· El principal repte del Pacte és la reducció de la víctimes mortals d’accidents de trànsit, arribar al 2050 sense víctimes mortals i efectes al medi ambient.
· S’ha fet la constitució plenària del pacte nacional, amb tots els membres implicats – administració, societat civil i forces polítiques-, el passat 12 de juliol.
El Govern ha acordat donar impuls al Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible, per tal de fer front als reptes presents i de futur de la mobilitat, així com promoure la millora de la seguretat viària i arribar a l’horitzó de l’any 2050 sense víctimes mortals ni ferits greus amb seqüeles per a tota la vida, els objectius que ha marcat la Unió Europea i que es coneixen amb el nom de Visió Zero.
L’objectiu d’aquest Pacte nacional, en què participen tots els agents implicats directament o indirectament en l’àmbit de la seguretat viària, és implantar una mobilitat més segura i, al mateix temps, sostenible, saludable, connectada i automatitzada. Que ha de permetre:
· Donar resposta als nous reptes que s’estan produint en la mobilitat, facilitant la convivència i la seguretat entre els usuaris dels diferents models de transport;
· Potenciar una mobilitat segura, sostenible i respectuosa amb el medi ambient i la salut.
· Impulsar els modes de transport no motoritzats, la mobilitat activa i la promoció del transport públic.
· S’ha de tenir en compte el desenvolupament i la implantació de les noves tecnologies aplicades a la indústria de l’automoció, a les infraestructures viàries i als sistemes d’informació i gestió del trànsit i liderar la transició cap a una mobilitat cada cop més connectada i autònoma.
Gestió i coordinació del pacte
Els departaments d’Interior i de Territori i Sostenibilitat seran els encarregats d’impulsar l’elaboració del Pacte nacional per a una mobilitat segura i sostenible.
· El director del Servei Català de Trànsit i el director general de Transports i Mobilitat lideraran la coordinació i l’impuls del Pacte en el marc de la Comissió Interdepartamental per a la Millora de la Seguretat Viària (CIMSV).
· S’hauran de coordinar els contactes amb els agents econòmics i socials, entitats i organitzacions de la societat civil i grups polítics.
· Aquests departaments hauran de presentar al Govern la proposta del Pacte nacional en el període màxim dels nou mesos següents a l’adopció d’aquest Acord.