Govern

El Govern aprova noves mesures en matèria econòmica i social per pal·liar els efectes de la pandèmia del coronavirus

La consellera Budó ha explicat que s'ha creat el Programa Orfeu "per abordat el cribratge massiu de la població per detectar la Covid-19

query_builder   7 abril 2020 16:58

El Govern aprova noves mesures en matèria econòmica i social per pal·liar els efectes de la pandèmia del coronavirus

La consellera Budó ha explicat que s'ha creat el Programa Orfeu "per abordat el cribratge massiu de la població per detectar la Covid-19

  • El conseller Buch ha denunciat “l’actitud insolidària” de les persones que s’han desplaçat a les segones residències i ha anunciat que treballarà amb els ajuntaments “per denunciar aquestes actituds”
  • La consellera Vergés ha destacat la feina dels professionals d’infermeria i llevadores “per la seva contribució essencial a la salut mundial”
  • El conseller El Homrani ha informat que s’ha començat a distribuir material de prevenció a les residències per als professionals
Govern

La consellera de la Presidència i portaveu del Govern, Meritxell Budó, ha informat dels Acords de Govern que ha pres el Consell Executiu català. En aquest sentit,  s’ha aprovat un Decret llei amb noves mesures en l’àmbit tributari; de la infància i l’adolescència, en matèria econòmica, en matèria de funció pública, en fibra òptica i en qüestions patrimonials.

Pel que fa a les mesures tributàries, Budó ha assegurat que “les mesures preses s’orienten a pal·liar els efectes derivats de la pandèmia en relació amb el compliment de les obligacions tributàries”. Per això, el Govern ha decidit que els impostos de successions i donacions, els de les begudes ensucrades, el cànon sobre el rebuig de residus i el cànon de l’aigua, s’estableixen nous terminis de presentació i ingrés en període voluntari.

A més, s’estableixen, d’una banda, una reducció en els tipus de gravamen dels cànons sobre els residus industrials i sobre els residus de la construcció de fins al 50 % entre l’1 d’abril i el 31 de maig de 2020 i bonificacions en les taxes de l’Agència de Residus de Catalunya, que “intenten minorar els efectes negatius de la pandèmia”. Així com l’ajornament del pagament de deutes del cànon de l’aigua per a petites empreses i autònoms.

En matèria d’infància i adolescència, la portaveu Budó ha explicat que la crisi sanitària, ha provocat, en alguns casos, la separació involuntària dels pares o tutors dels fills i filles menors d’edat, en trobar-se aquests en tractament o aïllament. En aquest sentit, “s’ha acordat la creació d’una prestació econòmica d’emergència per a l’acolliment familiar d’urgència d’aquests infants”. I es faculta l’Institut Català de l’Acolliment i de l’Adopció a fer la cerca de famílies que puguin donar resposta a aquesta necessitat i es pugui ampliar la bossa de famílies d’acollida disponibles.

Pel que fa a les mesures de caràcter patrimonial, es regula el règim jurídic de les donacions que s’efectuïn en atenció a la pandèmia a favor de l’Administració de la Generalitat de Catalunya. La consellera ha explicat que “les circumstàncies excepcionals derivades de la pandèmia fan necessària l’articulació d’un procediment que ha de permetre acceptar les donacions que pugui rebre la Generalitat de Catalunya pel finançament de les polítiques assistencials i sanitàries que se’n derivin”.

El Decret Llei, s’autoritza també activa el mecanisme d’emergència per executar les obres de desplegament de la fibra òptica en aquells municipis de Catalunya que actualment disposen de nivells baixos o inexistents de cobertura en xarxes.

La voluntat del Govern és garantir, tan aviat com sigui possible, d’aquesta infraestructura bàsica amb uns nivells de seguretat superior als existents, perquè arribi al conjunt de la ciutadania amb les millors condicions”. “Fruit del confinament, a Catalunya, l’ús de les xarxes de comunicació ha augmentat una mitjana del 50%”, ha destacat Budó.

Altres mesures que també s’adopten amb aquest Decret llei són: la regulació dels mòduls dels centres educatius privats concertats corresponents a despeses de personal; mesures per reactivar el sector públic, especialment pel que fa als expedients de contractació que es considerin necessaris per raons d’interès públic; flexibilització de la realització de tràmits o actuacions presencials i que els òrgans de l’administració ofereixin opcions telemàtiques.

La portaveu del Budó ha explicat que com “el Decret Llei que contemplava l’increment salarial del 2% pels servidors públics no s’ha pogut convalidar al Parlament, el Govern ha tornat a aprovar aquesta mesura amb l’objectiu de continuar abonant-lo amb normalitat els propers mesos”.

 

El Govern aprova la creació del Programa Orfeu per abordar el cribratge massiu de la població per detectar la Covid-19

 

Aquest programa preveu activar les màquines PCR que ja disposen els centres de recerca de Catalunya i adaptar-se per poder crear els testos necessaris per a la detecció de la malaltia.

La consellera de la Presidència ha apuntat que “en una primera fase, el programa preveu realitzar 170.000 testos en un període de sis setmanes. Una xifra que es pot incrementar amb la posada en marxa d’una segona fase, en la qual s’incorpori la capacitat de fer PCR que ja disposen les universitats”.  L’objectiu del Govern és fer una detecció massiva del Coronavirus “per garantir la salut pública en la fase de confinament de la població” perquè “el desconfinament passa, sens dubte, per un cribatge el més massiu possible de tota la població”.

Aquest programa, impulsat pel Departament d’Empresa i Coneixement i el Departament de Salut, representarà una inversió per valor d’1’4 Milions d’euros.

 

El Govern encarrega l'informe per implementar l'estratègia científica i tècnica per reactivar l'activitat després del confinament

 

El president de la Generalitat, Quim Torra, ha encarregat l’elaboració de l’estratègia per a la recuperació de l’activitat social i econòmica post-confinament. Mitjançant la coordinació del Departament de la Presidència, el Govern ha encarregat l’elaboració d’un informe que serveixi per a la implementació de l’estratègia científica i tècnica per valorar les mesures de salut pública i d’altres àmbits que siguin necessàries per al control de la infecció i el seu impacte social i econòmic amb l’objectiu d’assolir la recuperació de l’activitat sanitària, social i econòmica un cop se superi l’actual confinament. La consellera Budó ha explicat que l’informe “es lliurarà al president de la Generalitat dins d’un termini de 15 dies i se’n donarà compte al Govern, de manera immediata”. El responsable de l’elaboració del document serà el sr. Oriol Mitjà.

 

El Govern posa en marxa la línia de préstecs per a autònoms i empreses afectats per la crisi de la Covid-19

 

L’Executiu ha aprovat que l’Institut Català de Finances (ICF) pugui atorgar directament finançament a autònoms i empreses que s’hagin vist afectats per la crisi sanitària de la Covid-19 i tinguin necessitats de liquiditat derivades de l’emergència actual. L’objectiu d’aquests préstecs és donar suport al teixit econòmic català i prioritzar el manteniment de llocs de treball oferint solucions financeres que complementin l’oferta d’altres institucions i entitats. 

 

Aquesta línia de finançament “ICF COVID-19”, està dotada amb 700 milions d’euros, permetrà que autònoms i empreses puguin sol·licitar préstecs a l’ICF per imports de fins a un màxim de 2,5 milions d’euros.

 

Per la seva banda, el conseller d’Interior, Miquel Buch, ha començat la seva intervenció destacant que “hi ha zones de Catalunya on s’ha notat un increment de persones que han anat a passar uns dies a segones residències”. “Vagi per endavant la meva denúncia enèrgica davant d’aquest acte d’insolidaritat absoluta perquè posa en risc la salut de cadascú de nosaltres. A les localitats de les segones residències hi ha persones de risc que no es mereixen que hi vagin insolidaris a propagar la malaltia” ha dit.

 

En aquest sentit el conseller ha anunciat que “he demanat al cos de Mossos d’Esquadra no només que s’intensifiquin els controls sinó que s’incrementin de manera que hi hagi més pressió sobre aquestes persones que trenquen el confinament”. Buch també ha explicat que vol tirar endavant un treball conjunt i de col·laboració amb els ajuntaments d’aquestes localitats perquè “també puguin denunciar aquestes actituds incíviques i aquestes persones puguin ser degudament sancionades”. 

 

Pel que fa a l’activitat policial, Buch ha explicat que “les últimes 24 hores hem tingut 3 actuacions policials a requeriment sanitari o judicial, hem identificat 9.569 persones i 8. 995 identificacions a vehicles. S’han fet 10 detencions i 2.701 actes de denúncia. No s’ha realitzat cap tancament de local, però sí que s’ha fet 1 denúncia a 1 establiment”, ha informat.

 

Buch ha destacat dues actuacions policials d’ahir que “són la cara i la creu de les últimes 24 hores”. D’una banda el titular d’Interior ha explicat que ahir al migdia dos agents van salvar la vida a un nadó que s’estava ofegant. “Vull agrair a aquesta parella de Mossos d’Esquadra profundament la seva feina” ha destacat.  I a l’altra cara de la moneda el conseller ha destacat la detenció ahir de cinc persones que estaven venen drogues en un pis ocupat del barri del Raval de Barcelona i ha felicitat també els mossos per aquesta operació.

 

Pel que fa a la mobilitat, avui fins a les 12.00 hores a l’àrea metropolitana de Barcelona el trànsit s’ha reduït un 74,6% de sortida i un 75,3% d’entrada respecte un dimarts normal. Respecte a dimarts passat hi ha hagut un augment del 7% de sortida i 14% d’entrada. “Els Mossos intensificaran els controls i els reajustaran perquè tenim detectats per on ens venen aquests augments” ha explicat.

 

Buch també ha fet balanç avui dels primers 15 dies des de la posada en marxa del decret d’autorreponsabilitat i l’aplicació ConfinApp i ha dit que en aquests 15 dies s’han fet  668.379 descàrregues del certificat i ha destacat que “entenem que és una eïna útil i d’informació davant de qualsevol control policial”.

 

Finalment, i com cada dia, el conseller d’Interior ha recordat les mesures d’autoprotecció per garantir que el virus no es propagui: mantenir una distància de seguretat d’un metro i mig com a mínim, mantenir una bona higiene de mans i utilitzar guants i mascareta o una barrera de protecció.

 

La consellera de Salut, Alba Vergés, ha expressat l’adhesió del Departament de Salut al reconeixement que avui, 7 d’abril Dia Mundial de la Salut, es fa des de l’Organització Mundial de la Salut als professionals d’infermeria i llevadores. “Amb la seva contribució essencial a la salut mundial, ara més que mai estan demostrant la seva vàlua, a peu de llit i tenint cura des de l’atenció primària i des de tots els àmbits on la infermeria treballa per a les persones”, ha ressaltat Vergés abans de referir-se a les mesures que des del Departament s’han impulsat per “apoderar-la com es mereix”. Per la consellera, la situació actual no ha fet més que remarcar la seva essencial funció: assistencial, però també de gestió, d’investigació i d’educació sanitària. “El sistema de salut de Catalunya no pot entendre’s sense aquesta figura fonamental. Avui i sempre ens sumem des del Departament a aquest reconeixement”, ha emfatitzat. 

 

D’altra banda, la titular de Salut ha explicat que en aquestes setmanes d’increment d’atenció sanitària s’han comprat i posat a disposició dels professionals un total de 8,7 milions de mascaretes quirúrgiques, 4,1 milions de bates, 4,4 milions de mascaretes FFP2, 200.000 de tipus FFP3, més de 2 milions de guants i 200.000 ulleres. Tot plegat, per atendre pacients a hospitals i per fer seguiment dels que són a domicili. “En diferents llocs, tothom necessita totes les eines per poder treballar i aquest material s’ha destinat a centres de salut, residencials i a serveis essencials que ho requereixen”, ha afirmat. En aquest sentit, per a Vergés, la disposició de més proves de detecció del coronavirus també és una prioritat, i en aquest sentit s’ha felicitat pel programa de detecció via PCR’s: agraint la col·laboració amb el Departament d’Empresa i Coneixement, s’espera que s’augmenti el nombre de mostres PCR’s -més enllà de les més de 75.000 obtingudes fins ara-, per fer un control de l’epidèmia el més rigorós possible que ajudi a per prendre futures decisions.

 

Pel que fa a la reorganització del sistema de salut, Vergés ha indicat que avui es compta amb 2.010 llits d’UCI, 1.753 dels quals destinats a atendre la COVID-19. D’aquests, 1.529 estan ocupats per pacients amb la malaltia, el que suposa el 87% de la capacitat destinada a aquesta malaltia. Segons Vergés, l’activitat al sistema s’ha adaptat a les necessitats, i en aquest sentit, a banda de seguir atenent pacients crònics i altres patologies,  l’atenció primària “continua especialment activa i té un paper cabdal en control de l’epidèmia”, per exemple amb el circuit específic de detecció de pneumònies,  amb la instal·lació d’ecògrafs per valorar millor determinats casos o amb l’increment de l’atenció domiciliària.

 

Per últim, Vergés ha insistit en la importància que la ciutadania continuï registrant el seu estat de salut amb l’app STOP COVID19 CAT. Gracies a això, ara s’estan seguint més de 80.000 persones, 56.000 de les quals detectades com a casos possibles de COVID-19.

 

El conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani, ha informat que aquest cap de setmana el Departament ha començat a distribuir una primera part de la segona comanda que ha fet a la Xina per proveir les residències de material de prevenció per als i les professionals.

 

Es tracta d’una compra de material cinc vegades més gran que la primera, concretament de 5 milions d’euros, que va arribant per parts i que es reparteix tan bon punt arriba al centre de distribució del Departament per no deixar d’abastir les residències. Aquesta comanda suposa 4.388.000 elements de protecció, concretament, 450.000 mascaretes FFP2, 900.000 mascaretes quirúrgiques, 55.000 bates impermeables, 275.000 bates d’un sol ús, 2.700.000 guants i 8.000 ulleres.

 

Des del 29 de març fins avui el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ja ha repartit a les residències 768.000 elements de protecció de contagi de la Covid-19 per als i les professionals.

 

 

Més trasllats de persones de residències per la Covid-19

 

El Homrani també ha explicat que el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies continua amb l’estratègia de reubicar persones que viuen en residències en d’altres espais per separar persones malaltes o amb simptomatologia de les sanes. En les darreres hores s’han visitat 72 llocs alternatius possibles, dels quals 12 serien adequats i, per tant, es treballa en la seva possible adaptació i el trasllat urgent de residents.

 

A més, aquesta setmana està programat el trasllat de 55 persones grans de Manresa a l’Hotel Mon Sant Benet de Sant Fruitós del Bages, així com la reubicació de 12 persones grans de Santa Coloma de Cervelló a un centre sociosanitari de Viladecans. I 24 persones amb discapacitat intel·lectual procedents de residències de Sabadell i Cerdanyola del Vallès s’han reallotjat ja a l’Hotel Verdi de Sabadell.

 

Prestació per l’acolliment d’infants separats del seu nucli familiar a causa de la Covid-19

 

Finalment el conseller de Treball, Afers Socials i Famílies ha informat que avui el Govern ha aprovat la creació d’una prestació per l’acolliment d’infants separats del seu nucli familiar a causa de la Covid-19.

 

Es tracta d’una prestació econòmica d’emergència que ha de permetre fer front a les despeses derivades de l’atenció d’aquests infants temporalment desprotegits i involuntàriament separats del seu nucli familiar per la pandèmia.

 

L’import de la prestació serà de 326 euros per a l’acolliment d’infants de 0 a 9 anys i de 362 euros per a l’acolliment d’infants i adolescents de 10 a 12 anys, tot i que aquestes quantitats es poden ampliar per raó de discapacitat del menor, pel nombre de menors acollits o per altres circumstàncies que requereixin una dedicació especial.

 

 

 

1  

Fitxers adjunts

Acords de Govern

Acords de Govern
PDF | 461