- El Programa d’Activitats del Pla de Seguretat Viària 2021-2023 és la primera concreció en activitats de les accions establertes al pla
El Govern ha aprovat el Programa d’Activitats del Pla de Seguretat Viària 2021-2023. L’objectiu primordial del Pla és la reducció del 15% de les víctimes mortals l’any 2023 en relació amb les dades registrades l’any 2021. En aquest sentit, s’alinea proporcionalment amb el mandat europeu de reduir en un 50% la sinistralitat viària en la dècada 2021-2030 i impulsar mesures per implantar una mobilitat més segura, i al mateix temps més sostenible, saludable, connectada i automatitzada d’acord amb els objectius del Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible 2021-2030, que és l’estratègia catalana en matèria de mobilitat segura i sostenible per a la propera dècada.
El Pla de Seguretat Viària 2021-2023 s’estructura en 223 accions amb els següents eixos estratègics:
- Eix 1: Repensar l’espai públic cap a una mobilitat més sostenible i segura.
- Eix 2: Adaptar les polítiques de seguretat viària a les noves característiques de l’accidentalitat.
- Eix 3: Crear una estratègia sensibilitzadora i educativa per involucrar tota la societat.
- Eix 4: Desenvolupar un espai de cooperació estratègica entre els diferents sectors implicats en la mobilitat intel·ligent.
- Eix 5: Establir els objectius estratègics per a les infraestructures respecte als nous sistemes de mobilitat.
- Eix 6: Desplegar l’estructura necessària per a la gestió del canvi.
En total, s’han programat 696 activitats, realitzades per part de l’SCT, diferents departaments i altres entitats i associacions implicades en la seguretat viària i la mobilitat sostenible. Bona part de les activitats estan enfocades als col·lectius vulnerables, a la protecció de les víctimes, a l’educació i la formació i a la seguretat viària urbana. Destaquen mesures com:
Iniciar el projecte d’ajuts als ens locals per realitzar mesures de pacificació del trànsit, mobilitat sostenible i intel·ligent com ara estendre les illes per a vianants, zones 30, carrers amb plataforma única.
Estendre el control de la velocitat. L’SCT, en el marc del Pla Intensiu contra la Velocitat Excessiva (PIVE), activat ara fa 18 anys, seguirà ampliant aquesta xarxa amb dispositius de radars mòbils en paral·lel als plans de patrullatge i les campanyes específiques de coordinació entre cossos policials.
Iniciar el projecte de proves pilots de vigilància de les conductes inadequades en la conducció amb drons i amb intel·ligència artificial. Programes de desplegaments de drons per a una millor vigilància del trànsit, d’aplicació de la intel·ligència artificial per detectar infraccions de mòbil i de cinturó de seguretat, i els anomenats de cruïlla intel·ligent per incrementar la seguretat en les interseccions o control de canvi de carril per reduir la perillositat en autovies i vies ràpides.
Iniciar la redacció dels nous dossiers tècnics sobre vehicles de mobilitat personal i entorns escolars.
Incorporació de la perspectiva de gènere en l’estudi dels accidents de trànsit.
Estudi i anàlisi de l’expansió de la prova pilot de revolts posada en marxa al Pantà de Foix a altres vies.
Anàlisi de la segregació de motoristes amb una prova pilot a la C-58.
Potenciar el SIAVT (Servei d’Informació i Atenció a les Víctimes de Trànsit) amb caràcter proactiu per als familiars de les víctimes mortals durant un any posterior a l’accident.