- El Departament ha activat des de l’esclat del conflicte al febrer diversos mecanismes amb l’objectiu de respondre a la crisi humanitària, mantenir un contacte permanent amb el Consolat ucraïnès i atendre catalans al país, entre d’altres
El Departament d’Acció Exterior i Govern Obert ha actuat des del primer moment del conflicte d’Ucraïna, que va esclatar el passat 25 de febrer arran de la invasió russa del país, desplegant diversos mecanismes amb l’objectiu tant de pal·liar el patiment de la població ucraïnesa, com de mantenir un contacte permanent amb el Consolat d’Ucraïna i atendre els catalans i catalanes a Ucraïna, entre d’altres. Amb aquesta voluntat, el Departament fa des de llavors un seguiment constant de l’actualitat del conflicte amb la participació de les diferents delegacions del Govern a l’exterior.
Contacte permanent amb el Consolat ucraïnès
Una de les actuacions rellevants que s’han dut a terme és el contacte permanent que el Departament ha mantingut amb el Consolat General d’Ucraïna a Barcelona, del qual ha vehiculat les propostes i sol·licituds. N’és exemple l’acollida temporal en albergs catalans de turistes ucraïnesos –uns 200– que es trobaven a Catalunya en el moment de l’esclat del conflicte i no podien tornar al seu país a causa del tancament de l’espai aeri. Aquesta és una de les diverses peticions a les quals el Departament ha donat resposta. De fet, la consellera Victòria Alsina s’ha reunit en diverses ocasions amb el cònsol general, Artem Vorobyov, per donar suport a la comunitat ucraïnesa que viu a Catalunya i escoltar-ne les necessitats. Aquesta via de comunicació permanent es manté a dia d’avui per canalitzar també les diferents mostres de solidaritat de la ciutadania, societat civil i institucions catalanes en suport de la població ucraïnesa.
Una altra pota important de l’actuació del Departament d’Acció Exterior i Govern Obert en la crisi d’Ucraïna ha estat la d’atendre els casos de catalans que es trobaven a Ucraïna. En aquest sentit, i dins de les seves competències, el Departament va activar una bústia d’emergència i va establir un equip tècnic de seguiment els set dies de la setmana. En aquesta línia, també es van activar les delegacions del Govern a l’Europa Central i als Balcans per estar en contacte amb catalans que es trobaven als diferents països fronterers amb Ucraïna i fins i tot se’ls va posar a disposició un cotxe per a catalans que sortien d’Ucraïna per la frontera polonesa.
Desplegament d’ajut humanitari d’emergència
La resposta humanitària és una altra de les actuacions prioritàries del Govern davant la crisi humanitària derivada de l’atac rus. En aquest sentit, des de la Direcció General de Cooperació al Desenvolupament i de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (ACCD), s’han activat diverses vies d’intervenció des de l’esclat del conflicte.
Per una banda, s’han fet dues aportacions que sumen gairebé 600.000 euros a agències de les Nacions Unides amb l’objectiu de pal·liar el patiment de la població ucraïnesa. D’una banda, s’ha finançat una intervenció sobre el terreny de l’Agència de les Nacions Unides per a les Persones Refugiades (ACNUR) de 290.000 euros. De l’altra, s’han aportat 290.000 euros més a l’Oficina de les Nacions Unides per a la Coordinació d’Afers Humanitaris (OCHA, per les seves sigles en anglès). Es tracta de dues de les agències de l’ONU amb més experiència en actuacions d’emergència i amb qui la cooperació catalana fa anys que treballa.
D’altra banda, el Govern va convocar de manera urgent una sessió extraordinària del Comitè Català d’Ajut Humanitari d’Emergència per abordar l’agreujament de la crisi humanitària a Ucraïna i, sobretot, per coordinar la resposta del Govern, el món local i les entitats de la cooperació catalana. Arran d’aquesta reunió, el Departament va anunciar una crida per subvencionar projectes d’ONGs humanitàries amb seu o delegació a Catalunya dotada amb 1,5 milió d’euros.
Encara en l’àmbit humanitari, el Departament d’Acció Exterior i Govern Obert també va fer de pont entre el Port de Barcelona i el Consolat ucraïnès, a petició d’aquesta institució, per poder gestionar el material humanitari que s’estava recollint per part de la societat civil, ajuntaments i empreses. En aquest sentit, el Port ha posat a disposició del Consolat una nau on dipositar-hi aquest material: el Banc d’Aliments s’encarrega de l’organització interna i Open Arms, de la logística de l’enviament.
Tasca de sensibilització
A nivell informatiu i de sensibilització, el Departament també ha habilitat un espai web que es va actualitzant periòdicament on s’informa que la manera més efectiva de canalitzar l’ajut a Ucraïna és fent aportacions econòmiques a les entitats que ja treballen sobre el terreny. Per això, el web recull un llistat d’ONGs i organismes multilaterals que estan donant resposta humanitària a Ucraïna i als països limítrofs.
La consellera d’Acció Exterior i Govern Obert, Victòria Alsina, ha assistit, a més, a diversos actes en suport de la comunitat ucraïnesa a Catalunya, com ara la seva visita a Guissona, on viu la major part d’aquesta comunitat. També es va desplaçar a Riudellots de la Selva, on va visitar uns habitatges cedits pel consistori per a l’acollida de persones refugiades ucraïneses.
Cal destacar que el Departament d’Acció Exterior i Govern Obert va assumir en un primer moment la coordinació del comitè tècnic de seguiment de les actuacions del Govern en relació amb l’atac rus a Ucraïna, tant a nivell de la resposta humanitària com dels efectes que genera a Catalunya. Actualment el Comitè Tècnic es coordina des del Departament d’Igualtat i Feminismes.