- Millorar els sistemes d’informació; optimitzar el servei per a usuaris amb diversitat funcional; digitalitzar el pagament; fomentar el servei a zones poc poblades i prevenir l’assetjament sexual al transport públic són els objectius dels reptes plantejats
- Les pimes i startups tecnològiques participants hauran de donar resposta als reptes mitjançant solucions TIC innovadores, viables i adaptades per a un o diversos dels reptes plantejats
La presentació dels reptes plantejats per la Direcció General de Transports i Mobilitat (DGTM) ha marcat avui el tret de sortida de la novena edició de l’SmartCatalonia Challenge, el concurs d’innovació oberta promogut pel Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública per incentivar pimes i startups a crear solucions TIC que donin resposta a les necessitats que plantegen municipis i entitats del país. La presentació, en format telemàtic, ha comptat amb les intervencions de Dani Marco, director general d’Innovació i Economia Digital, i David Saldoni de Tena, director general de Transports i Mobilitat.
En aquesta ocasió, el concurs se centra en la transformació digital del transport públic per carretera. Per això, en aquesta edició s’ha comptat amb la col·laboració de la DGTM, que planteja 5 reptes reals detectats en l'ecosistema del transport públic per carretera susceptibles de ser resolts mitjançant solucions TIC innovadores:
- Repte 1: Millora en els sistemes de recollida i accés a la informació del servei. L'objectiu d'aquest repte és trobar una solució capaç de millorar l’accés per part de l’usuari final a les dades estàtiques i dinàmiques del transport públic per carretera, així com incrementar la informació en temps real i optimitzar la comunicació d’aquestes dades tant a les operadores com als usuaris finals.
- Repte 2: Optimització del servei per a usuaris amb diversitat funcional. L’objectiu d’aquest repte és trobar una solució tecnològica que millori l’accés adaptat a la informació del servei, l’accessibilitat als vehicles i a l’experiència de tots els usuaris per facilitar l’accés i la inclusió de tota la ciutadania en els seus serveis.
- Repte 3: Pagament digitalitzat. L’objectiu d’aquest repte és digitalitzar el sistema de pagament del bitllet senzill del transport públic per carretera mitjançant una solució capaç d'oferir una alternativa al pagament en efectiu per als usuaris, especialment els ocasionals.
- Repte 4: Servei a les zones amb menys densitat demogràfica. En aquest repte l'objectiu és trobar una solució innovadora que afavoreixi la mobilitat sostenible en aquelles zones on el transport públic per carretera presenta més mancances de cobertura i freqüència de pas, preferiblement incorporant noves funcionalitats com el pagament virtual o la personalització del servei.
- Repte 5: Prevenció de l’assetjament sexual al transport públic per carretera. Amb l’objectiu de prevenir, disminuir i combatre els casos d’assetjament sexual en el transport públic cerquem una solució innovadora capaç de millorar la seguretat de les usuàries, un 50% de les quals han patit en algun moment assetjament sexual.
La presentació d’avui obre la fase competitiva de la novena edició de l’SmartCatalonia Challenge, durant la qual les pimes i startups tecnològiques participants hauran de dissenyar i proposar les solucions tecnològiques que donin resposta als reptes plantejats.
Les inscripcions ja estan obertes a la pàgina web del concurs i el límit per presentar les propostes és el 23 de juliol de 2021. A partir d’aleshores, un jurat d’especialistes farà una preselecció de les deu millors propostes, que competiran en directe a la final prevista per a finals del mes de setembre.
Les tres propostes guanyadores rebran premis en metàl·lic per un valor total de 20.000€ (15.000, 3.000 i 2.000€ respectivament) i la possibilitat de presentar la proposta a l’Smart City Expo World Congress 2021. La solució guanyadora tindrà, a més, l’oportunitat de dur a terme una prova pilot amb la DGTM.