Atenció als mitjans
La dir. de l'ACC, Bet Abad, amb el dir. dels sstt del DEMC a Girona, Josep Polanco, en l'atenció als mitjans
 
·         Vueling, Ryanair, American Airlines i EasyJet són les empreses amb un import més alt de sancions

·         Clàusules i pràctiques abusives i negativa o resistència a subministrar dades són alguns dels principals motius d’aquestes sancions

·         En aquest mateix període s’han registrat un total de 3.817 reclamacions de les quals 1.304 es van resoldre per la via de la mediació

·         Pel que fa a la demarcació de Girona s’ha registrat un total de 323 reclamacions


El Departament d’Empresa i Coneixement, mitjançant l’Agència Catalana del Consum (ACC), ha sancionat 11 companyies aèries amb un total de 533.040 euros en els darrers tres anys (2016, 2017 i 2018). Aquestes són les principals dades que ha donat a conèixer la directora de l’ACC, Elisabeth Abad, durant una visita a la demarcació de Girona. La directora ha volgut destacar que "amb aquestes actuacions la Generalitat compleix amb el Codi de Consum i defensa els drets dels consumidors i consumidores". Abad ha afegit que "1.304 reclamacions s'han resolt per la via de la mediació, una fórmula per evitar anar per la via judicial". A aquest respecte ha avançat que "el nostre objectiu és aconseguir que totes les companyies aèries s'adhereixin a l'arbitratge".
 
Vueling és l’empresa que acumula l’import més alt de sancions amb 307.740 euros en els darrers tres anys, seguida de Ryanair amb 46.000 euros, American Airlines amb 37.600 euros i EasyJet amb 37.200 euros. La resta de companyies sancionades són Air Europa, Iberia, Aerolíneas Argentinas, Delta Airline, Lufthansa, Monarch Airlines Limited, Turkish Airlines i Wizz Air Hungary.

Els motius principals de les sancions són l’existència de clàusules i pràctiques abusives, l’incompliment de les obligacions d'atenció als consumidors, la negativa o resistència a subministrar dades, i d’altres infraccions relatives a la documentació la informació adreçada a les persones consumidores.
 
Pel que fa a les reclamacions, en aquest mateix període s’han registrat 3.817, de les quals 1.304 es van resoldre per la via de mediació i 993 es van arxivar per no acceptació per part de les companyies aèries. Del total de reclamacions, 323 es van tramitar a la demarcació de Girona.
 
 
 
 
Reclamacions
 
Any
Total
2016
1263
2017
818
2018
1736
Total general
3817
 
Tipus Resolució
Total
Acord per mediació (ARB)
1304
No acceptació
993
Trasllat organisme extern
634
Arxiu definitiu (diversos motius; il·licalització, desistiment, manca relació de consum...)
549
Inadmissió
47
En tramitació
290
Total general
3817
 
 
Vueling també encapçala la llista d’empreses amb més reclamacions (1.579), seguida per Ryanair (1.084), Iberia (159) i Norwegian (91).
 
Empreses amb més reclamacions
2016
2017
2018
Total general
VUELING AIRLINES, SA
663
187
729
1579
RYANAIR
239
269
576
1084
IBERIA LINEAS AEREAS DE ESPAÑA SOCIEDAD
50
46
63
159
NORWEGIAN AIR SHUTTLE ASA
27
40
24
91
AIR EUROPA LINEAS AEREAS,S.A.U.
30
31
20
81
VACACIONES EDREAMS, SL
10
26
10
46
EASYJET AIRLINE COMPANY LIMITED
15
13
37
65
AMERICAN AIRLINES INC SUCURSAL EN ESPANA
12
9
6
27
SWISS INTERNATIONAL AIR LINES
9
6
12
27
AEROVIAS DEL CONTINENTE AMERICANO SA AVIANCA
9
6
5
20
ALTRES
199
185
254
638
Total
1263
818
1736
3817
 
 
Més de 41.000 euros a les empreses amb més reclamacions
 
El Codi de Consum inclou una taxa d’inspecció per a les empreses de serveis bàsics, que s’aplica des del 2015 a aquelles companyies que acumulen més de 100 reclamacions. L’objectiu d’aquesta taxa és que les empreses que presten serveis considerats essencials i necessaris per a la vida quotidiana o d’ús generalitzat  –com ara l’aigua, la llum i el gas, la telefonia i Internet, els transports o els financers i d’assegurances–, resolguin amb més rapidesa les reclamacions mitjançant els seus serveis d’atenció al client.
 
En el cas del transport aeri, Vueling i Ryanair acumulen un import de 41.080 euros entre els anys 2015 i 2016.
 
 
_________
 
Segueix-nos a les xarxes
 
A Twitter de l’ACC : @consumcat
A Twitter del Dept. D’Empresa i Coneixement : @empresacat