Imatge

La ZBE Rondes BCN entrarà definitivament en vigor per a motos i cotxes als quals no els correspon distintiu ambiental el 15 de setembre

query_builder   10 setembre 2020 13:21

event_note Nota de premsa

La ZBE Rondes BCN entrarà definitivament en vigor per a motos i cotxes als quals no els correspon distintiu ambiental el 15 de setembre

  • La Generalitat, l’AMB, i els cinc ajuntaments que integren la ZBE Rondes BCN reactiven aquest mes de setembre el desplegament per evitar tornar als alts nivells de contaminació d’abans de la crisi sanitària i intentar prevenir, així, malalties associades a la mala qualitat de l’aire
  • Aquestes administracions han llançat una nova campanya informativa per recordar a la ciutadania la data d’inici de les sancions i les alternatives

 

  • Es recorda que per als autònoms amb rendes baixes, s’ha ampliat el llindar econòmic a partir del qual es poden acollir a la moratòria si tenen cotxe o moto, i l’exempció durarà fins a l’abril del 2021, atenent les conseqüències socioeconòmiques derivades de la crisi de la COVID-19

 

  • A banda, les furgonetes tindran fins a l’abril del 2021; els camions fins al juliol de 2021, i els autobusos i autocars fins a l’1 de gener del 2022

 

La Generalitat, l’AMB, i els cinc ajuntaments metropolitans que integren la ZBE Rondes BCN (Barcelona, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, l'Hospitalet de Llobregat i Sant Adrià de Besòs) recorden que, per preservar la qualitat de l’aire i evitar retornar a la situació habitual d’alts nivells de contaminació en l’entorn metropolità, el règim sancionador de la ZBE Rondes BCN, per a cotxes (M1) i motos (L) als quals no els correspon distintiu ambiental, entra en vigor el 15 de setembre d’aquest any 2020.

 

Inicialment, estava previst per a l’1 d’abril, però la seva implementació va quedar aturada temporalment a causa de l’entrada en vigor de l’estat d’alarma i la crisi sanitària de la COVID-19. Atesa l’excepcionalitat de la situació i per no afectar la mobilitat essencial de les persones, la ZBE Rondes BCN va continuar vigent com en els primers tres mesos del 2020: activa de dilluns a divendres laborables de 7 a 20 h, però sense multes. Posteriorment, les administracions implicades van acordar el nou calendari i full de ruta per reactivar i seguir desplegant la ZBE Rondes BCN.

 

 

Moratòries: autònoms amb rendes baixes, furgonetes, camions, autobusos i autocars

Cal recordar també l’ampliació de la moratòria per als cotxes (M1) o motos (L) d’autònoms amb rendes baixes, atenent les conseqüències socioeconòmiques derivades de la crisi de la COVID-19. El llindar econòmic actual a partir del qual s’hi poden acollir és de 2 vegades l’IPREM. D’aquesta manera, tots els autònoms que compleixin aquests requisits disposen d’una ampliació de 3 mesos de moratòria per circular per la ZBE Rondes de Barcelona sense distintiu ambiental de la DGT. És a dir, fins a l’1 d’abril del 2021.

 

Per a les furgonetes, camions i autobusos (N1, N2, N3, M2 i M3) als quals no els correspon distintiu ambiental DGT els terminis de la moratòria per circular per la ZBE Rondes BCN en l’horari restringit (dilluns-divendres laborables de 7 a 20 h) són els següents:

 

  • Furgonetes (N1): fins a l’1 d’abril del 2021
  • Vehicles pesants, camions i autocars petits (N2, N2 i M2): fins a l’1 de juliol del 2021
  • Autobusos i autocars (M3) destinats al transport col·lectiu: fins a l’1 de gener del 2022

 

En els casos dels vehicles N2, M2, N3 i M3, la moratòria serà prorrogable durant un termini de temps proporcional si no es produeixen les condicions legals i tècniques adequades per a la implementació dels filtres per poder homologar els vehicles per a l’obtenció del distintiu ambiental de la DGT.

 

Campanya informativa a la ciutadania

 

Per tal de fer arribar aquest nou calendari a la ciutadania, la Generalitat, l’AMB, i els cinc ajuntaments que integren la ZBE Rondes BCN han posat en marxa aquest estiu 2020 una nova campanya conjunta de comunicació, que s’ha activat durant el mes d’agost i tindrà màxima pressió durant la primera quinzena de setembre i s’allargarà durant la tardor.

 

Paral·lelament, els darrers mesos s’han enviat més de 10.000 cartes d’avís als propietaris de vehicles sense distintiu ambiental de la DGT i durant l’estiu s’han tornat a obrir les oficines presencials d’atenció a l’usuari (Zona Franca i OAC metropolitanes).

 

Mesures per al suport a l’adaptació a la ZBE Rondes BCN

 

També s’han impulsat mesures de suport per facilitar el canvi d’hàbits i acompanyar el desplegament de la ZBE Rondes BCN. A banda, també es recorden altres serveis metropolitans i mesures que ja funcionen amb èxit des de fa temps: la targeta verda metropolitana (9.183 de tramitades fins a inicis de setembre), l’aparcament d’intercanvi P+R (park & ride) i l’impuls de la bicicleta (Bicibox, e Bicibox i Bicivia). Així mateix, cal recordar la necessitat de desplegar altres mesures, com la propera línia de subvencions estatals per a la compra de vehicles, amb el Pla d’impuls de la cadena de valor de la indústria de l’automòbil.

 

COVID-19, mobilitat i qualitat de l’aire de la metròpolis de Barcelona

 

Segons l’informe sobre els aprenentatges en qualitat de l’aire durant l’emergència per la COVID-19, s’estima que la reducció atribuïble al confinament va ser del 43 % en el cas del NO2 i del 21 % en el cas de les partícules PM10. Durant aquest període els nivells mesurats de NO2 a la ciutat van complir el nivell anual recomanat per l’OMS, fet que posa de manifest la importància de reduir el trànsit a la ciutat.

 

La tendència de la recuperació del transport públic està sent molt més lenta que la del vehicle privat (turismes i motocicletes). La demanda del transport públic s’ha reduït un 40 %, respecte a la reducció del 10 % de la mobilitat amb vehicle privat. Aquests factors, juntament amb l’increment estructural del comerç electrònic, suposaran un fort increment de les emissions de contaminants (NO2, PM i carboni negre) i faran que empitjori la qualitat de l’aire.

 

Amb l’escenari actual de desconfinament i la nova normalitat, aquesta situació de baixos nivells de contaminació es revertirà fins a arribar als nivells de contaminació que hi havia a Barcelona abans de la crisi de la COVID-19, o fins i tot a nivells superiors, si no s’apliquen mesures que afavoreixin la reducció del trànsit de manera permanent. Per tant, la voluntat i el compromís conjunt entre l’AMB, els cinc municipis metropolitans i la Generalitat continua sent preservar la salut de la ciutadania amb les mesures consensuades amb anterioritat a la crisi sanitària.

 

Enllaços:

 

 

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 110