· Vueling, Ryanair, American Airlines i EasyJet són les empreses amb un import més alt de sancions
· Clàusules i pràctiques abusives i negativa o resistència a subministrar dades són alguns dels principals motius d’aquestes sancions
· En aquest mateix període s’han registrat un total de 3.817 reclamacions de les quals 1.304 es van resoldre per la via de la mediació
· Pel que fa a la demarcació de Girona s’ha registrat un total de 323 reclamacions
Vueling és l’empresa que acumula l’import més alt de sancions amb 307.740 euros en els darrers tres anys, seguida de Ryanair amb 46.000 euros, American Airlines amb 37.600 euros i EasyJet amb 37.200 euros. La resta de companyies sancionades són Air Europa, Iberia, Aerolíneas Argentinas, Delta Airline, Lufthansa, Monarch Airlines Limited, Turkish Airlines i Wizz Air Hungary.
Els motius principals de les sancions són l’existència de clàusules i pràctiques abusives, l’incompliment de les obligacions d'atenció als consumidors, la negativa o resistència a subministrar dades, i d’altres infraccions relatives a la documentació la informació adreçada a les persones consumidores.
Pel que fa a les reclamacions, en aquest mateix període s’han registrat 3.817, de les quals 1.304 es van resoldre per la via de mediació i 993 es van arxivar per no acceptació per part de les companyies aèries. Del total de reclamacions, 323 es van tramitar a la demarcació de Girona.
Reclamacions
|
|
Any
|
Total
|
2016
|
1263
|
2017
|
818
|
2018
|
1736
|
Total general
|
3817
|
Tipus Resolució
|
Total
|
Acord per mediació (ARB)
|
1304
|
No acceptació
|
993
|
Trasllat organisme extern
|
634
|
Arxiu definitiu (diversos motius; il·licalització, desistiment, manca relació de consum...)
|
549
|
Inadmissió
|
47
|
En tramitació
|
290
|
Total general
|
3817
|
Vueling també encapçala la llista d’empreses amb més reclamacions (1.579), seguida per Ryanair (1.084), Iberia (159) i Norwegian (91).
Empreses amb més reclamacions
|
2016
|
2017
|
2018
|
Total general
|
VUELING AIRLINES, SA
|
663
|
187
|
729
|
1579
|
RYANAIR
|
239
|
269
|
576
|
1084
|
IBERIA LINEAS AEREAS DE ESPAÑA SOCIEDAD
|
50
|
46
|
63
|
159
|
NORWEGIAN AIR SHUTTLE ASA
|
27
|
40
|
24
|
91
|
AIR EUROPA LINEAS AEREAS,S.A.U.
|
30
|
31
|
20
|
81
|
VACACIONES EDREAMS, SL
|
10
|
26
|
10
|
46
|
EASYJET AIRLINE COMPANY LIMITED
|
15
|
13
|
37
|
65
|
AMERICAN AIRLINES INC SUCURSAL EN ESPANA
|
12
|
9
|
6
|
27
|
SWISS INTERNATIONAL AIR LINES
|
9
|
6
|
12
|
27
|
AEROVIAS DEL CONTINENTE AMERICANO SA AVIANCA
|
9
|
6
|
5
|
20
|
ALTRES
|
199
|
185
|
254
|
638
|
Total
|
1263
|
818
|
1736
|
3817
|
Més de 41.000 euros a les empreses amb més reclamacions
El Codi de Consum inclou una taxa d’inspecció per a les empreses de serveis bàsics, que s’aplica des del 2015 a aquelles companyies que acumulen més de 100 reclamacions. L’objectiu d’aquesta taxa és que les empreses que presten serveis considerats essencials i necessaris per a la vida quotidiana o d’ús generalitzat –com ara l’aigua, la llum i el gas, la telefonia i Internet, els transports o els financers i d’assegurances–, resolguin amb més rapidesa les reclamacions mitjançant els seus serveis d’atenció al client.
En el cas del transport aeri, Vueling i Ryanair acumulen un import de 41.080 euros entre els anys 2015 i 2016.
_________
Segueix-nos a les xarxes
A Twitter de l’ACC : @consumcat
A Twitter del Dept. D’Empresa i Coneixement : @empresacat