El Servei Català de Trànsit amplia les subvencions als Ens locals per promoure una mobilitat més segura i sostenible en l’àmbit urbà

Amb una ampliació de 5 milions d’euros, es destinarà un total de 10 milions per a mesures de foment de la mobilitat segura i sostenible

   {"name":"2022/12/29/12/15/c8cca8a7-fc71-4356-b941-f626243512e9.jpg","author":"Interior","type":"0","location":"0","weight":307442}

El conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena i Garcia, acompanyat del director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel i Villaró, i del delegat del Govern a Tarragona, Àngel Xifré i Arroyo, ha presentat aquest matí el projecte de subvencions de trànsit per a municipis petits a la demarcació de Tarragona.

Elena ha explicat que l’objectiu d’aquests ajuts “és una aposta per una mobilitat segura”. “Tenim l’objectiu de reduir la mortalitat a les carreteres un 15% l’any 23 i un 50% l’any 30 amb l’horitzó europeu de 0 víctimes l’any 50”, ha afegit.

El conseller ha destacat que aquests ajuts, que subvencionen el 100% de l’obra, “permetran que molts municipis petits que no tenien recursos per aplicar els plans de mobilitat puguin tirar-los endavant en pro d’una mobilitat sostenible i segura”.

Per la seva banda, el director Lamiel, ha explicat els projectes de cadascun dels municipis de Tarragona, com ara la millora de la seguretat dels passos de vianants, la instal·lació d’elements de reducció de la velocitat o la instal·lació de semàfors a les travesseres, entre d’altres.

El Servei Català de Trànsit amplia amb 5 milions d’euros més, el crèdit inicial de 5 milions d’euros en subvencions als Ens locals per promoure una mobilitat més segura i sostenible en l’àmbit urbà. Per tal de donar impuls a les mesures recollides en el Pacte Nacional per a una Mobilitat segura i sostenible, des del Departament d’Interior -mitjançant el Servei Català de Trànsit- s’ha establert per primera vegada un programa de subvencions per afavorir que els Ajuntaments, les mancomunitats de municipis i les entitats municipals descentralitzades de Catalunya que tinguin un màxim de població de 50.000 habitants, desenvolupin actuacions vinculades a la mobilitat segura, sostenible i intel·ligent, impulsin la pacificació del trànsit i aconsegueixin una reducció de l’accidentalitat en l’entorn urbà.

El passat mes d’agost, l’SCT va obrir la convocatòria a la qual s’hi van presentar 226 ajuntaments. D’aquests, 122 complien els requisits per l’atorgament de la subvenció, però només 43 eren els adjudicataris provisionals, ja que s’esgotava l’import màxim inicial de cinc milions d’euros de la subvenció. Així doncs, vista la quantitat de municipis presentats, la qualitat dels projectes i que molts dels municipis quedaven fora de la convocatòria, l’SCT- d’acord amb les seves disponibilitats pressupostàries - ha acordat ampliar el crèdit de l’import inicialment destinat a la subvenció amb 5 milions d’euros més. D’aquesta manera, es podrà dur a terme fins a un total de 91 projectes amb propostes de mobilitat segura, sostenible i accessible.

El 35% de les víctimes mortals de trànsit tenen lloc en l'àmbit urbà

Els pobles i ciutats, a causa de la concentració humana i el gran nombre de desplaçaments que realitzen diàriament els seus habitants, tenen un alt risc de ser l’escenari d'algun tipus de sinistre viari. A més, són espais limitats on conflueixen i conviuen els diferents usuaris de la via pública com són els vianants, ciclistes, persones usuàries de vehicles de mobilitat personal, vehicles particulars, comercials i vehicles de transport públic. Cal tenir en compte que a Catalunya (2021), el 35% de les víctimes mortals de trànsit va tenir lloc en l'àmbit urbà. Per tal de reduir el 15% de les víctimes mortals que preveu el Pla de Seguretat Viària 2021-2023, les actuacions en l’àmbit urbà són imprescindibles.

Des del Servei Català de Trànsit, tenim diferents línies de col·laboració amb els municipis per tal de dur a terme polítiques locals de seguretat viària, i en concret, establim convenis de col·laboració amb els municipis i amb les seves policies locals: per a la cessió de cinemòmetres, d’alcoholímetres, tests de drogues i la realització de campanyes de formació i educació viària. També com a estratègia de lluita contra l’accidentalitat en l'àmbit urbà, tenim una línia de suport als municipis per a l’elaboració dels plans locals de seguretat viària (PLSV) i treballs tècnics de seguretat viària. Els PLSV són instruments tècnics, on s’estableixen una sèrie de mesures a executar per tal de millorar els entorns urbans i fer-los més segurs, així com per impulsar una mobilitat més sostenible, mentre que als Treballs tècnics de seguretat viària s’aborden problemàtiques concretes com són l’establiment de mesures de pacificació del trànsit (en travesseres i en entorns concrets), la millora de la seguretat viària en entorns escolars, el foment de la mobilitat activa o l’ordenació de polígons industrials i urbanitzacions, entre d’altres.

Per tal de donar impuls a la implantació de les mesures establertes als PLSV i als Treballs tècnics de seguretat viària, és important donar un impuls econòmic als municipis. Per aquest motiu s’ha posat en marxa aquesta nova línia de subvencions per a una mobilitat segura i sostenible i per a la reducció de la sinistralitat en els municipis de Catalunya.

Conclusions

●Les subvencions finançaran actuacions per a una mobilitat més segura i sostenible a tot Catalunya.

●Els ajuts de l’SCT permetran finançar inversions per a la pacificació del trànsit, la reducció de la sinistralitat, l’accessibilitat i la mobilitat activa. També se subvencionaran actuacions per afavorir la mobilitat elèctrica i, per tant, la reducció d’emissions.

●Aquesta aportació econòmica del Servei Català de Trànsit permetrà dur a terme diferents intervencions en 92 municipis de Catalunya.

●A la vegueria de Tarragona rebran finançament 7 projectes de 6 municipis, en micropobles com Vilanova de Prades, en pobles com Riudoms, el Catllar, Bràfim, Bellmunt del Priorat i en vil·les com Torredembarra. En altres punts de Catalunya també s’han finançat ciutats com per exemple les ciutats metropolitanes de Gavà o Sant Just Desvern.

●En aquests municipis 5 dels projectes són intervencions en la pacificació de les travesseres o bé deel seu entorn i, per tant, el 57% de les intervencions seran en travessera. El 42% d’aquests projectes contenen intervencions en la millora de l’accessibilitat universal.

●Les mesures aplicades en els projectes seran: instal·lació de semàfors, guals accessibles i paviment podotàctil, pilones, radars pedagògics, reductors de velocitat, promoció de l’ús de la bicicleta, reducció de l’accés amb vehicle a l’espai urbà, limitació de velocitat. Es tracta finalment, d’un import total de 626.000 euros d’inversiói que millorarà la seguretat viària de 30.000 persones.

●De la mostra de projectes analitzats, en el 66% dels casos la intervenció es produeix en travesseres i el 63% dels projectes contenen intervencions per a la millora dels itineraris de vianants accessibles i, molt especialment, en les travesseres.

●Destacar també un grup d’intervencions que figuren en el 30% dels projectes: les ampliacions de voreres, la semaforització per als vehicles i l’execució de camins per vianants i carrils bicicletes. Aquest grup d’intervencions són una aposta clara per la mobilitat activa i la seguretat viària, especialment dels vianants.

●Finalment destacar també les intervencions sobre el trànsit de vehicles que figura en el 16% dels projectes i que pretenen reduir la velocitat dels vehicles privats, limitar l’ús del vehicle privat i promoure, en tot cas, la mobilitat del vehicle elèctric.