1. És el document que ha de definir les actuacions per assolir la sostenibilitat, la seguretat o l’equitat
  2. Unes 300 persones, entre usuaris, tècnics o experts universitaris, formaran part de les sessions de participació
  3. Més de la meitat dels desplaçaments a la demarcació es fan en vehicle privat, mentre que el transport públic suposa un 5,6% del total

El Departament de Territori a través de l’Autoritat Territorial de la Mobilitat del Camp de Tarragona (ATM), portarà a terme, durant aquest novembre, el procés de participació que permetrà redactar el Pla director de mobilitat del Camp de Tarragona (pdM). Es tracta del document que definirà les accions per a planificar la mobilitat de les persones i les mercaderies en aquest àmbit geogràfic entre els anys 2025 i 2030.

Els reptes passen per combatre l’emergència climàtica a partir d’un model sostenible, segur i inclusiu que promogui l’ús del transport públic i dels modes actius, com caminar o la bicicleta, i que al mateix temps garanteixi el dret a tothom a desplaçar-se, visqui on visqui. El pdM també permetrà dissenyar el mapa del transport públic i la gestió de la mobilitat en el context de les infraestructures que es posaran en funcionament durant els pròxims anys al Camp de Tarragona, com ara el tramvia, la nova estació central intermodal o la nova estació de Bellissens.

La presentació del procés participatiu s’ha fet aquest divendres al matí al Teatret del Serrallo de Tarragona, en un acte amb la consellera de Territori, Ester Capella i Farré; el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas i Alcantarilla; el president de l’ATM del Camp de Tarragona, Oriol Martori i Gallissà; el president del Port de Tarragona, Saül Garreta i Puig; i la gerenta de l’ATM del Camp de Tarragona, Eugenia Doménech i Moral.

La consellera ha qualificat el pdM “com una eina essencial” i ha assegurat que el procés de participació serà “fonamental perquè el resultat sigui un reflex fidel de la mobilitat actual al Camp de Tarragona així com perquè les mesures impulsades comptin amb el suport de la població”. “Un pla de mobilitat no es fa des d’un despatx”, ha assenyalat.

Ester Capella, en aquest sentit, ha explicat que el procés participatiu requerirà “parlar del transport públic però també dels vianants, de la xarxa per a les bicicletes, de la distribució de les mercaderies, de la interacció dels diferents modes de transport dins la ciutat i dels conflictes que s’hi generen, així com de la millora del parc de vehicles i de la regulació de l’aparcament, entre moltes altres coses”. El model de mobilitat, ha afegit, s’haurà de caracteritzar, prioritàriament, per ser “sostenible i segur”.

Sessions de participació

Els dies 28, 29 i 30 de novembre tindran lloc un total de 5 sessions de participació, al mateix Teatret del Serrallo. En formaran part unes 300 persones entre tècnics de l’administració pública, experts en l’àmbit universitari, membres del teixit associatiu, empreses, entitats vinculades a la mobilitat o col·legis professionals.

Les sessions debatran i reflexionaran sobre 15 eixos temàtics diferents, com ara la intermodalitat, la seguretat viària, el vehicle privat, la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal (VPM), el transport públic, la mobilitat turística, la mobilitat col·laborativa o l’anar a peu. Complementàriament, el Departament obrirà el portal participa.gencat.cat, des d’on tota la ciutadania podrà incorporar les seves propostes.

Durant el 2024, i arran dels resultats del procés participatiu, els treballs consistiran en la diagnosi de cada eix, l’establiment dels objectius i dels indicadors, la formulació de propostes i l’anàlisi dels costos socials i ambientals de la mobilitat. Es preveu que el Pla estigui aprovat el desembre de 2025.

La situació actual

Els treballs previs del pdM s’han fet al llarg d’aquest 2023, i han consistit en l’elaboració d’una diagnosi de la situació actual feta a partir de l’Enquesta de mobilitat quotidiana de 2020, que es va dur a terme abans de l’esclat de la pandèmia, i la base de dades oberta del Ministerio de Transportes y Movilidad Urbana (MITMA) de desplaçaments construïda a partir dels registres de telefonia mòbil. Les principals conclusions són:

  1. Els residents del Camp de Tarragona duen a terme 1,9 milions de desplaçaments en un dia feiner i 1,1 milions els caps de setmana i festius.
  2. En un dia feiner el 65% dels desplaçaments són intramunicipals, mentre que en cap de setmana i festiu el percentatge se situa en el 56%.
  3. Els desplaçaments dins de l’àmbit territorial són majoritaris, per sobre del 90% sobre el total.
  4. El vehicle privat és predominant tant en dia feiner com en cap de setmana i festius, amb un 53,4% i un 57,7% respectivament. Els desplaçaments a peu i en bicicleta suposen un 41% i un 40% respectivament.
  5. L’ús del transport públic d’un 5,6% en dies feiners i un 2,2% en caps de setmana.
  6. El flux entre Tarragona i Reus en dies feiners supera els 100.000 desplaçaments.
  7. Tarragona genera 310.200 desplaçaments interns en dies feiners i Reus 233.700.
  8. La Costa daurada genera internament, durant un dia festiu d’agost, 135.000 desplaçaments, un 35% més que en un dia festiu de novembre.


3  

Imatges

La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, durant la presentació del procés participatiu del Pla director de mobilitat del Camp de Tarragona.

La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, durant la presentació del procés participatiu del Pla director de mobilitat del Camp de Tarragona. 3030854

Imatge de la presentació del procés participatiu del Pla director de mobilitat del Camp de Tarragona.

Imatge de la presentació del procés participatiu del Pla director de mobilitat del Camp de Tarragona. 3224064

Imatge de la presentació del procés participatiu del Pla director de mobilitat del Camp de Tarragona.

Imatge de la presentació del procés participatiu del Pla director de mobilitat del Camp de Tarragona. 3873692