- Aquesta plataforma logística multimodal implantada a la capital francesa combina el sistema ferroviari amb la distribució urbana de mercaderies
- “Hem pogut conèixer un projecte de logística en majúscules, de transport sostenible i, per tant, de qualitat de l’aire i de salut de les persones”, ha explicat el titular de Territori i Sostenibilitat
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, acompanyat del secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín; del president de Cimalsa, Enric Ticó, i del director general de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Pere Torres, ha visitat avui el complex logístic intermodal Chapelle International a París. La visita del conseller té com a objectiu conèxier diversos projectes relacionats amb la mobilitat sostenible i la logística i s’emmarca en la política de la Generalitat de trobar noves solucions per reduir la contaminació atmosfèrica de l’àrea de Barcelona.
Durant la visita, el conseller ha pogut conèixer amb profunditat Chapelle Intenational, una plataforma logística multimodal creada a París per afrontar els reptes de la Distribució Urbana de Mercaderies (DUM) i la seva connexió amb el sistema ferroviari. El projecte integra transport ferroviari i última milla amb les cadenes de subministrament.
En finaltizar la visita, Calvet ha explicat que han pogut conèixer “una experiència intermodal urbana que combina la gran distribució de mercaderies amb l’última milla. Això és parlar de logística en majúscules, de transport sostenible i, per tant, de qualitat de l’aire i de salut de les persones”. El conseller ha recordat que el canvi d’hàbits de compra, amb un creixement molt important del comerç electrònic i el lliurament immediat dels productes als domicilis, ha repercutit en el trànsit “i hem vist que el que és una oportunitat per al sector té una incidència directa en la contaminació urbana”. Per a Calvet, els reptes de la DUM s’han d’afrontar des de la gran logística fins a la distribució urbana. El nou Pla director de mobilitat 2020-2025, que està elaborant l’ATM, incorpora per primera vegada la DUM entre els seus objectius.
Precisament, el passat mes de març, el Departament de Territori i Sostenibilitat i l’ATM de Barcelona van organitzar la jornada Els reptes de la DUM, on es van tractar diferents aspectes relacionats amb l’última milla i sobre com mitigar els efectes dels vehicles de mercaderies a les ciutats, que van cada vegada en agument pel gran increment del comerç electrònic i del lliurament just-in-time.
Segons les dades de l’estudi Comerç online i mobilitat: orientacions cap a un model sostenible a Catalunya, impulsat pel Departament d’Empresa i Coneixement, el 2018 el comprador online de Catalunya va fer 17,8 compres l'any de mitjana. A nivell global, a Catalunya actualment es realitzen 53 milions de compres online i si el sector segueix creixent a ritmes superiors al 20% anuals, la previsió és que es generaran 8 milions de lliuraments a domicili nous cada any.
Calvet es reunirà aquesta tarda amb el director general de l’île de France Mobilité i president de l’Associació d'Autoritats Metropolitanes del Transport (EMTA), Laurent Probst, per obtenir informació dels projectes de descarbonització de la flota de transports i sobre l’aposta de París pels autobusos elèctrics i altres energies alternatives.
1