- El nou model permetrà una Administració inclusiva, innovadora, oberta, digital i eficient, amb l’objectiu d’aportar serveis públics de la màxima qualitat.
- La Direcció General d’Administració Digital ha organitzat aquest matí una jornada adreçada al personal dels diferents departaments per donar a conèixer les eines per a la transformació digital que ja són al seu abast
- El nou model es basa en quatre eixos clau: persones, processos, dades i tecnologia.
El Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública, ha presentat aquest matí el nou model d’Administració Digital de la Generalitat de Catalunya, amb l’objectiu de situar la Generalitat com un referent d’Administració del segle XXI en la transformació digital i el disseny de nous serveis públics digitals, proactius i personalitzats. El nou model defineix un canvi en la manera de treballar dels empleats i empleades públics, amb més flexibilitat, motivació i conciliació. A més, impulsa una Administració inclusiva, innovadora, oberta, digital i eficient, amb l’objectiu d’aportar serveis públics de la màxima qualitat.
El nou model està en línia amb l’objectiu del Govern de fomentar una ciutadania cada dia més apoderada i amb una plena democratització de la tecnologia. En aquest context, la prestació dels serveis ha de donar resposta a les noves demandes socials.
La presentació s’ha fet durant la jornada “Revolució digital a l’Administració” que ha tingut lloc aquest matí per explicar aquest nou model a les persones responsables dels diferents departaments de la Generalitat i presentar les eines clau per a la transformació digital que ja estan al seu abast. Els propers mesos es preveu que el Govern aprovi el Decret d’Administració Digital que ha de dotar d’un marc normatiu aquest canvis.
L’acte ha comptat amb la participació del secretari general del Departament, Xavier Gatius, la secretària d’Administració i Funció Pública, Annabel Marcos, i la directora general d’Administració Digital, Ester Manzano.
Les eines clau per a la transformació digital de l’Administració
El Departament, a través de la Direcció General d’Administració Digital, ha elaborat la Guia d'acompanyament a la transformació digital, que recull les principals línies d’actuació i projectes. La guia pretén ser un document de referència per a tots els departaments i unitats de l’Administració de la Generalitat i del seu sector públic per abordar els reptes que implica la revolució digital en tots els àmbits dels serveis públics.
El nou model es basa en quatre eixos: les persones, els processos, les dades i la tecnologia.
Pel que fa a les persones, s’ha presentat el Manual de transformació digital per a l’empleat públic, que defineix les habilitats i competències que es vinculen al concepte de treballador públic digital, i que abasten des de l’apoderament tecnològic necessari per al maneig de noves eines i recursos digitals, fins a la innovació, la col·laboració o el compromís i la comunicació social.
Es tracta d’un manual pioner i innovador en l’àmbit de l’Administració pública, que no només presenta recursos digitals, bones pràctiques i recomanacions, sinó que anima els treballadors i treballadores públics a definir els seus propis objectius cap a la transformació digital. A més, fa èmfasi en les noves formes de treballar en l’era digital, que suposen una oportunitat per acostar l’Administració a la ciutadania i millorar l’eficiència de la gestió i la tramitació.
En l’àmbit dels processos, s’ha presentat la Guia dels serveis públics digitals, una eina amb la qual es pretén superar la metodologia clàssica de creació de tràmits administratius per enfocar-los a les persones a les quals s’adrecen els serveis. Es tracta de dissenyar serveis més accessibles, que no incloguin barreres d’ús ni de comprensió per a les persones usuàries, que siguin adaptats a tots els canals des dels quals la ciutadania hi vulgui accedir, i que simplifiquin al màxim la tramitació per a la persona destinatària.
Finalment, el govern de la dada és un altre dels reptes inclosos en el nou model d’Administració Digital. En aquest sentit, la Generalitat aposta per aprofitar els beneficis que aporten les tecnologies avançades pel que fa la gestió i anàlisi de dades i d’informació. El nou model permetrà optimitzar prèviament la forma de treballar amb les dades, evitar duplicitats, prioritzar i compartir la informació per a la millora dels serveis públics.
Totes les eines presentades avui estaran disponibles a la pàgina web http://politiquesdigitals.gencat.cat/administraciodigital i es faran públiques els propers dies.