Conseller Homs

El Govern aprova el Pla de Seguretat Viària 2014-2016, que té com a objectiu reduir un 30% les víctimes mortals respecte al 2010

query_builder   29 abril 2014 15:57

El Govern aprova el Pla de Seguretat Viària 2014-2016, que té com a objectiu reduir un 30% les víctimes mortals respecte al 2010

Conseller Homs
  • Algunes de les accions més destacades del pla són augmentar l’educació sobre conducció segura de ciclomotors i motocicletes; donar suport a les empreses i als municipis per a l’elaboració de plans de seguretat i campanyes sobre els riscos del consum d'alcohol, drogues i psicofàrmacs en la conducció
  • El conseller Homs assegura que a Catalunya no hi ha crispació social i demana “autocontenció i serenitat” als responsables polítics
  • Homs respon a les declaracions de la ministra Báñez assegurant que és Catalunya qui “alimenta” la Seguretat Social i reclama al Govern espanyol que “no menteixi”
El Govern ha aprovat el Pla de Seguretat Viària de Catalunya 2014-2016, un pla triennal que té com a objectiu “reduir la sinistralitat viària, com a mínim, fins al 30% dels morts enregistrats l'any 2010”, segons ha destacat el conseller de la Presidència i portaveu del Govern, Francesc Homs, durant la roda de premsa posterior a la reunió de l’Executiu.
 
Aquest document recull 117 accions, i constitueix la primera concreció del Pla estratègic de seguretat viària 2014-2020, que el Govern va apropar el passat 14 de gener i, en consonància amb aquest, representa un primer pas en l’objectiu de donar compliment a les fites de la Unió Europea (UE) per a l’any 2020, de reduir a la meitat les víctimes mortals de trànsit respecte al 2010.
 
El PSV, impulsat pel Servei Català de Trànsit, i amb la participació d’agents públics i privats, és un exemple de coresponsabilitat. Compta amb l’informe favorable de la Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària (CCTSV), i preveu una sèrie d’objectius específics per a diferents col·lectius d’usuaris de reducció de la sinistralitat viària, en relació amb l’any 2010, de:
 
·         24% de ferits greus amb seqüeles per a tota la vida
·         36% del nombre d'infants morts
·         12% del nombre de morts i ferits greus en motoristes
·         18% del nombre de morts per atropellament
·         12% del nombre de morts i ferits greus in mission i in itinere
·         6% del nombre de morts en gent gran
·         Promoure l'ús de la bicicleta sense que n’augmenti l'accidentalitat
 
Quant a les accions del PSV 2014-2016, les més destacades són:
 
  • Ampliar l’educació sobre conducció segura de ciclomotors i motocicletes a secundària i formació professional: actualment, l’SCT dóna suport als centres educatius mitjançant els parcs infantils de trànsit que desenvolupen activitats didàctiques i de conducció amb bicicletes a primària i ciclomotors a secundària. Ara, tenint en compte l’ascens de l’accidentalitat en el grup de motoristes, l’SCT també realitzarà un programa educatiu sobre conducció segura de motocicletes que s’oferirà als joves escolaritzats a partir de 16 anys de secundària, batxillerat i cicles formatius que disposin de permís de conduir.
  • Crear l’Observatori de Seguretat Viària: amb aquest ens es vol promoure el posicionament de l’SCT a escala internacional així com analitzar la informació i investigar sobre el trànsit i la seva seguretat, especialment en l’àmbit urbà.
  • Donar suport a les empreses per a l’elaboració de plans de seguretat viària laboral en els plans de prevenció de riscos laborals: actualment els plans de prevenció de riscos laborals no preveuen d'una manera específica la seguretat viària, o bé ho fan d'una manera generalista. Per facilitar la tasca dels professionals de la prevenció, l’SCT, juntament amb la resta d’agents implicats, dissenyarà una guia per realitzar plans de seguretat viària laboral a les empreses dins dels seus plans de prevenció de riscos.
  • Impulsar Plans Locals de Seguretat Viària en els municipis amb menys de 20.000 habitants, així com fer-ne el seguiment, l'avaluació i actualització:Des de l’any 2006, en l'àmbit local el Servei Català del Trànsit realitza Plans Locals de Seguretat Viària (PLSV) que tenen com a objectiu reduir el nombre de víctimes per accident de trànsit, reduir el nombre d’accidents amb víctimes, coordinar diferents àrees de l’Ajuntament en tasques contra la sinistralitat, concretar un eix d’actuacions a favor de la seguretat viària i elaborar mesures per tal d’aconseguir els objectius plantejats. Fins a l'any 2013 s'han elaborat un total de 156 PLSV, que inclouen tots els municipis de més de 20.000 habitants, capitals de comarca i d'altres municipis que ho han sol·licitat. En total, els municipis on s'ha realitzat PLSV representen el 81,4% de la població catalana. Per al trienni 2014-2016 es preveu dotar de PLSV tots aquells que tenen una població d’entre 10.000 i 20.000 habitants i encara no han elaborat el seu pla, així com també tots aquells municipis que ho demanin.
  • Realitzar campanyes d'informació i sensibilització sobre els riscos del consum d'alcohol, drogues i psicofàrmacs en la conducció: per tal d'arribar als usuaris més vulnerables per edat (joves de 16 a 25 anys), es faran campanyes específiques en coordinació amb el Departament d'Ensenyament i amb els establiments de lleure nocturn (especialment discoteques i altres equipaments nocturns als quals només es pot accedir en vehicle privat). D’altra banda, per fer arribar el missatge a la resta de la població, també es proposa crear una campanya específica en coordinació amb el Departament de Salut.
  • Crear nous grups de treball per abordar problemàtiques específiques en matèria de seguretat viària: a l’objectiu estratègic de reduir el 50% de víctimes mortals l'any 2020 respecte a l'any 2010 hi van associats un conjunt d’objectius específics per a diferents col·lectius d’usuaris. Per assolir aquests objectius es preveu la creació de grups de treball específics per a temes concrets, com ara: GT de seguretat laboral viària, GT de mobilitat segura i sostenible (col·lectius vulnerables), GT de comunicació de la seguretat viària, GT de qualitat dels centres de formació de conductors, GT de Salut, GT sobre ITV, GT Fundació del SIAVT, GT d'Ensenyament, GT d'avaluació dels processos formatius i tots aquells que siguin necessaris per abordar problemàtiques específiques.
  • Implantar l’ISO 39001 en el Servei Català de Trànsit: publicada l’octubre de l’any 2012, aquesta norma estableix els requisits per a la seguretat viària i les millors pràctiques de gestió, la superació dels objectius i la millora de la coherència entre organitzacions implicades en la millora de la seguretat viària. Amb l’objectiu d’assolir un model de gestió orientat a l’excel·lència, es proposa implantar l’ISO 39001 i elaborar el full de ruta per adaptar el sistema de gestió a la norma.
 
El conseller Homs assegura que a Catalunya no hi ha crispació social i demana “autocontenció i serenitat” als responsables polítics
 
Durant la roda de premsa, el conseller Homs ha negat que a Catalunya existeixi crispació social, en relació amb l’agressió patida pel primer secretari del PSC, Pere Navarro, el passat diumenge.
 
En aquest sentit, el conseller ha dit compartir les declaracions del candidat dels socialistes a l’alcaldia de Barcelona, Jaume Collboni, que ahir va assegurar que no percebia cap crispació social i demanava als que tenen responsabilitats públiques “administrar amb autocontenció i molta responsabilitat les declaracions sobre els temes de la vida política, especialment a nivell català.”
 
“Em faig meves les paraules de Jaume Collboni”, ha respost Homs als qui atribueixen l’agressió a una escalada de crispació en el procés sobiranista. “És evident que hi ha tensió política, però el que hem de fer els que tenim responsabilitats públiques és administrar amb molta autocontenció i serenitat les nostres declaracions”, ha afegit el conseller citant Collboni.
 
El conseller ha reiterat la “condemna enèrgica” del Govern a qualsevol expressió de violència, però ha demanat “no extraure conclusions que no s'aguanten per enlloc”. Homs ha insistit en la necessitat de “saber debatre políticament” i ha lamentat que alguns combatin determinades idees que s’expressen pacíficament “criminalitzant-les”
 
Homs assegura que és Catalunya qui alimenta la Seguretat Social i reclama al Govern espanyol una rectificació per les declaracions “ofensives” de la ministra Báñez
 
A preguntes dels mitjans de comunicació, el portaveu Homs ha assegurat que és Catalunya qui està “alimentant” la Seguretat Social a Espanya, i no a la inversa, com va assegurar ahir la ministra d’Ocupació espanyola, Fátima Báñez. El conseller ha demanat a l’Executiu estatal que sigui més “honest i rigorós” i que no digui “mentides”, després que Báñez afirmés que Catalunya va rebre el 2013 4.500 milions més en concepte de pensions i prestacions d’atur del que va aportar a la Seguretat Social.
 
El conseller Homs ha fet servir dades del mateix Govern espanyol per rebatre les afirmacions de Báñez. Així, en deu dels darrers disset anys, fins al 2011, Catalunya ha registrat dèficit en la balança de la Seguretat Social, un desequilibri que, segons ha apuntat Homs, ens els darrers dos anys es pot haver eixamplat perquè Catalunya ha generat més ocupació que el conjunt de l’estat espanyol.
 
Entre els anys 1995 i 2011, ha continuat explicant el conseller, Espanya -excloent-hi Catalunya- hauria registrat un dèficit de 106.000 milions d’euros, mentre que Catalunya, en el mateix període, hauria acumulat un superàvit de 24.126 milions d’euros.
 
Això suposaria que mentre que Catalunya registraria un saldo positiu acumulat de 3.200 euros per persona, Espanya tindria un saldo negatiu de 1.700 euros per persona. De fet, ha explicat el conseller, “totes les comunitats autònomes tenen dèficit respecte de la Seguretat Social”.
 
En vista d’aquestes dades, que desmenteixen “categòricament” les afirmacions de la ministra d’Ocupació, el conseller ha reclamat al Govern espanyol que “rectifiqui” unes declaracions que ha qualificat d’”ofensives”.
 
“No es pot dir que ens regalen 4.500 milions per pagar pensions i prestacions d’atur el 2013”, ha lamentat. “Aquests diners, que són dèficit generat per una gestió molt millorable de la Seguretat Social per part de l’estat espanyol, els haurem de tornar tots, un darrere l’altre, amb els seus interessos, i a sobre haurem de contribuir de més pels dèficits de tots els altres territoris de l’estat espanyol, que són superiors al que s’han generat a Catalunya”, ha reblat.
 
El Govern aprova la creació de l’Acadèmia Catalana de Gastronomia i Nutrició per impulsar la cultura gastronòmica del país

En la reunió d’avui, el Govern també ha aprovat la creació de l’Acadèmia Catalana de Gastronomia i Nutrició, que té per objectiu la recerca, la promoció i la protecció de la cuina i les activitats gastronòmiques pròpies de les diferents comarques de Catalunya. La nova corporació de dret públic abordarà també l’estudi i la promoció de les ciències de la nutrició, per potenciar-ne la integració dins l’estructura sanitària i social amb la finalitat de millorar la salut i el benestar dels ciutadans.
 
 L’acord coincideix amb la proclamació del Celler de Can Roca com a segon millor restaurant del món, segons la prestigiosa revista Restaurant. El conseller Homs ha volgut felicitar els germans Roca en nom del Govern “per la tasca que hi ha al darrere i pel posicionament internacional que suposa per a la cuina catalana”.
 
L’Acadèmia es crea en el marc del conjunt d’actuacions del Govern en matèria de promoció de la gastronomia catalana com a element de qualitat i singularitat de la indústria turística i agroalimentària del país i de les actuacions del Govern per donar a conèixer la importància de la nutrició equilibrada en la salut dels ciutadans.
 
La cultura gastronòmica és una part indestriable de la identitat dels pobles. Així, la declaració, per part de la UNESCO, de les gastronomies de determinats àmbits territorials com a patrimoni immaterial de la humanitat, certifica la percepció general que la cuina catalana és un dels elements formadors de la nostra cultura.
 
El Govern impulsa la protecció dels espais naturals, la biodiversitat i la prevenció contra els incendis forestals

El Govern també ha aprovat l’Acord pel qual es crea el Programa d’estiu de prevenció d’incendis forestals i de treballs en espais naturals de protecció especial, i s’autoritza la contractació de personal per a l’any 2014.
 
Les previsions a mitjà termini d’organismes internacionals com la NOAA preveuen una primavera seca. Això juntament amb els estius secs propis del clima mediterrani comporta un augment considerable del risc d’incendi forestal i, per tant, cal reforçar l’operativitat de la vigilància del Cos d’Agents Rurals.
 
Així mateix, l’increment, durant l’època estival, de l’afluència de visitants als espais naturals de protecció especial, requereix un reforç de les tasques d’informació, ja que és un element clau en la lluita per a la protecció d’aquests espais d’alt valor natural.
 
Aquesta circumstància suposa que per a la campanya d’aquest any 2014 s’hagi de preveure un reforç addicional als equips encarregats de la prevenció d’incendis forestals, i de la protecció dels espais naturals.

1  

Vídeos

Vídeo íntegre de la roda de premsa del Govern

3  

Fitxers adjunts

Acords del Govern en PDF

Acords del Govern en PDF
PDF | 266

Foto de la roda de premsa del Govern (Jordi Bedmar)

Foto de la roda de premsa del Govern (Jordi Bedmar)
JPG | 561

Foto de la reunió del Govern (Jordi Bedmar)

Foto de la reunió del Govern (Jordi Bedmar)
JPG | 514