- Els titulars de Cultura i Polítiques Digitals posen de manifest la voluntat del Govern d’actuar de forma transversal en el desplegament de polítiques públiques
La consellera de Cultura, Laura Borràs, i el conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública, Jordi Puigneró, han inaugurat aquest matí la jornada Innova.doc “Sinergies col·laboratives en el desplegament de l’e-Administració”, a l’auditori del Caixafòrum de Barcelona.
El conseller Puigneró ha agraït la consellera Borràs que el convidés a inaugurar les jornades de forma conjunta, i ha dit que és un exemple que el Govern de la Generalitat treballa de forma transversal en el desplegament de les polítiques públiques culturals que donin respostes als nous reptes digitals.
En aquest sentit, Borràs ha explicat que, en el àmbit dels arxius ja fa temps que s’està treballant en la gestió digital de la informació, i per incentivar més aquesta feina “en breu activarem el Pla d’Arxius i Gestió Documental, perquè sigui un primer espai de diagnosi de quina és la realitat en la qual ens trobem i, fer-ho conjuntament amb el sector poder donar les respostes que necessiten”.
Borràs ha afegit que el Departament de Cultura vol esdevenir un actor rellevant en el marc de l’administració electrònica i, que es vol fer de forma transversal amb altres departaments. En aquest sentit, ha destacat l’ARESTA, l’arxiu electrònic de la Generalitat, i el desplegament de mesures organitzatives i normatives previstes al pla de govern d’aquesta legislatura. La consellera ha destacat la necessitat de treballar plegats per donar el millor servei, amb “la col·laboració amb les diputacions, els consells comarcals i el Consorci d’Administració Oberta”. “Tots aquests canvis serveixen si arriben al ciutadà”, ha reblat.
La consellera Borràs ha recordat que “hem vist com, amb l’arribada del digital, han caducat molts models de funcionament que teníem interioritzat” i com s’ha hagut de repensar estructures. Davant això, ha dit que “només els que han sabut afegir valor, són els que han pogut continuar endavant”.
“Les jornades d’avui han de servir per donar aquest valor i, aturar-nos a pensar exactament què fem, com ho fem, per què ho fem i cap a on podem anar i, sobre tot, recuperant i tenint present el valor extraordinari que tenen els arxius en la nostra història”, ha dit.
Borràs també ha afirmat que recuperar aquestes jornades “era del tot necessari”, que estava previst fer-ho l’any passat i no es va poder fer per l’aplicació del 155, i que la trobada d’avui “és bo per recuperar aquesta normalitat”.
Per la seva banda, el conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública, Jordi Puigneró, ha dit que “els arxivers i gestors documentals no heu de ser només guardians de la memòria sinó també alquimistes de la dada. El vostre paper és i seguirà sent clau en la Catalunya del segle XXI”. “Els gestors documentals sou els refinadors del petroli del segle XXI: la dada. Us necessitem per transformar la dada en coneixement. I el coneixement en intel·ligència”, ha afegit el conseller.
Jornada Innova.doc
Les administracions públiques es troben actualment en ple procés de transformació digital. Aquesta transformació, pel que fa a la gestió de documents, ha tingut com a factor impulsor l’obligació establerta per la Llei 39/2015 de tramitar els procediments administratius íntegrament per mitjans electrònics i a l’arxiu electrònic dels expedients un cop finalitzat el procediment.
La digitalització dels procediments administratius està generant canvis a nivells organitzatius, tecnològics, metodològics, que estan obrint nous espais de col·laboració interinstitucional. Així mateix, en el si de cada institució s’estan produint fórmules de cooperació innovadores on cadascuna de les unitats aporta coneixement i expertesa (tecnologia, gestió documental, transparència, seguretat de la informació, protecció de dades, etc.) amb la finalitat d’aconseguir la completa digitalització dels procediments i, per tant, de la mateixa administració.
La digitalització dels procediments administratius està generant canvis a nivells organitzatius, tecnològics, metodològics, que estan obrint nous espais de col·laboració interinstitucional. Així mateix, en el si de cada institució s’estan produint fórmules de cooperació innovadores on cadascuna de les unitats aporta coneixement i expertesa (tecnologia, gestió documental, transparència, seguretat de la informació, protecció de dades, etc.) amb la finalitat d’aconseguir la completa digitalització dels procediments i, per tant, de la mateixa administració.
En aquesta edició d’Innova.doc es donaran a conèixer experiències i iniciatives que s’estan portant a terme a Catalunya i que són una bona mostra de l’actual escenari de col·laboració en el context de l’e-administració. A les jornades, s’hi han inscrit 226 professionals de gestió documental i arxiu de les administracions catalanes així com representants TIC.
La conferència marc tractarà sobre la política de gestió documental del Govern de Portugal, com a exemple de un govern que està incorporant la gestió de documents en un marc més ampli de polítiques públiques d’administració electrònica.
La jornada compta amb tres blocs: estàndards i metodologia; exemples de col·laboració amb representants d’universitat catalanes i administracions locals; i un últim bloc sobre projectes de gestió documental. En aquest últim punt, s’abordarà “La transversalitat del projecte ARESTA. Gestió documental a l’Administració de la Generalitat de Catalunya”, amb el cap de la Secció d’Innovació Tecnològica i Gestió Documental de la Direcció General del Patrimoni Cultural, Jaume Sardà; i la responsable d’Estudis, Oficina de Processos i Administració Electrònica del Departament de Polítiques Digitals i Administració pública, Iliana Giner. La directora general del Patrimoni Cultural, Elsa Ibar, clourà la jornada.