- El cap de l’Executiu ha obert l’acte commemoratiu del 25è aniversari de la creació del Servei Català de Trànsit, acompanyat del conseller Elena
- Pere Aragonès ha anunciat la incorporació de 200 nous agents a la divisió de trànsit del cos dels Mossos d’Esquadra
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha destacat aquesta tarda la importància de la creació, fa 25 anys, del Servei Català de Trànsit, que va ser “una fita històrica del cos de Mossos d’Esquadra en el seu avenç com a policia integral de Catalunya”. I ha reivindicat la feina feta per aquest servei, assegurant que “hem demostrat la capacitat de governar-nos a nosaltres mateixos com a país en un àmbit extremadament sensible”.
El cap de l’Executiu ha pronunciat aquestes paraules durant l’acte commemoratiu dels 25 anys del Servei Català de Trànsit (SCT). En l’acte, que portava per lema 25 anys compartint viatge, també han intervingut el conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, i del director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel.
Durant l’acte, que s’ha fet al Convent dels Àngels de Barcelona, Pere Aragonès ha assegurat que “des del primer moment, la prevenció i la seguretat han estat al centre” d’aquest servei, amb estratègies d’educació i sensibilització a escoles i instituts i de conscienciació a la ciutadania. I ha afegit que les mesures que s’hi han implementat “han permès millorar les xifres de sinistralitat”, passant de 592 el 1998 a 157 el 2022.
El cap del Govern també ha parlat dels reptes de futur en aquest àmbit i ha apostat per l’objectiu 2050 Visió Zero, “cap víctima mortal a les carreteres catalanes”. I ha assenyalat que per fer-ho es destinaran eines i nous recursos, com ara la incorporació de 200 nous agents a la divisió de trànsit dels Mossos d’Esquadra en els propers mesos, i se seguirà “apostant pels avenços tecnològics”.
En l’acte també ha intervingut el conseller Elena, qui ha posat en valor la feina feta per tot l’equip que ha format part del Servei Català de Trànsit durant aquests 25 anys, “des dels consellers, directors, treballadors i treballadores fins als mossos i mosses de trànsit”. En aquesta línia, Elena ha destacat també el paper de les associacions de víctimes d’accidents de trànsit, als quals ha dit que “sou l’expressió del dolor, del sense sentit que són els accidents, dels ferits greus i les vides destrossades i teniu un coratge fora del que és humà i habitual”.
En la mateixa que el president, el titular d’Interior ha refermat el compromís del Govern per arribar a les zero víctimes l'any 2050 i ha afirmat que “posarem mitjans, recursos, suport polític al SCT i als mossos i mosses de trànsit; en seran més, hi haurà més recursos a favor de la intel·ligència perquè ha estat, és i serà una prioritat del Govern de Catalunya”.
Per la seva part, el director del SCT, Ramon Lamiel, ha destacat que el Servei “condensa diferents coneixements, però, sobretot, la saviesa d’aquests 25 anys, que ens permet abordar un present complicat”. També ha posat de relleu el valor de “preservar la vida de les persones, de donar seguretat viària, de reduir els sinistres i sempre orientats a donar un servei vital a la ciutadania”.
Història de l’SCT
La Generalitat de Catalunya va assumir les competències en matèria de trànsit i circulació de vehicles a motor a finals del 1997, quan es va crear l’SCT, a través de la Llei 14/1997, de 24 de desembre. A partir de llavors el Servei es va estendre pel territori català paral·lelament al desplegament dels Mossos d’Esquadra, que es va iniciar el de maig de 1998 a Girona. El procés va continuar el maig de 1999 a Lleida i es va completar el desembre del 2000 a Barcelona i Tarragona.
L’acord amb el govern espanyol per al traspàs de les competències executives en trànsit i seguretat viària va significar un gran salt qualitatiu, però cal dir que des de molt abans hi va haver una preocupació i una determinació per la seguretat viària al si del Govern amb els antecedents de la Gerència de Seguretat Viàriai, a partir de 1991, amb l’Institut Català de Seguretat Viària. Aquest tenia dos objectius principals:reduir la freqüència i la gravetat dels accidents de circulació i incrementar els mitjans i els recursos destinats a la prevenció dels sinistres i a l’atenció de les víctimes.
Fites d’aquest quart de segle
Durant aquest vint-i-cinc anys, l’SCT s’ha convertit en una institució de referència en l’àmbit de la gestió del trànsit i la seguretat viària amb fites com:
- 1-El naixement, l’any 2000, del Centre d’Informació Viària de Catalunya (CIVICAT)
- 2-La posada en marxa, també l’any 2000, del primer Pla de seguretat viària (PSV)
- 3-El foment de l’educació i la formació viària. Des de l’any 1999 s’han format més de 2.000 formadors.
- 4-L’aposta per un model català a través del sistema de permís per punts. Més de 240.000 alumnes han participat en els cursos de recuperació de punts i permís des que va entrar en vigor aquest sistema, l’any 2006.
- 5-La posada en marxa dels plans locals de seguretat viària (PLSV), l’any 2006. Actualment, 279 municipis catalanes disposen del seu PLSV.
- 6-La instal·lació del primer radar de tram a tot l’Estat al túnel de Vielha l’any 2009. Actualment hi ha 248 cinemòmetres instal·lats a la xarxa viària de Catalunya, 40 dels quals són de de tram
- 7-El desplegament de la velocitat variable, l’any 2009, com a eina de control de les congestions, les incidències viàries, el mal temps i la contaminació
- 8-La creació pionera a tot l’Estat del Sistema d’Informació i Atenció a les Víctimes de Trànsit (SIAVT), que es va posar en marxa l’any 2012
- 9-Amb l’alliberament dels peatges l’any 2021, es gestiona l’augment del trànsit i dels vehicles pesants amb diferents mesures, controls policials i limitacions. També es proposen noves línies de formació per als conductors de camions per reduir la sinistralitat
- 10-La promoció del Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible 2021-2030
- 11-Al 2022 es fa per primera vegada una línia de subvencions de 10 milions d’euros als Ens locals per promoure una mobilitat més segura i sostenible en l'àmbit urbà
- 12-L’any 2023 es posa en marxa l’INVICTES, Servei d’inclusió de les víctimes de trànsit ferides greus en el seu entorn social.
Des de la seva creació de l’SCT, la Generalitat s’ha compromès a seguir els mandats de la Unió Europea en relació amb l’objectiu de reduir les víctimes mortals en un 50% per dècada. Però el principal repte de futur de l’SCT és l’objectiu 2050: la Visió Zero, és a dir que no es registrin víctimes mortals per accidents de trànsit al 2050. Per acomplir aquest objectiu s’han fixat fites intermèdies de reducció de la sinistralitat a través dels plans de seguretat viària. El repte més immediat és la reducció del 15% de les víctimes mortals l'any 2023 respecte al 2021.
Altres reptes són implantar una mobilitat més segura i al mateix temps sostenible, saludable, connectada i automatitzada així com objectius específics per la protecció dels usuaris més vulnerables de la mobilitat (vianants, ciclistes i motoristes). Els eixos principals d’actuació es destaquen en el Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible 2021-2030.