L’Administració catalana llença unes noves plantilles per facilitar la comprensió de la informació que rep una persona que ha fet ús del seu dret d’accés a la informació. Cinc noves plantilles, més visuals i amb un llenguatge més senzill, permeten entendre millor els documents de l’Administració sense haver de recórrer a cap expert i clarifiquen quins passos cal fer, si és necessari.
La iniciativa conjunta entre la Direcció General d’Administració Digital i la Direcció General de Bon Govern, Innovació i Qualitat Democràtiques, ha permès redissenyar aquest tipus de sol·licitud, adaptant-la al concepte de tramitació entenedora. S’ha dut a terme en cinc fases:
- Comprensió dels documents i les necessitats de comunicació, i com els percep el ciutadà.
- Diagnòstic dels problemes per saber què s’ha de treballar.
- Revisió dels textos amb criteri de llenguatge planer.
- Maquetació dels continguts en plantilles més visuals, seguint el Programa d’identificació visual (PIV)
- Validació dels documents amb tots els actors.
La comunicació clara a la Generalitat
La línia de treball de la tramitació entenedora s’engloba en l’estratègia de la Generalitat per impulsar la comunicació clara en tots els continguts o documents administratius adreçats a la ciutadania. El febrer de 2024 el Govern va aprovar un acord per impulsar la comunicació clara que segueix els principis del model d’atenció ciutadana d’integritat, proactivitat, personalització, agilitat i sostenibilitat. El Decret d’accessibilitat dels llocs web i de les aplicacions també recull la necessitat de comunicar de forma clara.
Més informació sobre el projecte de clarificació dels documents de les sol·licituds d’accés a la informació: https://administraciodigital.gencat.cat/ca/detalls/article/sollicituds-acces-informacio-clares