- La Generalitat també ha estat premiada per la campanya “El suïcidi s’evita parlant-ne” amb un Laus de Plata i un de Bronze i per la campanya “Per una nova cultura del consentiment” amb un Laus de Bronze
El cartell de la Diada Nacional de Catalunya de 2022, elaborat per l’estudi 131, ha estat guardonat amb el Laus de Plata en la categoria “Cartell” i en la categoria “Campanya gràfica”. El premi està lliurat per l’Associació de Directors d’Art i Dissenyadors Gràfics (ADG-FAD), que engloba professionals, estudis, agències, escoles i empreses de tot l’Estat dedicades al disseny gràfic i la comunicació visual.
Es tracta de tres cartells que recullen versos del poema ‘Endavant!’ de Joana Raspall, tot reivindicant la figura de l’escriptora. El seu disseny arrenca de les arrels de la nostra història recent, prenent com a punt de partida les tipografies informals i vernaculars de les pancartes, murals i pintades polítiques més habituals de manifestacions i actes diversos del segle XX.
Aquesta era la primera vegada que la imatge institucional de la Diada sorgia d’un concurs obert a través de la qual es va voler reivindicar el talent creatiu del país. Es van presentar 104 portfolis anònims, dels quals 82 van ser admesos a la convocatòria. D’aquests, un jurat expert conformat per tres professionals del sector del disseny gràfic i la comunicació visual i tres membres de la Generalitat i el Parlament, van seleccionar-ne deu presentats anònimament i, d’aquests, va sortir-ne el guanyador. Per a l’edició d’enguany, el Govern ha tornat a convocar un concurs de projectes per crear la imatge gràfica de la Diada 2023.
Laus de plata i de bronze per les campanyes de prevenció del suïcidi i del 25-N
D’altra banda, la campanya “El suïcidi s’evita parlant-ne” elaborada per l’estudi CODEA també ha rebut dos premis: un Laus de Plata en la categoria “Aporta, a l’impacte social del disseny i la comunicació” i un Laus de Bronze en la categoria “Publicitat, apartat Publicitat exterior”. És una campanya que es va treballar prèviament amb associacions de familiars i experts en salut mental que formen part del Pla de Prevenció del suïcidi de Catalunya 2021-2025 (PLAPRESC).
Aquesta és la segona acció comunicativa que el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya va impulsar per prevenir el suïcidi arreu del territori. La primera es va iniciar el setembre de 2022 i tenia com a lema “061, una veu contra el suïcidi”, per donar a conèixer el telèfon 061 i alhora prevenir el suïcidi i reduir-ne l’estigma social.
Per últim, la campanya impulsada pel Departament d’Igualtat i Feminismes “Per una nova cultura del consentiment”, elaborada per l’agència Bum, ha estat premiada amb un Laus de Bronze en la categoria de “Publicitat audiovisual”.
Amb una voluntat pedagògica i constructiva, la campanya planteja preguntes generals, que habitualment tenen per resposta clara un “no”, i convida a reflexionar sobre per què en el cas de les relacions sexuals aquest consentiment no només no es respecta, sinó que es normalitza que sigui així. A través del relat de vuit situacions violentament absurdes, els espots de la campanya pretenen contribuir a la construcció d’un nou sentit comú, d’una nova cultura del consentiment en què la violència no sigui acceptable en cap cas. La campanya es va posar en marxa amb motiu del 25 de novembre, Dia Internacional per l’Erradicació de la Violència envers les Dones. De totes les formes de violència masclista, les violències sexuals són les més prevalents, les més invisibilitzades i les més naturalitzades.