En la darrera campanya de controls de distraccions es van denunciar en una setmana 2.415 persones

En la darrera campanya policial preventiva de control de les distraccions i també de compliment dels semàfors coordinada pel Servei Català de Trànsit (SCT), que va tenir lloc entre el 3 i el 9 d’octubre,Mossos d’Esquadra i Policies Locals van interposar en aquests set dies 3.640 denúncies, de les quals 2.415 van ser per la subjecció o manipulació del mòbil o dels GPS, el que suposa 345 denúncies diàries per l’ús del telèfon o d’altres dispositius en la conducció.En el cas del compliment dels semàfors, en el decurs d’una setmana, es van posar 1.225 denúncies, el que suposa 175 sancions diàries.

Les distraccions continuen sent la primera causa dels accidents amb víctimes a les carreteres catalanes, per davant de la infracció d’una norma de circulació, l’errada del conductor i la velocitat inadequada. Accions com parlar pel mòbil o escriure missatges, sintonitzar la ràdio o programar el GPS són al darrer d’1 de cada 4 accidents amb víctimes.

En particular,les distraccions causades per l’ús dels telèfons mòbilssón les més esteses iincrementen considerablement el risc d’accidents de gravetat. Convé destacar que arran dels canvis normatius que han entrat en vigor enguany ha augmentat la pèrdua de punts fins a 6 (abans 3) per utilitzar el mòbil o subjectar-lo amb la mà, durant la conducció.

Intel·ligència artificial per combatre també les distraccions

Cada any a Catalunya es posen més de 20.000 sancions per manipular dispositius de telefonia mòbil o altres sistemes de comunicació durant la conducció. Fins ara els usuaris que conduïen fent ús del mòbil només podien ser enxampats in fraganti i sancionats al moment pels agents de l’autoritat a peu de carretera. Els vehicles espiell –patrulles dinàmiques no logotipades– dels Mossos d’Esquadra i les sancions des dels mitjans aeris han fet possible ampliar el nombre d’infraccions localitzades i ara, des del passat mes de setembre, el Servei Català de Trànsit també n’ha automatitzat la detecció a través dels sistemes d’intel·ligència artificial instal·lats a la B-23 i a la C-58.

Aquesta nova tecnologia funciona a través d’unes càmeres que capten i fotografien tots els vehicles a peu de carretera indiscriminadament i, amb un procediment de filtratge automatitzat, només envia al sistema informàtic aquells arxius en què detecta que hi ha una probabilitat elevada que hi hagi una persona utilitzant el mòbil mentre condueix. Diversos paràmetres, com la posició del conductor en el vehicle, fan possible que el sistema faci un cribratge automàtic de les imatges realitzades. En última instància aquestes fotografies seleccionades sempre són revisades per un tècnic de l’SCT per verificar que s’està cometent aquesta infracció.Des que s’ha posat en marxa aquestes noves càmeres d’intel·ligència artificial s’han fet 437.000 fotos, de les quals en 10.000 el sistema ha detectat amb un 80% de seguretat que hi ha una infracció o bé per parlar amb el mòbil o per no portar el cinturó. D’aquestes, ja se n’han revisat 5.000 i de moment s’han enviat més de 100 multes.


1  

Imatges

Gairebé 350 denúncies diàries per fer servir el mòbil o el GPS mentre es condueix

Gairebé 350 denúncies diàries per fer servir el mòbil o el GPS mentre es condueix 3180844