Seran una figura clau per reforçar la internacionalització del sector agroalimentari català, que genera un volum de negoci de 38.205 milions d’euros i ocupa directament 163.372 persones
La primera fase d’implantació d’aquests comercials especialitzats començarà pels mercats dels Estats Units, el Regne Unit, Alemanya i Mèxic
La consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Teresa Jordà, i el conseller d'Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència, Bernat Solé, han signat aquest matí un acord, mitjançant Prodeca, l’empresa pública promotora dels aliments catalans adscrita a la conselleria d’Agricultura, que permetrà la incorporació de tècnics comercials específics per al sector agroalimentari en mercats estratègics a través de les Delegacions de la Generalitat. Aquesta iniciativa és una actuació recollida dins la Comissió per a l'Elaboració del Pla per a la Reactivació Econòmica i Protecció Social-CORECO.
“Amb aquests tècnics comercials el que fem és reforçar que els nostres productes puguin acompanyar-se d’una manera més ferma. Amb aquesta incorporació, ajudem i reforcem que aquests productes viatgin a través d’aquestes persones, que els venguin, els promoguin i els donin a conèixer encara més, perquè són productes d’excel·lència, sans, segurs i de qualitat que produïm en aquest país”, ha afirmat la consellera Jordà durant l’atenció als mitjans de comunicació.
Aquests tècnics especialitzats treballaran en coordinació amb els altres agents del Govern de Catalunya que realitzen actuacions de suport al teixit productiu català en mercats exteriors. D’aquesta manera es vol reforçar el paper del sector agroalimentari, que és el primer de l'economia catalana i un dels sectors exportadors més dinàmics, perquè genera un volum de negoci de gairebé 40.000 milions d’euros, xifra que equival al 16% del PIB de Catalunya, i ocupa directament més 160.000 persones.
Tanmateix, la Covid-19 ha tingut un efecte molt directe sobre les activitats d’internacionalització del sector, tenint en compte la cancel·lació de totes les fires i accions comercials agroalimentàries internacionals, i “el sector reclama la necessitat d’un suport en aquests mercats de destí per a compensar aquesta situació crítica, especialment en aquells mercats més estratègics”, ha explicat la consellera d’Agricultura.
Per part seva, el conseller Bernat Solé ha assegurat que “amb la gestió de la pandèmia, s’ha posat en evidència la bona feina que duen a terme les delegacions del Govern a l’exterior”. “Són eines imprescindibles que hem de posar al servei dels sectors més importants del país per internacionalitzar el nostre teixit econòmic i productiu”, ha explicat.
En aquest sentit, el conseller Solé ha afegit “ser arreu del món ens ha de portar també a detectar totes aquelles oportunitats per a sectors tan importants com l’agroalimentari, que és vital per a la reactivació econòmica del país”, ha afegit.
Mercats prioritaris
Així, la fase inicial d’incorporació d’aquests tècnics comercials agroalimentaris començarà per 4 mercats: els Estats Units, el Regne Unit, Alemanya i Mèxic, considerats mercats prioritaris per la seva importància estratègica per a les exportacions catalanes d’aliments i per singularitats esdevingudes que requereixen mantenir i potenciar-ne el contacte directe i permanent, i alhora, un assessorament estratègic quant a comercialització i promoció.
Els Estats Units i Alemanya són els dos principals importadors mundials d’aliments i begudes, i novè i quart destins agroalimentaris catalans, respectivament, i també s’hi suma el fet que cal reforçar la presència en el mercat nord-americà arran de l’aplicació des de l’octubre de 2019 de nous aranzels que afecten especial i sensiblement el sector agroalimentari. Addicionalment, ara és un moment clau per a la promoció del vi als Estats Units, perquè comença al mes de novembre la gestió del programa Chafea per part de Prodeca per als propers 3 anys i per al qual es necessitarà suport i interlocució constant amb el mercat nord-americà. Es tracta d’un programa promocional i informatiu per a fer difusió del vi català, que inclourà accions diverses com esdeveniments amb premsa especialitzada i professionals del sector, workshops, sessions formatives, missions inverses, fires, etc. Pel que fa Mèxic, és el catorzè importador mundial agroalimentari i presenta una forta demanda i previsió de creixement de consum en aquest sector en els propers anys. Finalment, el Regne Unit és el vuitè importador mundial i el sisè destí dels aliments i les begudes de Catalunya, i requereix també d’un especial tractament per minimitzar l’impacte del Brèxit.
A partir dels resultats que s’obtinguin d’ aquesta fase inicial, es valoraran les necessitats i la implementació d’aquests tècnics en altres mercats internacionals.
També ens podeu seguir a través de facebook.com/agricultura.cat i https://twitter.com/agriculturacat