- Cotxes i furgonetes començaran a liquidar l’impost l’any 2020 i el 2021 s’hi afegiran les motocicletes
- La recaptació anirà destinada a nodrir, a parts iguals, el Fons climàtic i el Fons del patrimoni natural i la biodiversitat
El Parlament de Catalunya ha aprovat -per 77 vots a favor, 39 en contra i 4 abstencions- la Llei de modificació de la Llei 16/2017, de l’1 d’agost, del canvi climàtic, que introdueix alguns canvis en l’impost sobre les emissions de CO2 dels vehicles de tracció mecànica. Aquest tribut, pioner a l’estat espanyol, té com a objectiu gravar les emissions de CO2 de cotxes, furgonetes i motocicletes, per l’efecte hivernacle que produeixen en l’atmosfera i la seva repercussió en l’escalfament global del planeta.
L’impost, aprovat per la cambra catalana al 2017, s’emmarca en l’agenda 2030 del Govern català i està en línia amb les recomanacions de l’FMI, l’OCDE o la Comissió Europea que coincideixen a apostar per la fiscalitat verda com un instrument imprescindible per fer front a la crisi ambiental i d’emergència climàtica. Altres països europeus com Finlàndia, Suïssa, Bèlgica, França, Suècia, Alemanya o Irlanda també disposen de figures tributàries que tenen en compte les emissions de CO2 dels vehicles.
Un total de 4,1 milions de vehicles
D’acord amb el text validat pel Parlament, el tribut meritarà a 31 de desembre de cada any, per la qual cosa entrarà en vigor aquest mateix exercici per als turismes i vehicles lleugers, que l’hauran de liquidar entre l’1 i el 20 de novembre del 2020; i l’any vinent, per a les motocicletes, que l’hauran d’autoliquidar en el mateix període. Segons dades de la Dirección General de Tráfico (DGT), l’impost afectarà un total de 4,1 milions de vehicles: 3,6 milions de turismes i furgonetes i 500.000 motos.
El nou text legislatiu també preveu una bonificació en quota del 2% per a la domiciliació del pagament. Aquest tipus de benefici fiscal ja existeix en altres tributs periòdics, com l’impost de circulació. Això suposa una reducció de càrregues administratives per al contribuent i una rebaixa en les despeses de gestió per a l’administració.
Tarifes aplicables:
Les tarifes aplicables per a l’any 2019 són les següents:
- Vehicles de la categoria M1 (cotxes)
Emissions oficials de CO2 |
Tipus marginal (€/g CO2/Km) |
Fins a 120g/km |
0,00 |
Més de 120g/km i fins a 140 g/km |
0,55 |
Més de 140g/km i fins a 160g/km |
0,65 |
Més de 160g/km i fins a 200g/km |
0,80 |
Més de 200g/km |
1,1 |
- Vehicles categoria N1 (furgonetes)
Emissions oficials de CO2 |
Tipus marginal (€/g CO2/Km) |
Fins a 160g/km |
0,00 |
Més de 160g/km |
0,30 |
Tarifes aplicables per a l’any 2020:
- a) Vehicles de la categoria M1 (cotxes) i categories L3e, L4e, L5e, L6e i L7e (motos)
Emissions oficials de CO2 |
Tipus marginal (€/g CO2/Km) |
Fins a 95g/km |
0,00 |
Més de 95 g/km i fins a 120 g/km |
0,70 |
Més de 120g/km i fins a 140 g/km |
0,85 |
Més de 140g/km i fins a 160g/km |
1,00 |
Més de 160g/km i fins a 200g/km |
1,20 |
Més de 200g/km |
1,40 |
- b) Vehicles categoria N1 (furgonetes):
Emissions oficials de CO2 |
Tipus marginal (€/g CO2/Km) |
Fins a 140g/km |
0,00 |
Més de 140g/km |
0,70 |
Un tribut amb caràcter finalista, amb una previsió de recaptació de 150M€ anuals
Amb caràcter finalista, el cent per cent de la recaptació d’aquest tribut –que s’estima en més de 150 milions anuals quan estigui plenament implementat– es destinarà a nodrir a parts iguals el Fons climàtic i el Fons del patrimoni natural i la biodiversitat
El Fons climàtic servirà per dur a terme actuacions davant l’emergència climàtica en l’àmbit de l’adaptació i la mitigació, com ara l’impuls i la bonificació de l’adquisició de vehicles nets, la millora del transport públic i la mobilitat sostenible, o fomentar les energies renovables i els habitatges energèticament eficients. Les actuacions concretes s’acordaran en el marc de la Comissió Interdepartamental de Canvi Climàtic que es reuneix periòdicament.
Els imports que corresponen al Fons pel medi natural i biodiversitat serviran per dotar de finançament les accions recollides a l’Estratègia catalana pel patrimoni natural i biodiversitat i per donar resposta al dèficit de finançament de les polítiques de gestió del medi natural a Catalunya. Entre les accions a finançar hi ha la gestió activa i adaptativa del Sistema d’espais naturals protegits de Catalunya i més concretament dels Parcs Naturals i el Parc Nacional; millorar la conservació de les espècies autòctones, els ecosistemes i la geodiversitat, millorar la connectivitat ecològica i la infraestructura verda, promoure la recerca i el coneixement o enfortir la gestió preventiva i evitar la pèrdua neta de biodiversitat.
1