EMC

INDÚSTRIA

Àngels Chacón: "Si no destinem 263 milions d'euros a la indústria de la mobilitat i l'automoció en els propers cinc anys perillen el 74% dels llocs de treball del sector"

query_builder   25 juny 2020 18:10

event_note Nota de premsa

INDÚSTRIA

Àngels Chacón: "Si no destinem 263 milions d'euros a la indústria de la mobilitat i l'automoció en els propers cinc anys perillen el 74% dels llocs de treball del sector"

EMC
  • La consellera d’Empresa i Coneixement presenta al Parlament el programa de suport a la indústria de la mobilitat i l’automoció per ajudar a reconvertir més de 200 empreses

 

  • El pla, que s’ha elaborat conjuntament amb tots els agents socioeconòmics, defineix 48 actuacions en els àmbits d’innovació i nous models de negoci; internacionalització i inversió; talent i ocupació i responsabilitat social; i infraestructures, marc regulatori i estímul de demanda

 

  • El sector de l’automoció genera a Catalunya 143.000 llocs de treball directes i indirectes i factura 23.800 milions d’euros, xifra que representa més del 10% del PIB del país

 

 La consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, acompanyada de la directora general d’Indústria, Matilde Villarroya, ha presentat aquesta tarda al Parlament el programa de suport a la indústria de la mobilitat i l’automoció per ajudar a reconvertir més de 211 empreses i consolidar el 74% dels llocs de treball.

Amb aquesta compareixença es dona compliment a la moció 66/XII de 25 de març del 2019 del Parlament de Catalunya, que instava el Govern a presentar un Pla Estratègic de suport al sector.

Durant la seva intervenció, la consellera ha assegurat que “si no destinem 263 milions d’euros al pla de suport a la indústria de la mobilitat i l’automoció en els propers cinc anys perillen 211 empreses i el 74% dels llocs de treball del sector”. En aquest sentit, Chacón ha explicat que “aquesta indústria té passat, present però sobretot volem que tingui futur afrontant de forma encertada la seva transició cap a un concepte més ampli de mobilitat”. “Catalunya és un país industrial, vol continuar sent-ho, i per a fer-ho necessita un sector de l’automòbil i de la mobilitat competitiu”, ha afirmat Chacón.

La consellera d’Empresa i Coneixement ha recordat que quan va irrompre la pandèmia provocada per la COVID-19, el sector de l’automòbil ja estava immers en una trajectòria a la baixa i en un moment de profundíssima transformació. “Com a Govern tenim l’obligació de fer front a les amenaces i de fer tot allò que sigui possible per aprofitar les oportunitats; el Programa de Suport a la Indústria de la Mobilitat i l’Automoció recull mesures per a ajudar les empreses a recuperar-se de la crisi provocada per la pandèmia, que haurien de prioritzar-se en la seva execució i haurien de tenir la necessària dotació pressupostària”, ha manifestat Chacón.

La importància del sector automoció

El sector de l’automoció té un pes molt important en l’economia catalana. En concret, genera a Catalunya 143.000 llocs de treball directes i indirectes i factura 23.800 milions d’euros, xifra que representa més del 10% del PIB del país. Les exportacions catalanes d’aquest sector representen el 23,2% del total de l’Estat espanyol. (FONT: CIAC + DGI – ACCIÓ en base a INE i ICEX).

Actualment, el sector de la mobilitat i l’automoció es troba en una situació de canvi i ha de fer front a grans desafiaments com per exemple el vehicle connectat amb el seu entorn; el vehicle autònom; l’electromobilitat i la reducció d’emissions; els canvis en les pautes de consum de la mobilitat; l’entrada de nous actors (Intel·ligència artificial, big data, electrònica i sensòrica, gegants tecnològics...); la transformació digital; i la competència pel talent i la potència industrial i consumidora de la Xina, entre d’altres.

Tant a nivell europeu com local s’estan desenvolupant normatives que definiran el futur de l’electromobilitat. En aquest sentit i pel que fa a nivell europeu, el Reglament UE 2019/631 del Parlament Europeu i el Consell de 17 d’abril de 2019 s’estableixen normes de comportament en matèria d’emissions de CO2 dels turismes nous i dels vehicles comercials lleugers nous. A Espanya i en línia amb els principals països europeus, el Ministeri de Transició Ecològica ha anunciat la intenció de prohibir la matriculació i venda de vehicles de combustió interna a partir de 2040 i circulació al 2050.

A Catalunya, l’impost sobre les emissions de CO2 dels vehicles de tracció mecànica afectarà  un total de 4,1 milions de vehicles: 3,6 milions de turismes i furgonetes i 500.000 motos.

Consens entre tots els agents socioeconòmics, administració i empreses del sector

El programa de suport a la indústria de la mobilitat i l’automoció s’ha elaborat de forma consensuada amb els agents socioeconòmics. En aquest sentit, s’han mantingut 50 reunions de treball amb el Consell Català de l’Empresa (Foment, Pimec, UGT i CCOO), el Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya, els grans fabricants d’automòbils i empreses de la indústria auxiliar, els centres tecnològics i operadors del sistema, entre d’altres.

Els eixos d’actuació del programa de suport es focalitzen en quatre grans  àmbits que comportaran 48 actuacions:

  • Innovació i nous models de negoci
  • Internacionalització i inversió
  • Talent i ocupació i responsabilitat social
  • Infraestructures, marc regulatori i estímul de demanda

Aquestes són les principals actuacions que posarà en marxa el pla:

  • Elaboració d’un mapa de riscos de la indústria de l’automoció davant del vehicle elèctric.
  • Línia d’ajuts per a noves oportunitats de negoci.
  • Línia específica del programa PROACCIÓ 4.0 d’ajuts a la transformació digital del sector de l’automoció.
  • Reforçar les línies per a la recerca i el desenvolupament en el marc dels ajuts NUCLIS i INNOTECH per a la indústria de l’automoció i de la mobilitat.
  • Impulsar el Mobility Tech Hub. Crear una incubadora i acceleradora de projectes de la nova mobilitat.
  • Ampliació de la línia d’alt impacte per a la captació d’inversió estrangera en l’àmbit de la mobilitat i l’automoció.
  • Creació d’una línia de préstecs amb interessos bonificats a través de l’ICF de suport a la indústria de la mobilitat.
  • Nova línia de préstecs d’Avançsa pel sector de l’automoció.
  • Mapeig de les competències professionals requerides per a la mobilitat i l’automoció del futur.
  • Nova línia del pla PIRVEC per a seguir incrementant el nombre de punts de recarrega del vehicle elèctric.
  • Impulsar IDIADA com centre de referència en la mobilitat connectada i autònoma.
  • Potenciar plataformes com el Catalonia Living Lab o l’EIT Urban Mobility.
  • Creació de la unitat per a la transformació de la industria de la mobilitat.

 

Més de 200 empreses hauran d’innovar per reconvertir-se

La indústria de l’automoció a Europa es veurà transformada en els propers anys degut de la producció seriada del vehicle elèctric que substituirà al vehicle de combustió (fins a un 25% l’any 2025). La producció massiva del vehicle elèctric a Catalunya impactarà principalment en les 325 empreses que composen la cadena de valor principal que ocupen a 45.000 persones. 

Aquestes companyies es localitzen a les comarques de la primera i de la segona corona metropolitana i es concentren en els sistemes de carrosseria, xassís i exterior; interior; motor; eix, frens i control de conjunt: procés de producció.

L’estudi elaborat pel Departament d’Empresa i Coneixement a través de la Direcció General d’Indústria conclou que un total de 24 empreses de la cadena de valor principal concentren un molt alt risc de desaparèixer a llarg termini perquè es dediquen majoritàriament als subsistemes que desapareixeran de la cadena de valor. Aquestes companyies requereixen una acció directe i tenen una oportunitat en mercats exteriors menys sofisticats on el vehicle de combustió encara tindrà recorregut. Aquest conjunt d’empreses factura el 7,58% del total de la cadena de valor principal considerada a l’estudi i ocupa el 13,36% del total de l’ocupació.

Un total de 211 empreses hauran de ser molt intensives en innovació en els seus productes per tal de mantenir-se a la cadena de valor. Aquest conjunt d’empreses facturen el 80,5% del total i ocupen el 73,71% del total de l’ocupació. Per això, des del Departament d’Empresa i Coneixement s’estima que el Programa de suport a la Indústria de la Mobilitat i l’Automoció hauria d’estar dotat amb gairebé 51 M€ l’any 2020 i amb 263 M€ en el període 2020-2025, distribuïts per àmbits d’actuació.

L’estudi també apunta que 90 empreses no estan impactades en cap dels seus productes. Aquestes representen el 11,92% de la facturació i el 12,93% dels llocs de treball.

 

 

Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________