de 7.300.000 euros entre el 2020 i el 2021.

En l’àmbit de la valorització del sector, preveu l’elaboració d’un manual de bones pràctiques en les relacions comercials i compromisos amb els carregadors a Catalunya així com l’establiment de mesures que evitin l’intrusisme.

Per reforçar l’associacionisme, el pla contempla mesures com una línia de subvenció pel foment, la modernització i la cohesió d’aquest, la convocatòria de la Mesa Sectorial del Transport i la creació d’un protocol de gestió i informació de les emergències. Tot plegat per reforçar la comunicació i la relació amb un sector que representa el 13% del PIB català.

Posant la mirada més enllà, el pla vol arribar a un acord estratègic per encarar el futur de la logística a Catalunya. La presentació de l’estudi “Estratègia logística per la internacionalització de l’economia” i la creació d’una taula de treball sobre la logística de la darrera milla son dues de les propostes  encaminades a aconseguir-ho.

El pla planteja accions de millora i adaptació a l’agenda verda, que inclouran camps com la sostenibilitat ambiental del sector, l’eficiència en la gestió documental, l’actualització econòmica entre l’administració i el sector, o un acord en l’afectació en el sector de la gestió de les infraestructures.

Per això, entre les mesures proposades hi ha un Pla de descarbonització de la flota de transport de mercaderies. A més, es presentarà una guia per a l’adquisició de vehicles ambientalment sostenibles i s’obrirà una línia d’ajuts i finançament per l’impuls de la descarbonització de les flotes.

La digitalització del sector també és un dels punts tractats en el pla ja que es planteja com una de les vies per millorar en l’eficiència de la gestió documental. Així, està previst fer una presentació del diagnòstic i un pla d’acció d’ordenació del transport per carretera. Es farà una proposta catalana sobre l’ordenació i digitalització documental del transport de mercaderies i una Guia per a empreses del sector sobre actuacions de digitalització. I per ajudar a fer efectiva aquesta millora s’obrirà una línia d’ajuts per la inversió en tecnologia informàtica i en formació.

Els professionals compten amb un àmbit propi de propostes en aquest pla en la línia de millorar la prestació dels seus serveis. D’una banda es proposa un acord per la utilització preferent dels serveis d’ITV, el reforç organitzatiu de les Juntes Arbitrals i un Pla de posada en funcionament de les àrees d’estacionament i servei de Barcelona, Girona i Port de Barcelona, així com noves zones de descans. I en l’àmbit de la formació, el pla vol establir un nou sistema així com l’activació d’un cicle formatiu de grau mig per a conductors. La formació també comptaria amb una partida que inclou un programa de subvencions per a les associacions professionals i d’altres entitats per activitats formatives.

El document també inclourà un acord en l’afectació del sector en la gestió de les infraestructures. En aquest àmbit es planteja: la constitució d’una taula de treball sobre la fiscalitat del sector, una proposta consensuada sobre la ampliació de 44tn i plans de compensació de peatges.

Aquest Pla de reactivació econòmica s’emmarca en el projecte de l’Agenda Verda que s’està elaborant des del Departament de Territori, amb accions principalment en el camp de la descarbonització, la digitalització i la regulació intel·ligent.

 

Cal destacar el treball conjunt amb el sector per tal de planificar accions, tant per un present més immediat com a mig termini, ja que la voluntat és disposar d’un sector cohesionat, competitiu, amb valor afegit i generador de riquesa en el nostre país.

Aquests dies s’ha demostrat que el sector del transport és imprescindible perquè tota la resta funcioni, i la voluntat del conjunt del sector i l’administració és treballar conjuntament perquè pugui adaptar-se i sortir de la crisi en què ens trobem de forma reforçada.