El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha visitat, juntament amb l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, i el president d’FGC, Ricard Font, el Centre Operatiu de Martorell (COM) de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, un cop finalitzades, aquesta setmana, les obres de remodelació i millora de l’edifici de serveis. Amb aquesta actuació i altres en marxa -per valor de més de 8 MEUR-, FGC prepara el COM, ubicat al costat de l’estació de Martorell Enllaç, perquè sigui el centre de referència dins del servei ferroviari de la línia Llobregat-Anoia.
Les actuacions a l’entorn del COM permetran “tenir aquestes instal·lacions amb molta més capacitat i més qualitat de servei” ha indicat el conseller Damià Calvet. L’objectiu és, així, “oferir un millor servei a les persones usuàries d’FGC i el que fem a Martorell és el cor que ha de fer bategar una millora substancial de la línia del metro del Baix Llobregat”.
En aquest sentit, el conseller ha assenyalat que “des d’aquest centre i amb aquesta actuació, podrem donar més capacitat i més qualitat al servei i posem una de les bases per a la posada en servei del perllongament de la línia 8 a Barcelona, el gran projecte que ha d’unir les línies metropolitanes d’FGC entre la plaça d’Espanya i l’estació de Gràcia, amb tres noves estacions al centre de Barcelona, unint així la línia del Vallès i la del Baix Llobregat-Anoia”. Unes millores que se sumaran a “les millores en la pròpia línia del Baix Llobregat, i les millores de temps i de servei a les bifurcacions cap a Igualada i cap a Martorell”.
Totes aquestes actuacions a les línies Llobregat-Anoia d’FGC, que sumen una inversió de més de 1.000 MEUR per als pròxims anys, s’emmarquen en la voluntat del Govern d’oferir “una mobilitat sostenible i una mobilitat de qualitat”. I ha posat de relleu que “FGC és una empresa que ofereix qualitat”, amb unes xifres corresponents a 2020, “extraordinàries i molt difícils d’aconseguir en temps de pandèmia: amb un 99% tant en puntualitat com en qualitat”. En aquest sentit, “allà on es fa bé la feina, com a FGC, podem oferir aquesta mobilitat sostenible que ens ha de fer un país més resilient, un millor país”, ha conclòs Calvet.
Obres al COM
El conseller Calvet ha posat en valor aquest conjunt d’obres de millora i de noves instal·lacions que ara finalitzen i que han consistit en “la reordenació d’uns espais antics que havien quedat obsolets”, amb una inversió superior als 3 MEUR, “que ajuden que en aquest centre, on treballen 250 persones diàriament, tinguin unes condicions de treball molt més bones”. Aquests treballs es complementen “amb altres obres més d’enginyeria, més tècniques, a la platja de vies, per a la custòdia i el manteniment dels trens de la línia d’FGC del Baix Llobregat amb més rigor”, que estan actualment en execució, també amb una inversió de més de 3 MEUR.
D’altra banda, pròximament es duran a terme obres “a l’Espai Mètric, on s’exposarà la maquinària històrica relacionada amb el servei amb ample mètric que hi havia hagut en aquesta línia”, ha explicat el conseller Calvet, amb un pressupost de 2 MEUR.
Per la seva banda, el president d’FGC, Ricard Font, ha remarcat que “aquesta és la primera del conjunt d’actuacions que ens permetrà executar el perllongament de l’L8, que en un futur unirà les línies metropolitanes del Llobregat i del Vallès; les millores entre Igualada, Manresa i Martorell amb la reducció del temps de viatge; i com a conseqüència podrem triplicar l’oferta de la línia Llobregat-Anoia, passant dels 40 milions de viatges als 120 milions l’any 2026”. A això, “hi hem d’afegir, en clau local, la construcció de dos aparcaments d’enllaç; un a Martorell Central, amb una capacitat de 300 places, i un altre a Quatre Camins, amb 300 places més”, ha exposat Font.
El nou edifici