Durant la compareixença d’aquest matí en seu parlamentària, el secretari general de Treball, Afers Socials i Famílies, Josep Ginesta, ha recordat que Calvo havia signat el codi ètic com a alt càrrec del Departament on està previst el deure d’abstenció en aquells casos de conflicte d’interès, tal i com preveu la llei
El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha fet els tràmits per personar-se en les causes obertes per les actuacions de l’exdirector general d’Atenció a la Infància i l’Adolescència, Ricard Calvo. Ho han explicat el secretari general, Josep Ginesta, i el secretari d’Afers Socials i Famílies, Francesc Iglesies, en la compareixença a la comissió de Treball, Afers Socials i Famílies del Parlament. Així mateix, han remarcat que des del Govern s’han dut a terme totes les actuacions per a garantir la transparència, preservar en tot moment l’interès superior de l’infant i defensar l’interès públic.
Ginesta ha destacat que les actuacions d’informació reservada i sancionadores impulsades pel Departament han estat aturades, atès que la llei preveu que l’administració s’ha d’abstenir de seguir el procediment mentre hi hagi obert un procés penal. També ha remarcat que “el Departament ha col·laborat amb els organismes i instàncies per a les que ha estat requerit i alhora que van iniciar-se els expedients d’informació reservada”. “Als jutjats i tribunals, així com a l’Oficina Antifrau en els expedients oberts, és a qui correspon la interpretació de les actuacions”, ha assegurat, i ha afegit que “un cop aclarides responsabilitats, el Departament actuarà en conseqüència aplicant si s’escau el règim sancionador i de responsabilitats”.
Cronologia de fets i les actuacions del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies:
26/01/16 és nomenat el sr. Ricard Calvo i Pla com a Director General de la DGAIA
22/07/2016 signa l’adhesió al Codi de Conducta d’Alts Càrrecs de la Generalitat aprovat per l’Acord de Govern de 21 de juny de 2016, el qual regula, al seu punt 5.15 el conflicte d’interessos, els deures d’abstenció, entre d’altres. El deure d’abstenció és una obligació de tots els Alts Càrrecs, que l’han de comunicar als seus superiors i previst legalment.
17/07/2017 el Departament obre un Expedient d’Informació Reservada per valorar les informacions que van aparèixer als mitjans i contrastar-ne la veracitat amb precisió, que s’ha anat nodrint de diferents documents i informacions.
19/07/2017 la consellera Bassa compareix a petició pròpia al Parlament de Catalunya.
09/08/2017 Ricard Calvo presenta un escrit de dimissió al·legant com a causa el desgast sofert en els mesos que va ser en el càrrec.
29/08/2017 es publica al DOGC el seu cessament al DOGC
16/01/2018 el Departament remet un escrit al sr. Calvo demanat aclariments sobre informacions aparegudes a mitjans sobre la seva reincorporació a la vida professional, i en concret on se li recorda que li és d’aplicació l’article 7 de la Llei 13/2005, de 27 de desembre, d’incompatibilitats dels Alts Càrrecs al Servei de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, i en concret, sobre la prohibició d’intervenir en activitats privades després del cessament.
18/01/2018 el sr. Calvo respon per escrit expressant que no té cap tipus d’incompatibilitat sense comunicar on està treballant.
03/04/2018 el Jutjat d’Instrucció 1 de El Vendrell adreça un requeriment al Departament de Treball, Afers Socials i Famílies anunciant l’obertura de diligències i que sol·licitant l’aportació de la informació relativa al sr. Calvo. El 12/04/2018 s’aporta la documentació al Jutjat 1 d’Instrucció de El Vendrell.
06/08/2018 s’envia tota la informació existent al Protectorat de Fundacions (depenent del Departament de Justícia) sobre l’expedient d’informació reservada.
08/08/2018 s’aporta nova documentació al mateix Jutjat de El Vendrell.
06/09/2018 l’Oficina Antifrau de Catalunya formula requeriment d’informació i documentació al respecte de les investigacions portades a terme i se’ls dona resposta.
Per la seva banda, el secretari d’Afers Socials i Famílies, Francesc Iglesies, ha explicat que la protecció a la infància té un sistema de provisió mixt, format per 100 entitats socials proveïdores de serveis (entitats del tercer sector, fundacions, cooperatives, etc.). “No és una estructura de provisió pròpia d’un monopoli ni d’un oligopoli, és un mercat que ha anat adquirint maduresa, pluralitat i concurrència, sobretot després de la llei 12/2007 de Serveis Socials, i a mesura que ha anat evolucionant el sector, les necessitats de la prevenció i l’atenció dels infants”, ha explicat.
Iglesies ha recordat que abans de 2015, amb la llei vigent de contractació pública, era habitual dur a terme procediments negociats sense publicitat, per raó de continuïtat en l’atenció dels infants. El secretari d’Afers Socials i Famílies ha explicat que, a partir de 2016, “des del Departament es pren la determinació de canviar aquest criteri i es decideix apostar com a criteri general per les licitacions amb procediments oberts, per donar la màxima transparència i concurrència, tant en la posada en marxa de nous serveis, com en les renovacions de recursos existents. Tant és així que el 2015, 237 contractes es negociaven sense publicitat i només 68 amb licitacions obertes. El 2017, només 32 van ser procediments negociats sense publicitat i 138 van ser licitacions obertes”.
Arran de la transposició de les directives europees 22 i 24/2014, el Departament de forma proactiva aprova el decret llei 3/2016 sobre mesures urgents de contractació pública que pràcticament elimina els procediments negociats. Així mateix aquest decret obre la via cap al model de concertació social com a marc estable de promoure models no mercantilitzats, de governança democràtica, qualitat orientació comunitària. “La concertació social és l’aposta del Departament, i estem treballant en un projecte de llei en cooperació amb tots els agents implicats”, ha reblat Iglesies.