Perllongament L8

President Aragonès: "Fem una aposta clara per millorar la xarxa ferroviària, fent-la més sostenible i més útil per a la gent"

query_builder   24 novembre 2022 12:05

event_note Nota de premsa

President Aragonès: "Fem una aposta clara per millorar la xarxa ferroviària, fent-la més sostenible i més útil per a la gent"



  1. El cap de l’Executiu juntament amb el conseller de Territori han presentat aquest matí el projecte de perllongament de la L8 de FGC fins a Gràcia
  2. Aquesta actuació, en la qual s’invertiran més de 400 milions d’euros, connectarà les línies Llobregat-Anoia i la del Vallès, que dona servei a 19 milions d’usuaris anuals
Intervenció del president
Intervenció del president. Autor: Rubén Moreno
{"name":"2022/11/24/12/25/578067cf-601a-4ab3-818f-540c36431e33.jpg","author":"Rubén Moreno","type":"0","location":"0","weight":93994}

El president de la Generalitat, Pere Aragonès i Garcia, acompanyat del conseller de Territori, Juli Fernàndez i Olivares, han anunciat aquest matí que la Generalitat ha iniciat la licitació de l’obra principal per a la connexió de les línies Llobregat - Anoia i del Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), a Barcelona, que comportarà la construcció d’un nou túnel de quatre quilòmetres i de tres noves estacions, així com la reforma de dues d’existents.

Els treballs es liciten per un import de 320 MEUR i un termini d’execució de 58 mesos, amb la previsió que comencin durant l’estiu vinent. Sumant-hi la inversió dels treballs de desviament de serveis que estan en marxa i la resta de projectes que s’han impulsat, aquesta actuació comportarà una inversió global de 430 MEUR. 

Durant l’acte de presentació d’aquest projecte de perllogament de la L8 de FGC, el president Aragonès ha emmarcat aquesta actuació en l’aposta del Govern “per més transport públic, sobretot més ferrocarril”, amb una voluntat decidida per “combinar la millora de la vida de la ciutadania amb una mobilitat saludable i sostenible, que permeti la reducció de gasos contaminants i ens allunyi de la dependència dels combustibles fòssils”.

El cap de l’Executiu ha posat de relleu “l’important millora” que aquesta connexió de les línies Llobregat-Anoia i del Vallès d’FGC suposarà “pels més de 19 milions d’usuaris anuals” d’aquest trajecte “fent-los la vida més fàcil, perquè guanyaran temps, es mouran més ràpid per la ciutat i ho tindran millor per entrellaçar amb altres transports públics”.

Aragonès ha insisitit que la millora de la xarxa ferroviària “és clau per a la lluita contra el canvi climàtic i per a la millora de la competitivitat del país”; i , en aquesta línia,ha tornat ha reclamar que es completi el Corredor Mediterrani, i que es faci realitat “el traspàs del servei de rodalies Renfe, per tal de reduir la ineficiència que en aquests moments s’està produint i revertir així una situació que sabem que té molt marge de maniobra”.

D’altra banda, el conseller de Territori, Juli Fernàndez i Olivares, ha posat en valor que “avui fem un pas endavant en la construcció d’aquest Sistema Ferroviari Integral de Catalunya que necessita el país sencer. El projecte de Sistema Integral Ferroviari no és només una declaració d’intencions sinó un procés ja en marxa, imparable”.Així ha remarcat que el Govern “complim les previsions: actuem a la xarxa de metro amb l’L9, amb l’L8 complementem FGC, metro i tramvia i amb la millora del servei a FGC doblem les freqüències a la línia metropolitana del Vallès. Tota una revolució a la xarxa metropolitana”, ha conclòs.

Les obres que ara es liciten consistiran en el perllongament de la línia d’FGC Llobregat-Anoia des de l’estació actual de plaça Espanya fins a connectar-la amb la línia del Vallès a l’àmbit de l’estació de Gràcia. Així, es perforarà un nou túnel mitjançant tuneladora --un sol tub que inclourà les dues vies-- tret d’un petit tram inicial que s’executarà en mina i que consistirà en dos túnels paral·lels de via única. Tindrà quatre quilòmetres de longitud i 10 metres de diàmetre d’excavació. En el seu recorregut, el nou tram ferroviari comptarà amb tres noves estacions i tres sortides d’emergència de túnel a carrer. 

Pel que fa a les estacions, es reformarà l’actual de Plaça d’Espanya i n’hi haurà tres de nova construcció, Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia. Addicionalment, l’estació actual de Gràcia de la línia d’FGC del Vallès, també es remodelarà. 

·Plaça d’Espanya: Actualment, l’estació de plaça d’Espanya d’FGC és punt d’inici i final de la línia Llobregat-Anoia. Les obres que ara es liciten comportaran la remodelació d’aquesta estació que forma part d’un potent intercanviador del sistema de transport públic, on conflueixen diverses línies d’FGC, i les línies 1 i 3 de Metro. 

Així, es perllongaran dues de les quatre vies que hi ha actualment a l’estació d’FGC, s’ampliarà el vestíbul i es reconfiguraran els accessos i connexions entre nivells. 

·Hospital Clínic: Al carrer Comte Urgell, entre els carrers de Rosselló i Còrsega, es construirà una nova estació que permetrà connectar la línia d’FGC amb l’L5 del metro.

·Francesc Macià: Al carrer Comte Urgell, entre els carrers de Buenos Aires i plaça Francesc Macià, s’ubicarà una estació de nova construcció que facilitarà l’intercanvi amb el tramvia i diverses línies de bus, tant urbanes com interurbanes. Comptarà amb dos accessos des del carrer i un vestíbul. 

·Estació de Gràcia: Es construirà una nova estació sota la Travessera de Gràcia, entre el carrer de Balmes i la plaça Gal·la Placídia, amb dos accessos des de la superfície, a les voreres entre Via Augusta i el carrer de Neptú. Des del vestíbul de la nova estació s’accedirà tant a l’L8 com a la línia FGC Vallès mitjançant ascensors de gran capacitat.

A més de l’obra d'infraestructura que ara es licita i que correspon al gruix de la connexió de les línies d’FGC, el Departament de Territori redactarà els projectes i programarà les obres d’instal·lacions ferroviàries, via i catenària i d’arquitectura de les estacions. Paral·lelament i de manera prèvia a l’inici dels treballs de perforació del túnel, es preveu dur a terme una campanya d’inspeccions a més de 13.500 habitatges, locals i garatges, per a garantir als seus propietaris un document fidel del seu estat .


Més cobertura i connectivitat ferroviària

Plànol de l'actuació
Plànol de l'actuació
{"name":"2022/11/24/12/40/4d411d31-f6b7-47a3-acf6-c5a4935cff2d.jpg","author":"Departament de Territori","type":"0","location":"0","weight":214584}

La connexió de les línies del Vallès i del Baix Llobregat-Anoia d’FGCmillorarà el servei ferroviari, estalviant temps de recorregut a les persones usuàries que actualment han de fer transbordament, i obrirà noves possibilitats en la intermodalitat del sistema, ja que les noves estacions facilitaran l’intercanvi amb l’L5, el tramvia i altres línies d’FGC. Així mateix, millorarà i ampliarà la cobertura en transport públic en una zona densament poblada de Barcelona que, a més, compta amb diversos equipaments de rellevància (com l’Hospital Clínic o l’Escola Industrial). 

Es preveu que beneficiarà 19,5 milions de persones usuàries l’any i permetrà estalviar prop de 2.700 tones de CO2 en emissions anuals. D’altra banda, les persones usuàries podran estalviar de mitjana 4,5 minuts en el seu recorregut. Es tracta d’una actuació amb un alt rendiment social i econòmic. 

Aquesta aposta pel transport públic s’emmarca en les polítiques del Govern per a fer front al context d’emergència climàtica i contribuir a millorar la qualitat de vida de les persones, en què reduir la dependència dels combustibles fòssils les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle és cabdal, així com descongestionar de trànsit l’àmbit metropolità de Barcelona. Per això, la descarbonització de la mobilitat és el gran eix de les actuacions del Departament.

Treballs previs en execució

Actualment, estan en marxa les tasques per al desviament dels serveis més rellevants afectats per l’obra principal que ara es licita, en tres àmbits: la Gran Via de les Corts Catalanes entre el carrer de Llançà i el carrer de Vilamarí, on s’ubicarà el pou d’atac de la tuneladora que perforarà el túnel; la futura estació d’Hospital Clínic; i la nova estació de Gràcia. Aquests treballs estan en execució des de l’estiu passat i compten amb un pressupost de 6,5 MEUR.

3  

Imatges

Presentació perllongament L8 (1)

Presentació perllongament L8 (1) 1013900

Perllongament L8 (2)

Perllongament L8 (2) 1388886

Perllongament L8 (3)

Perllongament L8 (3) 879098