Roda de premsa

El Govern aprova una proposta de contracte de gestió de Rodalies i Regionals per "incrementar la qualitat, la seguretat i la puntualitat" del servei

query_builder   28 febrer 2012 16:19

El Govern aprova una proposta de contracte de gestió de Rodalies i Regionals per "incrementar la qualitat, la seguretat i la puntualitat" del servei

  • El document incorpora instruments de control que estableixen penalitzacions i sancions en cas d’incompliments
  • La proposta preveu crear serveis de Rodalies a Girona, Tarragona i Lleida
  • Pel que fa als objectius de dèficit, el portaveu Homs reitera que “en allò que depenia de nosaltres hem complert” i es demostra que “si tinguéssim control de la caixa parlaríem d’un dèficit diferent del que ens estan atribuint”
Tall de vídeo del conseller Recoder
El Govern ha aprovat avui la proposta del nou contracte de servei públic 2011-2015 per a la gestió de Rodalies i Regionals. El document té com a objectiu resoldre la “delicada situació” d’aquest servei a Catalunya i dotar la Generalitat de més capacitat per incrementar-ne “la qualitat, la seguretat i la puntualitat” i “satisfer les necessitats de mobilitat dels ciutadans”, segons ha destacat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, en la roda de premsa posterior al Consell Executiu.

La nova proposta suposa un canvi en la relació contractual entre el Govern, com a administració titular del servei, i la companyia que opera el servei, RENFE Operadora, ja que l’actual model de gestió derivat del traspàs que es va produir al  2009 “no dóna instruments suficients a la Generalitat per poder millorar el servei”, ha assegurat Recoder. Així, es passa d’una situació de vinculació obligada a un contracte que el Govern podrà rescindir anticipadament de forma total o per línies i poder-les posar en mans d’altres operadores si la companyia no compleix els objectius de qualitat del servei. L’Executiu també tindrà la possibilitat d’imposar penalitzacions i sancions en cas d’incompliments contractuals de l’operadora.

Segons Recoder, el nou model de contracte aprovat avui “vol posar l’usuari al centre de la prestació del servei” i obligarà l’operadora de Rodalies i Regionals a millorar els indicadors de qualitat, tant pel que fa a la puntualitat i a la regularitat del servei, com a la satisfacció percebuda pels usuaris, l’accessibilitat i el confort dels trens o l’atenció al client. En aquest sentit, la proposta inclou mesures com l’ús prioritari del català en la relació amb els viatgers; l’obligació d’informació sobre el servei i les seves incidències a través de telèfon, SMS, web i xarxes socials; serveis substitutoris per carretera quan la previsió de resolució d’una avaria superi els 90 minuts (ara és de 120 minuts), i la devolució de l’import del bitllet quan es produeixin retards de més de 15 minuts.

El conseller Recoder també ha explicat que el Govern signarà aquesta proposta de contracte amb Renfe només si l’Estat modifica la llei ferroviària perquè la Generalitat tingui la llibertat d’escollir operador. Actualment, ha lamentat Recoder, “no hi ha cap altre operador que pugui posar 256 trens d’ample ibèric, una substitució de cop és impossible”. “És una proposta acordada amb Renfe però que no podem signar des de la imposició, i per això l’estat ha de modificar la llei ferroviària, o no la signarem”, ha advertit Recoder. El conseller ha apuntat, però, que a mig termini la Generalitat vol “preparar-se per obrir aquest servei a altres companyies”.

El cost estimat del nou contracte és de 143 milions d’euros per aquest any 2012, un import que l’Estat ha de transferir a la Generalitat. En cas contrari, “el Govern de la Generalitat no abonarà els diners a Renfe”, ha detallat Recoder. La proposta també preveu crear serveis de Rodalies a Girona, Tarragona i Lleida.

Una altra de les novetats del nou contracte és que, per primera vegada, la Generalitat es dota d’instruments de control de la gestió de RENFE en cas d’incompliments, que preveuen imposar sancions de fins a 30.000 euros en el cas de supressió de trens, i fins a tres milions d’euros de reducció de l’aportació econòmica si RENFE no compleix amb els indicadors de qualitat. A més, la Generalitat tindrà la possibilitat de revocar, en la seva totalitat o línia per línia, el servei a l’operador i atorgar-lo a un altre.

Mesures excepcionals de reducció de despeses de personal

El Govern també ha concretat avui la reducció temporal de retribucions del personal al servei de l’Administració i del sector públic, així com dels alts càrrecs i altre personal directiu del Govern de la Generalitat. Com ha destacat el portaveu del Govern i secretari general de la Presidència, Francesc Homs, es tracta de mesures que el Govern “no fa ni de gust ni per càstig, sinó que respon a la voluntat d’evitar acomiadaments importats en el sector públic, donades les circumstàncies pressupostàries”.

Per als empleats públics s’aplicarà una reducció equivalent al 3% de les retribucions íntegres anuals. La mesura afecta el personal funcionari, estatutari, eventual i laboral. Pel que fa als alts càrrecs i personal directiu, es reduirà l’import equivalent a una paga extraordinària, repartit entre els mesos de juny i desembre.

Tall de vídeo del portaveu del Govern

Compliment dels objectius de dèficit


Preguntat per les previsions de dèficit de les comunitats autònomes que ahir va presentar el Govern espanyol, i que en el cas de Catalunya s’han situat en el 3,72% del PIB, més d’un punt per sobre de l’objectiu del 2,6% fixat pel Govern, el portaveu ha considerat que aquest increment respon “no només a la crisi, sinó que és la conseqüència de tenir governs que gastaven més i ara hem de pagar les diferències”. En aquest sentit, Homs ha recordat que el Govern està fent els deures i que l’any passat es va reduir la despesa no financera un 9%, “la primera vegada que això passava”, però que es tracta “d’un treball de grup en què si l’altre company no fa el que toca la nota final és de suspens”.

En aquest sentit, el portaveu ha insistit en la importància d’obtenir un model de finançament en què el Govern pugui tenir “la clau de la caixa”. “Si tinguéssim control de la caixa parlaríem d’un dèficit diferent del que ens estan atribuint”, ha assegurat Homs. Malgrat això, ha assegurat que els objectius establerts estan marcats en el pressupost i el Govern els complirà.

4  

Imatges

Fotografia Consell Executiu

Fotografia Consell Executiu 1012

Fotografia del conseller Recoder i el portaveu durant la roda de premsa

Fotografia del conseller Recoder i el portaveu durant la roda de premsa 818

Fotografia del conseller Recoder durant la roda de premsa

Fotografia del conseller Recoder durant la roda de premsa 792

Fotografia del portaveu del Govern durant la roda de premsa

Fotografia del portaveu del Govern durant la roda de premsa 848

3  

Vídeos

Roda de premsa posterior al Consell Executiu

Tall de vídeo del conseller Recoder

Tall de vídeo del portaveu Homs

2  

Fitxers adjunts

Acords de Govern

Acords de Govern
PDF | 921

Presentació contracte de servei públic per a la gestió de Rodalies i Regionals

Presentació contracte de servei públic per a la gestió de Rodalies i Regionals
PDF | 799