- El conseller Elena qualifica la DGT com “un sistema en fallida que perjudica les conductores i els conductors de Catalunya”
- La DGT ha modificat unilateralment el procediment d’autorització per a la realització dels cursos i ha perjudicat el model català de formació viària
- El model català actual es basa en la conscienciació i el canvi d’actituds amb la col·laboració de les associacions de víctimes i ha funcionat amb èxit des del 2006, amb una participació de 240.000 alumnes
El conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, i el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, han defensat avui una proposta d’un model català en l’autorització dels centres de formació de recuperació del permís per punts, davant la modificació unilateral que la Direcció General de Trànsit (DGT) ha adoptat contra el model català, que té el consens de les autoescoles i les associacions de víctimes de trànsit.
Aquesta tarda, després d’una reunió amb les associacions de víctimes de trànsit Stop Accidents i P(A)T i Prevenció d’Accidents de Trànsit, en què han abordat aquesta qüestió, el conseller Elena ha manifestat que “la DGT ha imposat un règim de barra lliure d’autoritzacions” i ha denunciat que “ho ha fet sense un debat previ”. El titular d’Interior ha afegit que “la DGT és un sistema en fallida que perjudica les conductores i els conductors de Catalunya”.
Recentment, una sentència judicial ha tombat la concessió administrativa que realitzava la Dirección General de Tràfico (DGT) a l’estat en aquesta matèria, atès que es considerava un monopoli en tractar-se de només 4 lots pel conjunt de l’estat. En aquest sentit, Elena ha destacat que “no hi ha cap normativa europea que hagi impedit a la DGT seguir fent aquest sistema, sinó una sentència del Tribunal Suprem que els condemna per haver fet malament les coses”. Davant d’això la resposta de la DGT ha estat anul·lar a través d’un Reial Decret el procediment actual de concessions als centres per a la recuperació de punts i passar a un règim d’autoritzacions i de lliure mercat, la qual cosa impossibilita que hi hagi un control públic de la formació que s’imparteix. Aquesta modificació imposa el canvi de concessions a autoritzacions també a Catalunya, un fet que desvirtua i suspèn totalment el model català desplegat fins ara.
L’SCT té la competència executiva en els cursos de formació per a la recuperació dels punts del permís de conduir i des del 2006 ha desenvolupat un model que garanteix una educació de qualitat. El model català es basa en la conscienciació viària i en el canvi d’actituds i des de la seva implementació han participat prop de 240.000 alumnes.
És un model d’èxit, creat per la Universitat Autònoma de Barcelona i que apliquen les autoescoles i els centres de formació amb la col·laboració de les associacions de víctimes de trànsit, el Col·legi de Psicologia i la Federació d’Autoescoles de Catalunya. A nivell contractual, es basa en la concessió de 38 lots territorials que donen cobertura a tota la ciutadania de Catalunya i que ja garanteix la lliura competència.
En aquest sentit Interior i Trànsit denuncien que es tracta, una vegada més, de negligència, incompetència i deslleialtat administrativa per part de la DGT, atès que aquesta suspensió de facto del model de qualitat de Catalunya s’ha fet a través de la publicació en el BOE i sense comunicació prèvia a l’SCT.
L’organització del nou model català d’autorització
Davant d’aquest fet, el Departament d’Interior i el Servei Català de Trànsit preservaran i blindaran la metodologia del model que ha estat un èxit fins ara i, en aquest sentit, impulsen el Model d’Autorització Català de centres de recuperació del permís per punts que assegurarà la participació de les víctimes de trànsit i la metodologia de la formació vigent. La formació en els centres haurà de complir aquests requisits i condicions que s’especificaran en el nou règim d’autoritzacions:
El centre haurà de disposar d’un espai idoni per a les dinàmiques de grup.
- La formació constarà de 12 h per a la recuperació de 6 punts i de 24 h per a la recuperació del permís.
- Els formadors tindran la formació adient per desenvolupar dinàmiques de grup i aplicar el model d’aprenentatge.
- L’aprenentatge es farà en grups de sensibilització com a màxim de 18 persones.
- El model d’aprenentatge serà un model de sensibilització de l’infractor en una mobilitat segura (model i materials SIMS) creat per la Universitat Autònoma de Barcelona.
- Una primera intervenció parteix dels factors de risc detectats (velocitat, alcohol, drogues, distraccions...). Amb la participació del grup es revisen els coneixements i falses creences sobre aquests factors.
- Una segona intervenció dels grups serà per revisar els hàbits de conducció, què fa cadascú i per què ho fa.
- Posteriorment, intervenen les víctimes de trànsit amb el seu testimoni, amb el corresponent impacte emocional.
- Tot seguit, els participants escriuen el seu compromís personal de millora dels comportaments de risc.
- Finalment, un psicòleg treballa els compromisos dels participants en el cas que aquests hagin de recuperar el permís de conduir.
L’SCT mantindrà el model actual de cursos, amb concessió administrativa fins al 31 de desembre del 2023, per assegurar la continuïtat del servei i prepara per a l’any vinent aquest nou règim d’autorització, que ha de garantir la qualitat del model formatiu. En aquest sentit, l’SCT disposarà també d’un programa d’autorització de centres, d’un servei de gestió de la qualitat dels cursos, de control de la informació, de gestió de les incidències, i d’inspecció dels cursos, i garantirà que en tot el territori es puguin realitzar els cursos en català.