Més de 600 centres educatius de Catalunya participen en diferents programes per introduir els mètodes experimentals com a manera d'ensenyar les assignatures científiques i fer aquests continguts més atractius als seus alumnes.

En el que portem del curs 2007-2008, el Centre ha impartit formació a 390 escoles de primària i a 83 centres d'ESO, a més dels 73 centres més de secundària obligatòria a qui se'ls proporciona material específic. Aquests programes, organitzats des del Centre de Documentació i Experimentació en Ciències i Tecnologia del Departament d'Educació, abasten totes les etapes educatives, des de l'Educació Infantil fins al Batxillerat.

 

En Batxillerat, 33 centres participen com a "experimentadors" dins el programa "Biologia i Física en context" en el que els alumnes posen en pràctica coneixements que formen part del temari .

 

El curs passat, 2006-2007, els centres d'educació infantil i primària participants van ser 300, i els d'educació secundària obligatòria, 264. A més, els 33 de batxillerat del programa "Biologia i Física en context" van començar la formació que continuen aquest curs i 15 centres més van elaborar treballs pràctics sobre biologia i química en el marc d'altres programes del Departament.

 

La introducció d'aquests mètodes a l'hora d'impartir les assignatures científiques és la principal qüestió de debat de les II Jornades sobre l'ensenyament de la Biologia i la Geologia a Secundària que es celebren avui i demà a CosmoCaixa. Es tracta d'unes jornades dedicades a reflexionar sobre la necessitat de promoure un aprenentatge de les ciències basat en la indagació i no en la simple memorització de conceptes.

 

El coneixement científic, eina bàsica per a la llibertat

 

Durant la inauguració, el conseller d'Educació, Ernest Maragall, ha destacat el coneixement científic com "una eina de llibertat i d'alliberament de la persona, a més de ser un instrument bàsic per a poder exercir com a ciutadà de ple dret.

 

Els coneixements científics", ha afegit, "creen la cultura fonamental per ser ciutadans més conscients del món on viuen i de què cal fer per canviar el que sigui necessari". En aquest sentit, el conseller ha destacat que aquests coneixements permeten contrarestar aquells que "intenten abusar d'un suposat cert nivell d'ignorància de la ciutadania en aquesta matèria".

 

Ernest Maragall ha posat de manifest "l'evidència que a Europa no estem fent tot el que cal en qüestió científica i tècnica" i que "aquesta és una dada  amb la qual no podem conformar-nos i no fer res". "Amb tota solemnitat", ha dit als assistents -tots ells professors de ciències col·legiats al Col·legi de Llicenciats- "treballarem per mantenir un contacte real i concret per veure com orientem l'encaix de les ciències en el currículum educatiu".

 

Cites destacades de les Jornades

 

Les II Jornades sobre l'ensenyament de la Biologia i la Geologia estan organitzades pel Departament d'Educació de la Generalitat, el Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya, i CosmoCaixa. Hi assisteixen més de 250 professors de ciències d'educació secundària de Catalunya.

 

En el primer dia de les jornades, l'investigador Andrew Hunt, de la Fundació Nuffields Curriculum Projects, de Londres, ha ofert la conferència "Ensenyar a pensar en ciències". Aquesta Fundació es dedica a desenvolupar noves maneres d'ensenyar i d'aprendre en les àrees de Ciències, Matemàtiques, Tecnologies, Disseny i Ciutadania.

 

Demà dissabte, el catedràtic de Teoria de l'Educació de la Universitat de Barcelona, Miquel Martínez, presentarà la conferència "Ser professor de ciències a secundària avui".

 

Setmana i Dia de la Ciència

 

En aquest sentit, i amb la intenció de continuar treballant per augmentar l'atractiu que els estudis científics tenen entre els estudiants, el Departament d'Educació, juntament amb la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, promou el Dia de la Ciència a les escoles per al proper 14 de novembre i la Setmana de la Ciència, que es celebrarà entre el 9 i el 18 del mateix mes.

 

La setmana de la ciència inclourà diversos concursos de webs de ciència, un concurs de fotografia científica, visites a laboratoris, demostracions científiques o la Marató Viquipèdia, adreçada a què els alumnes redactin els seus propis articles per a aquesta gran enciclopèdia d'Internet.