- L’estiu (juliol i agost) concentra més d’un 23% dels accidents mortals anuals, quan aquest període només representa un 17% del total de l’any
- El 50% dels conductors morts durant el 2018 van donar positiu en alcohol, drogues i/o psicofàrmacs
- El 54,7% de les víctimes mortals d’enguany han patit l’accident en cap de setmana
- Preocupa la disminució de l’ús del cinturó de seguretat, que disminueix un 10% entre els ocupants morts respecte el 2018 i l’increment en un 14% dels positius d’alcohol en accidents amb morts i ferits greus
El conseller d’Interior, Miquel Buch, ha apel·lat a la responsabilitat individual dels conductors i conductores durant el període d’estiu, atès que ens trobem “en l’època de l’any més perillosa d’accidentalitat”. Buch ha destacat que els mesos d’estiu, juliol i agost, concentren més d’un 23% dels accidents mortals anuals, quan aquest període només representa un 17% del total de l’any.
El conseller ha subratllat que durant el mesos d’estiu se sumen uns factors que contribueixen a una elevada accidentalitat, com són la relaxació dels conductors, el component d’oci en la conducció, la circulació per carreteres poc conegudes o el consum d’alcohol i drogues. En aquest sentit, ha remarcat que 1 de cada 2 conductors morts en accident de trànsit el 2018 va donar positiu en alcohol/drogues i/o psicofàrmacs i ha insistit en què “hem d’eliminar aquests elements de la conducció”.
D’altra banda, Buch ha posat èmfasi en què “hi posem la nostra part per reduir els morts a la carretera”, tal i com s’ha reflectit en el Pacte Nacional per la mobilitat segura i sostenible, però que hi ha un element bàsic per assolir aquest objectiu, que és la responsabilitat dels conductors: “Qui finalment decideix utilitzar el mòbil o consumir alcohol i agafar un vehicle, per exemple, són els propis conductors i conductores”.
Per la seva part, el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Juli Gendrau, ha destacat els aspectes més preocupants de l’anàlisi de la sinistralitat d’aquest 2019. Entre d’altres, Gendrau ha remarcat que l’ús del cinturó ha disminuït un 10% entre els ocupants morts i un 33% entre els ferits greus, respecte l’any 2018, i que entre els conductors implicats en accidents amb víctimes, els positius d’alcohol han augmentat un 13%. Una altra dada rellevant que ha posat sobre la taula és que el 55% de les víctimes mortals d’enguany han patit l’accident en cap de setmana; un indicador que fa incidir encara més en l’apel·lació a la prudència durant els caps de setmana aquest estiu i en els desplaçaments d’oci. També ha demanat prudència davant l’increment dels col·lectius vulnerables a la carretera en el període estival, com són els vianants, els ciclistes o motoristes. Gendrau ha fet una crida al “respecte en compartir aquestes vies”.
El comissari en cap de la Comissaria de Mobilitat de Mossos d’Esquadra, Joan Carles Molinero, ha insistit també en fer una crida “a la prudència i a la responsabilitat dels conductors i conductores” davant un període d’altra sinistralitat com és l’estiu i ha afegit que “està a les nostres mans i a les dels conductors i conductores, l’oportunitat de tornar sans i estalvis i de reduir les 46 víctimes mortals que hi va haver el juliol i agost de l’any passat”. Entre les mesures especifiques de Mossos d’Esquadra per aquest estiu, el comissari ha explicat que “es reforçarà la tasca habitual preventiva en aquells trams de la xarxa viària que registren més mobilitat, sobretot vies costaneres i habituals de segones residències”. La redistribució dels patrullatges estàtics i dinàmics, la presència de l’helicòpter de Trànsit i dels vehicles espiells a les carreteres i autopistes, han estat els tres elements principals que Molinero ha destacat com a mesures de reforç de Mossos els mesos de juliol i agost.
1