Territori i Sostenibilitat

Restriccions al trànsit a la Via Augusta a partir de dimarts per obres de millora de l'estació d'FGC de Gràcia

Restriccions al trànsit a la Via Augusta a partir de dimarts per obres de millora de l'estació d'FGC de Gràcia

query_builder   29 juliol 2011 11:45

event_note Nota de premsa

Restriccions al trànsit a la Via Augusta a partir de dimarts per obres de millora de l'estació d'FGC de Gràcia

Plànol
Les obres de remodelació, adaptació i millora de l’estació d’FGC de Gràcia, obligaran a partir de dimarts 2 d’agost i fins al 26 d’agost a restringir la circulació a la Via Augusta a l’altura de la plaça Gal·la Placídia. Així, només quedaran oberts 2 carrils de pujada, i el trànsit en sentit sud serà desviat a l’altura del carrer de Madrazo. Un cop es completin aquests treballs, durant el mes de setembre la circulació encara es veurà afectada, tot i que es permetrà el pas amb dos carrils per sentit de la marxa, com fins ara.
 
 
El Departament de Territori i Sostenibilitat treballa des de principis de gener en les obres de remodelació, millora i adaptació a persones amb mobilitat reduïda de l’estació d’FGC de Gràcia. Això obliga des del 26 de juny i fins al 30 de setembre, previsiblement, a reduir el nombre de carrils a 2 per sentit de la marxa a l’altura de la plaça Gal·la Placídia, de manera que s’han eliminat els dos carrils més propers a la plaça en aquest tram.
 
Ara, el desenvolupament de les obres farà necessari augmentar l’àrea ocupada, de manera que excepcionalment durant l’agost, del 2 al 26, la circulació es restringirà més en aquest tram. Concretament, s’eliminaran dos carrils de baixada, i el trànsit en sentit sud per la Via Augusta es desviarà a l’altura del carrer del Madrazo i el carrer de Balmes fins a la Travessera de Gràcia, on els vehicles podran tornar a enllaçar amb la Via Augusta. El trànsit de veïns en sentit descendent per la Via Augusta es permetrà fins al carrer de Marià Cubí. Pel que fa a la circulació en sentit nord, es mantindran els dos carrils actuals.
 
A més, durant l’agost la parada de bus situada al costat Llobregat de la Via Augusta (bus N4, 22, 24 i 28) es traslladarà uns metres cap al sud, poc després de creuar la Travessera de Gràcia.
 
Les obres avancen
 
Pel que fa a l’estat de les obres, un cop finalitzat el desviament de serveis afectats i la retirada del mobiliari ubicat en l’àmbit d’obra, es treballa en l’execució del recinte que acollirà la nova subestació elèctrica. Ja s’ha executat tota la seva estructura i ara es treballa en el condicionament interior per poder muntar la nova subestació. A més, s’està excavant per sobre del recinte on se situava l’antiga subestació, per procedir a la seva demolició durant l’agost. Aquest espai s’utilitzarà en el futur per la nova configuració de vies. La subestació antiga s’ha desmuntat i substituït per una de provisional instal·lada a nivell de carrer.

L'estació de Gràcia s'ubica sota la Via Augusta i la plaça Gal•la Placídia, entre el carrer de Marià Cubí i la Travessera de Gràcia, i dóna servei a les línies del Vallès, així com al ramal de Reina Elisenda i de l'avinguda Tibidabo. Disposa de 4 vies, dues centrals (per les línies del Vallès i Reina Elisenda) i dues laterals (només pels serveis de l'avinguda Tibidabo). La comunicació entre el vestíbul i andana es fa mitjançant escales fixes i mecàniques, i amb l'exterior, amb escales fixes. Aquesta estació compta amb 11.200 viatgers al dia.
L'adaptació i remodelació de Gràcia
L'actuació en marxa compta amb un pressupost de 29,3 MEUR, i està cofinançada amb fons europeus, mitjançant el programa de Competitivitat Feder Catalunya 2007-2013 .Les obres previstes que permetran modernitzar les instal•lacions i millorar la qualitat del servei de l'estació comprenen els treballs següents:
3 nous ascensors i escales fixes i mecàniques: l'estació quedarà completament adaptada a persones amb mobilitat reduïda, amb la col•locació de 3 nous ascensors, un a l'exterior, a la Via Augusta, costat Besòs, a l'alçada del carrer Marià Cubí, per enllaçar amb el vestíbul, i dos més per arribar a les andanes. A més, s'ampliarà l'amplada dels trams d'escales fixes, que seran de 2 metres en les escales que connecten el vestíbul i les andanes laterals, i de 4 metres, a les que enllacen el vestíbul i l'andana central. També es col•locaran 4 escales mecàniques.
Ampliació del vestíbul i zona d'andanes: la millora de l'accessibilitat a l'estació comportarà la necessitat de disposar de nous espais per encabir els ascensors i ampliar els trams d'escales. Així, s'ampliarà la superfície del vestíbul dels 250 m2 actuals als 1.500 m2 i s'aprofitarà l'espai alliberat amb el trasllat de la subestació elèctrica i la nova configuració de vies. Amb aquesta actuació, els passadissos que porten cap al vestíbul actual s'eliminaran i els accessos conduiran directament cap a aquest gran vestíbul projectat. A més, les andanes s'ampliaran i es passarà de les dues andanes actuals, de 4 metres d'amplada cadascuna, a 3 andanes: 4.45 metres la del costat Besòs, els 10.5 metres la central, i 7.35 metres la del costat Llobregat.
Renovació de l'arquitectura interior: a més, a la zona del vestíbul es col•locaran paraments de pedra i tancaments de vidre i acer inoxidable, així com elements retroil•luminats, que aportaran lluminositat i modernitat a aquests espais ampliats. A la zona d'andanes, també es renovaran els acabats interiors, amb materials d'acer inoxidable i vidre. A més, es col•locarà una estructura penjant sobre el sostre, que acollirà les xarxes de ventilació i il•luminació.
Modificació del traçat de 2 vies: l'ampliació de les andanes obligarà a modificar el traçat de les vies laterals al seu pas per l'estació, per on discorren els serveis del ramal de l'avinguda Tibidabo. Així, la via en sentit Avinguda Tibidabo es desplaçarà cap a la banda Besòs, ocupant l'espai destinat ara a la subestació elèctrica. L'andana en sentit Barcelona també s'amplia; per fer-ho, la via descendent de Tibidabo s'enllaçarà amb la via principal abans de l'entrada a l'estació.
Nova subestació elèctrica i reforma d'instal•lacions: la subestació elèctrica existent serà substituïda per una de nova més potent que es canviarà d'ubicació, per tal de disposar de l'espai per desviar el traçat de la via ascendent de Tibidabo. A més, es renovaran les instal•lacions elèctriques de mitja i baixa tensió, així com les de comunicacions i senyalització, i la catenària.
Nova sortida d'emergència: finalment, s'habilitarà una nova sortida d'emergència a l'extrem de l'estació costat Plaça Catalunya.

2  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 90

Plànol

Plànol
JPG | 191