• La proposta s’emmarca en el programa europeu Connecting Europe Facility 2014-2020 i inclou participació de socis de Grècia, Bèlgica, Croàcia, Itàlia i els governs català i espanyol
 
  • El Departament de Territori i Sostenibilitat i el Servei Català de Trànsit treballen en aquesta iniciativa en col·laboració amb la Direcció General de Trànsit i el RACC
 
  • El nou model estableix una qualificació mitjançant un sistema d’estrelles segons les característiques funcionals i prestacions de la carretera
Foto reunió
Reunió d'inici del projecte europeu SLAIN.
La Generalitat de Catalunya ha engegat avui el projecte europeu SLAIN (Salvar vides avaluant i millorant la xarxa viària transeuropea de transport, per les seves sigles en anglès). Aquest projecte, que ha obtingut fons europeus del Connecting Europe Facility (CEF) 2014-2020, inclou altres socis de Grècia, Bèlgica Croàcia, Itàlia i els governs català i espanyol i té com a objectiu implantar un sistema d’avaluació i qualificació homogeni per a la xarxa viària. Aquest model atorga una qualificació mitjançant estrelles a les carreteres a partir de l’anàlisi de les seves característiques funcionals, que permet definir actuacions a portar a terme per a millorar la seguretat.
 
Aquest sistema ja ha estat implementat per països capdavanters en seguretat viària a Europa com Suècia, Holanda o Anglaterra, i també a nivell mundial com Austràlia, i ha permès establir accions de manera més acurada i assolir importants reduccions d’accidentalitat a les seves xarxes viàries.
 
El director d’Infraestructures de Mobilitat del Departament de Territori i Sostenibilitat, Xavier Flores, i el coordinador de seguretat viària i mobilitat del Servei Català de Trànsit, Òscar Llatje, han participat en la reunió que ha marcat l’inici del projecte. Aquesta trobada s’ha desenvolupat durant la 17a Assemblea General de l’EuroRAP, organització que treballa per la millora de la seguretat viària i que forma part de l’iRAP, el Programa Internacional d’Avaluació de Carreteres. Xavier Flores és membre des del 2016 del comitè directiu d’EuroRAP.
 
El Departament de Territori i Sostenibilitat i el Servei Català de Trànsit (SCT) estan desenvolupant aquesta iniciativa, en col·laboració amb la Direcció General de Trànsit (DGT) i el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC). El projecte pretén aplicar el protocol SRS (Star Rating Score, qualificació per estrelles). Aquest protocol se centra en l’anàlisi dels elements tècnics d’una carretera que influeixen en la probabilitat de tenir un accident o en la seva gravetat si l’accident es produeix. A partir dels resultats, es qualifica amb estrelles, en funció de les prestacions de la carretera en termes de seguretat viària.
 
“Aquesta metodologia de millora de la seguretat viària s’utilitza de manera creixent internacionalment i Catalunya vol ser part actora i activa en aquest procés”, explica el director Xavier Flores. L’objectiu de la Generalitat és, un cop calibrat el mètode de càlcul al cas particular de Catalunya, establir un sistema que permeti introduir automàticament les dades dels sistemes de gestió amb què compta, aplicar el protocol SRS, per tal que aquesta avaluació ajudi a la definició i implementació de mesures destinades a millorar la seguretat de la xarxa viària. La voluntat del Govern és obtenir el primer mapa de carreteres amb aquest sistema durant l’any vinent.
 
El model SRS consta de diverses fases que consisteixen en:
 
ü  Supervisió amb imatges de la carretera i inspecció/avaluació per mitjà d’altres sistemes.
 
ü  Avaluació i codificació, per trams de 100 metres, d’una cinquantena de paràmetres relacionats amb la seguretat viària; per exemple, nombre i radi de revolts, interseccions, barreres, vorals, senyalització, limitació de velocitat, nombre i amplada de carrils, separadors de fluxos, estat del ferm, etc.
 
ü  A partir d’aquesta codificació i mitjançant un programa basat en estudis d’accidentalitat internacionals, es relacionen els elements amb la probabilitat de tenir diversos tipus d’accident (frontal, sortida de via, etc..).
 
ü  Els valors obtinguts per cada 100 metres s’integren per tenir valors mitjans per trams de longitud suficient. Als trams se’ls assigna una qualificació entre 1 i 5 estrelles, de menys a més adaptats als últims estàndards de seguretat viària, i també es pot diferenciar els tipus de persones usuàries: ocupants de turismes, motoristes, ciclistes o vianants.
 
Mapa
Exemple de mapes de qualificació de carreteres per estrelles per al cas d'Holanda i per a diferents modes de transport
El protocol iRAP proposa una sèrie d’actuacions que permeten incrementar la qualificació d’una carretera, com mesures per a modificar el comportament de l’usuari o per millorar la qualitat de la carretera.