- Durant el procés d’extracció, s’han trobat pintures renaixentistes originals de principi del segle XVII als arcs de l’estructura i unes traces incises als paraments del pintor Torres Garcia
- Els treballs de retirada van començar el 2 de maig i es preveu que tinguin una durada de 16 mesos
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha visitat aquesta tarda el Saló Sant Jordi del Palau de la Generalitat per conèixer l’evolució dels treballs de retirada de les pintures del Saló Sant Jordi que van iniciar-se el passat 2 de maig.
Els tècnics i restauradors responsables de l’obra han mostrat al cap de l’Executiu que l’inici de la retirada de les pintures al sostre del Saló ha deixat al descobert pintures renaixentistes originals de l’edifici de 1600 a l’intrados dels arcs de l’estructura del sostre, de les quals ara caldrà veure la seva extensió. També s’han descobert unes traces incises als paraments que el pintor Joaquim Torres Garcia utilitzava com a guia abans de pintar un fresc i que corresponen a un dels murals que ell va elaborar per al Saló Sant Jordi.
La retirada de les pintures del Saló Sant Jordi representa un pas endavant en el procés de recuperació i restauració general del Palau de la Generalitat, que comporta en alguns casos, com aquest, per raons d’índole cultural, de millor conservació o presentació de les obres conservades, que aquestes siguin retirades per a esser preservades o exhibides en museus, arxius, biblioteques o altres dipòsits patrimonials més adients.
El setembre de 2019 es va constituir la comissió per a l’estudi de la decoració pictòrica del Saló de Sant Jordi del Palau de la Generalitat de Catalunya, que va acordar per unanimitat la retirada de les pintures. La vintena d’experts que la van conformar assenyalaven que els murals es podien retirar perquè no es tractava d’una pintura artística, sinó “ideològica, molt connotada, d’autors secundaris” i que el seu contingut no s’adequava al Saló de Sant Jordi. Els actuals murals del Saló tenen un fort caràcter bèl·lic i inclouen escenes de batalles del Bruc, Lepant i Navas de Tolosa, així com l’arribada de Colom a Barcelona davant els Reis Catòlics.
També es va convenir que l’extracció havia d’incloure prèviament la consolidació de les teles i que s’havia d’efectuar amb les màximes garanties tècniques per a preservar la seva integritat i assegurar-ne la conservació, d’acord amb els estàndards que marquen els criteris museístics imperants. Aquest fet s’ha tingut en compte en l’elaboració del projecte, on la part de conservació-restauració ha estat elaborada per tècnics especialistes del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC).
La proposta d’adequació provisional es basa en la recuperació de l’espai original de Pere Blai, concebut com un espai-estructura, emfatitzant el buit sobre el ple, respectant els ordres del renaixement i recuperant l’amplitud, lluminositat i lleugeresa perdudes amb les intervencions al llarg dels anys.
El projecte de retirada, amb un pressupost d’1,9 milions d’euros, es preveu que duri 16 mesos. A finals d’any està previst que ja s’hagin retirat totes les pintures i a l’agost de 2024 estaria finalitzada l’adequació provisional del Saló.
A la visita també hi ha assistit la consellera de Presidència, Laura Vilagrà, la directora del CRBMC, Mireia Metre, així com els membres de la comissió d’experts que van redactar l’estudi inicial.
860 m2 de pintures sobre tela
En concret, s’estan retirant les pintures a l’oli sobre tela que estan situades als paraments i a una part del sostre del Saló. Es tracta de 24 pintures de gran format ubicades a les parets laterals i 45 obres de format inferior ubicades a les voltes del sostre, que suposen un total de 860 m2 aproximada de superfície de pintura.
Les pintures retirades es preveu que es conservin en un dipòsit patrimonial o espai museístic gestionat per la Generalitat de Catalunya, amb les màximes garanties tècniques per a preservar la seva integritat i assegurar-ne la seva conservació.
Per aquest motiu les teles extretes s’enrotllen en cilindres resistents i adaptats per transportar i emmagatzemar les pintures en òptimes condicions de conservació i tota l’operació la du a terme l’equip de conservadors-restauradors. Aquests cilindres es custodiaran en estructures-carro metàl·liques i amb rodes d’alt rendiment, tot segons les especificacions tècniques del projecte i sota la supervisió de l’equip de conservadors-restauradors.
Les pintures que es veuen actualment al Saló Sant Jordi es van col·locar durant els anys 1926-27. Els murs, pilars, arcs de pedra, voltes ceràmiques i paviment de marbre, són en gran part originals del s. XVII.
Cal dir que entre els anys 1913 i 1918, el pintor Torres García va fer uns frescos pel Saló Sant Jordi que quedaren interromputs per la mort de Prat de la Riba i tapats per les pintures sobre tela actuals. Aquests murals es van recuperar als anys 70 i actualment es troben a la Sala Torres García del mateix Palau.