Conseller Calvet

Calvet: "Ara iniciem l'adaptació de l'intercanviador de plaça Espanya i tindrem tota la xarxa de metro adaptada el 2024"

query_builder   13 juliol 2020 13:56

event_note Nota de premsa

Calvet: "Ara iniciem l'adaptació de l'intercanviador de plaça Espanya i tindrem tota la xarxa de metro adaptada el 2024"

  • El conseller, juntament amb la tinenta d’Alcaldia de Barcelona, Janet Sanz, recorre les instal·lacions de l’L1 i l’L3 de plaça Espanya, que s’adaptaran a persones amb mobilitat reduïda

 

  • Els treballs comporten una inversió de 10 MEUR i tenen un termini d’execució de 42 mesos

 

  • El Govern destinarà 5 MEUR més per a millorar els sistemes d’evacuació de l’estació
metro mobilitat reduïda

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha visitat avui, acompanyat de la tinenta d’Alcaldia, Janet Sanz, els primers treballs de les obres per a millorar l’accessibilitat de l’intercanviador de Plaça Espanya de Barcelona, on tenen parada de les línies L1 i L3 de metro i diverses línies d’FGC. A la visita també han assistit el president d’FGC, Ricard Font, i la presidenta de TMB, Rosa Alarcón.

 

Les obres que ara comencen consisteixen en l’adaptació a persones amb mobilitat reduïda d’aquest intercanviador, un dels més potents de la xarxa de transport públic de l’àrea metropolitana. Els treballs, que suposen una inversió de 10 MEUR i compten amb finançament FEDER, tindran un termini d’execució de 42 mesos.

 

El conseller Calvet ha remarcat la rellevància d’adaptar un “hub de la mobilitat com el de plaça Espanya” i ha posat de relleu que es tracta “d’una obra complicada, en un entorn urbà consolidat”, que compta “amb un gran projecte d’enginyeria i unes empreses constructores que s’han compromès a executar l’obra en temps i forma i amb les mínimes afectacions possibles”.

 

En un context de reactivació econòmica com l’actual, “convé accelerar els projectes d’infraestructures”, ha exposat el conseller, per assolir “una mobilitat sostenible i més i millor transport públic”. En aquesta línia, el conseller ha assenyalat quatre grans projectes en què està treballant el Departament: “la finalització de l’L9 de metro, la unió dels dos sistemes de tramvia per la Diagonal, el tren-tram de Tarragona i el perllongament de l’L8 d’FGC entre plaça Espanya i Gràcia”. Aquesta prolongació “permetrà unir les línies del Bages i l’Anoia i el Metro del Vallès”, i donar així, “més obertura i capacitat” al sistema i és una de les actuacions “amb un resultat més positiu” del Pla director d’infraestructures.


metro mobilitat reduïda

Al subsòl de Plaça Espanya hi ha actualment tres estacions de ferrocarril, dues de metro –L1 i L3– i una de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). Cadascuna de les estacions disposa d’un vestíbul principal d’accés a diferent cota i aquests vestíbuls s’interconnecten a través de diversos passadissos interiors. En aquest intercanviador, que registra en conjunt més de 18 milions persones usuàries a l’any, està adaptada l’estació d’FGC.

 

Les principals actuacions previstes són:

 

Estació L1

 

Ø  Instal·lació d’un ascensor d’accés carrer - vestíbul, en la confluència de la plaça amb l’inici del carrer de Tarragona

 

Ø  Construcció d’un vestíbul situat al costat centre comercial i implantació d’un ascensor directe a l’andana sentit Hospital de Bellvitge

 

Ø  Substitució de l’actual passera metàl·lica de canvi d’andana per una de nova i instal·lació de dos nous ascensors a l’extrem de les andanes. Aquesta actuació comportarà una redistribució i una nova configuració de diversos espais de serveis tècnics i instal·lacions.

 

 

Estació L3

 

Ø  Ampliació del vestíbul existent i instal·lació de dos nous ascensors: un del carrer (a l’avinguda del Paral·lel costat Besòs) a vestíbul i un de vestíbul a passadís de connexió amb l’L1

 

Ø  Implantació de dos ascensors per connectar el nivell de vestíbul intermedi amb les andanes

 

Passadís de connexió L1-L3

 

Ø  S’adapta el passadís entre les dues estacions de metro amb la supressió dels esglaons existents a ambdós extrems i la seva substitució per un sistema de rampes.

 

Així mateix, quedaran adaptats tots els itineraris entre les estacions que conformen l’intercanviador: L1, L3 i FGC

Addicionalment a aquesta actuació, el Departament de Territori i Sostenibilitat està treballant en la redacció del projecte per a la millora en els sistemes d’evacuació de l’intercanviador. Per a aquesta obra, es preveu una inversió de 5 MEUR.

 

Afectacions a la mobilitat

 

L’execució de les obres comportarà afectacions en la mobilitat a l’entorn de Plaça Espanya, en funció de cada fase dels treballs, pel que fa a la mobilitat de vehicles, de vianants i de ciclistes i al servei d’autobusos i de bicing. En les primeres setmanes, les afectacions seran molt puntuals.

 

A partir de l’agost, es reduirà algun carril de circulació i s’ocuparà part de vorera i calçada a la cantonada del centre comercial de les Arenes. Es preveuen restriccions de la circulació al carrer Diputació, entre Vilamarí i avinguda de Tarragona i a l’avinguda del Paral·lel hi haurà ocupacions de la via pública pels treballs de desviament de serveis. Les afectacions a la mobilitat s’anunciaran oportunament.

Adaptació de la xarxa de metro

 

Actualment, estan adaptades 146 de les 159 estacions existents a la xarxa de metro de l’àrea de Barcelona, una xifra que suposa un 92% del total. En aquests moments, estan en execució els treballs per adaptar a persones amb mobilitat reduïda l’intercanviador de Maragall. L’octubre vinent es licitarà l’obra per a completar l’adaptació de l’estació de Vallcarca (L3) i la resta d’estacions per adaptar estan en fase de projecte. “Estem complint la nostra obligació de facilitar l’accessibilitat a persones amb la mobilitat reduïda o condicionada”; així, ha exposat que la xarxa de metro estarà adaptada al 100% “l’any 2024, amb una inversió de fins a 80 MEUR” en els pròxims anys.

 

Les altres estacions pendents d’adaptar –n’hi ha que són intercanviadors i suposen 2 estacions– són: Clot (L1), Verdaguer (L4 i L5), Plaça de Sants (L1 i L5), Urquinaona (L1 i L4) i Ciutadella – Vila Olímpica (L4).

5  

Imatges

Fotografia

Fotografia 255

Fotografia

Fotografia 252

Fotografia

Fotografia 247

Plànol

Plànol 299

Plànol

Plànol 299

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 336