• Així ho ha declarat aquest matí en el marc del primer simposi “La classe de religió a Europa”
foto
 
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha afirmat que “el fet religiós és molt important per a les persones i per a la societat i, per això, l’escola l’ha de tenir present”. Ha afegit que “hem passat amb el temps de la presència d’una religió a una diversitat de situacions i un dels principals reptes que tenim és la integració dels nouvinguts. Davant d’aquesta nova realitat, ens hem de repensar el paper de la religió a  l’escola”. Rigau ha fet aquestes declaracions avui al matí al CaixaForum en el marc de la taula rodona del primer simposi “La classe de religió a Europa” en què ha participat.
 
La titular d’Ensenyament ha explicat que l’actual model de referència és “el model francès d’escola laica i gratuïta” i que “en la resta de països europeus la religió té un paper més important”. Ha manifestat que “ens hem de desfer de rèmores del passat, per exemple, del caràcter laic de l’escola pública, que s’ha de rellegir” i que “l’escola pública no pot ser confessional però evidentment el fet religiós hi ha de ser present i ser estudiat”. Per tant, “s’ha de treballar en la línia europea” i “s’han d’estudiar els grans relats de totes les religions, tant la grecoromana, la jueva, la islàmica com la oriental”.
 
Així mateix, Irene Rigau durant la seva intervenció ha exposat que “els pares tenen fills i l’obligació i el dret de transmetre creences i donar instruments per tenir pautes a la vida. Els mestres també els hem d’ensenyar a viure com a persones i en societat. I la societat necessita més de l’escola que mai”. En aquest sentit, ha assegurat que “la societat ens demana persones  responsables, respectuoses i defensores dels drets humans” i, per tant, “l’escola ha de fer més que mai la funció del pont de confiança del nen a casa i a la societat”. I que aquesta realitat “ens empeny més que mai al fet religiós” ha dit.
 
La consellera ha destacat doncs que un dels principals debats és el fet d’estendre la resta de religions a l’escola: “oferir una base comuna de valors i després treballar el propi de cada religió”. “No podem fer que la religió sigui element de desunió, sinó que hem de saber trobar valors comuns a través dels relats de les diferents religions”, ha remarcat. També ha subratllat com a element clau la formació el professorat: “el repte que tenim és fer la formació religiosa que correspon a cada marc”.
 
Pel que fa a la situació acadèmica, la consellera Rigau ha recordat que, en el marc de la normativa actual, “com a Departament el que hem fet és oferir una alternativa que es basa en els valors, a primària s’estructura en quatre grans blocs i a secundària es troba dins l’apartat competencial, fem un pas més i intentem recuperar la cultura i els valors”.  
1 de juliol de 2015