Territori i Sostenibilitat

Territori i Sostenibilitat impulsa la millora del sistema de transport públic de la Cerdanya

query_builder   28 setembre 2011 19:11

event_note Nota de premsa

Territori i Sostenibilitat impulsa la millora del sistema de transport públic de la Cerdanya

El director general de Transports del Departament de TES, Ricard Font, ha presentat avui el Pla de millora del transport públic a la comarca de la Cerdanya. El Pla té per objectius:
  • Dotar tots els municipis de la comarca d’un servei de transport adequat a les seves necessitats reals de mobilitat.
  • Augmentar la freqüència de pas dels serveis i adaptar els horaris a les necessitats dels usuaris, especialment els del corredor la Seu d’Urgell—Bellver de Cerdanya—Puigcerdà—Llívia.
  • Millorar les connexions de tots els municipis amb Puigcerdà, que exerceix de centre sanitari, educatiu i comercial, així com de la part oriental de la Cerdanya amb la Seu d’Urgell.
  • Garantir la coordinació dels horaris dels diferents serveis de transport públic, especialment entre la línia R3 de Rodalies i els serveis regulars del corredor la Seu d’Urgell—Bellver de Cerdanya—Puigcerdà—Llívia.
La comarca de la Cerdanya abasta un total de 17 municipis, amb una població de 18.549 habitants i amb una capital, Puigcerdà, que esdevé també el centre de serveis, comercial i sanitari. Aquest paper augmentarà l’any vinent, amb l’entrada en funcionament de l’Hospital Transfronterer a Puigcerdà.
 
Actualment, la comarca disposa de 10 línies interurbanes de transport públic per carretera; la línia R3 de Rodalies; 13 línies de transport a la demanda, i altres 12 línies de transport escolar.
 
Aquest Pla és resultat de l’estudi elaborat per la Direcció General de Transports i Mobilitat, en col·laboració amb el Consell Comarcal de la Cerdanya.
 
En aquest estudi, s’ha analitzat la situació actual del transport públic a la Cerdanya i es va recollir, mitjançant enquestes i entrevistes  personals, les peticions de tots els seus ajuntaments, del principal operador de transport públic per carretera i de l’Agrupació Empresarial de la Cerdanya. Finalment, el Departament ha sintetitzat les seves conclusions en un conjunt de propostes que, un cop implantades, milloraran considerablement la xarxa de transport públic a la comarca.
 
Extensió dels serveis de transport públic

A partir de l’estudi detallat, el TES ha impulsat un Pla que aposta per reforçar les línies regulars, coordinant-les amb els serveis a la demanda i el transport escolar; garantir la connexió amb els centres mèdics actuals i futurs i també amb l’activitat comercial; millorar la coordinació entre l’autobús i el tren; augmentar les freqüències de pas d’algunes línies, i aprofitar els serveis de transport escolar que tenen places lliures per reforçar el transport a la demanda.
 
Les principals propostes de millora que conté el Pla són les següents:
 
  • Nou servei d’autobús entre la Seu d’Urgell—Bellver de Cerdanya—Puigcerdà—Llívia: nova configuració de la xarxa de transport públic per carretera que comunica els principals municipis de la Cerdanya i la capital de l’Alt Urgell amb un nou servei que, a partir de l’aprofitament dels actuals, aposta per donar més freqüència de pas en aquest corredor i adaptar els horaris a les necessitats dels seus usuaris.

En concret, els objectius assolits amb aquesta actuació seran els següents:
    • En el tram Bellver de Cerdanya - Puigcerdà (per la vall de la Solana i de la Baga) es doblarà la freqüència de pas passant de 5 expedicions d’anada i 5 de tornada de dilluns a divendres a 11 d’anada i 11 de tornada, quedant compensades les expedicions de les dues valls. És a dir, s’establiran entre Puigcerdà i els municipis de la vall de la Baga (Fontanals de Cerdanya, Alp, Das, Prats i Baltarga) un total de 5+6 expedicions, i entre Puigcerdà i els municipis de la vall de la Solana (Bolvir, Ger, All i Isòvol) un total de 6+5 expedicions.

    • En el tram Llívia - Puigcerdà s’incrementarà l’oferta en 6 expedicions d’anada i 6 de tornada de dilluns a divendres feiners, quedant un total de 8 d’anada més 8 de tornada.

    • Increment de la freqüència entre els municipis de l’oest de la Cerdanya (Bellver de Cerdanya, Prullans i Montellà i Martinet) i de la part est de l’Alt Urgell (el Pont de Bar, Arsèguel, Alàs i Cerc i la Seu d’Urgell), especialment entre Puigcerdà, Bellver de Cerdanya i la Seu d’Urgell, assolint un total de 6+6 expedicions de dilluns a divendres.

    • Increment de la freqüència dels serveis de transport públic per carretera pels dissabtes, diumenges i festius, com per exemple les 4+4 noves expedicions entre Llívia i Puigcerdà

    • Coordinació horària amb alguns dels serveis ferroviaris a l’estació de Puigcerdà amb anades i tornades a Vic i Barcelona.

    • Millora de les connexions amb transport públic als mercats setmanals de Puigcerdà, Alp, Bellver de Cerdanya, Llívia i la Seu d’Urgell.

    • Coordinació horària amb els serveis d’autobús interurbans a l’estació d’autobusos de la Seu d’Urgell per anar cap a Lleida.

    • Coordinació amb el serveis de transport a la demanda mitjançant serveis d’aportació a la línia regular pels municipis d’Urús i Riu de Cerdanya.
  • Ampliació de la cobertura territorial amb noves parades al futur Hospital Transfronterer o a Queixans.

  • Integració de la xarxa de transport escolar amb la regular en aquells casos en què sigui possible, per tal d’optimitzar els recursos i l’eficiència de les dues xarxes.
  • Creació de nous serveis a la demanda allà on sigui necessari i coordinació amb les línies regulars, per exemple la connexió dels nuclis de Bor, Riu de Cerdanya, Urús, Das amb Alp i la línia regular que arriba a Puigcerdà.
  • Coordinació horària entre la línia Llívia—Puigcerdà—Berga i la Berga—Manresa: la coordinació horària d’aquestes dues línies permetrà incrementar les expedicions els dies feiners entre la Cerdanya i Manresa, arribant a 3 expedicions d’anada i 3 de tornada.
  • Ampliació de la freqüència de la línia R3 de Rodalies Puigcerdà-Barcelona:
    • Expedicions semidirectes: des del 6 de setembre de 2010 es va incrementar la freqüència pels dies feiners amb dues expedicions, una per sentit (arribant així a 7 expedicions diàries per sentit).
    • Tren blanc: des del 8 de gener de 2011 fins a finals de la Setmana Santa d’enguany, pels caps de setmana i festius, es va reforçar aquesta línia amb dues noves expedicions diàries, una per sentit. Per a la temporada 2011-2012, des del 6 de desembre fins al final de la Setmana Santa, està previst tornar-les a posar en funcionament.
Els horaris d’aquestes expedicions i de la resta es poden consultar a la web de Rodalies de Catalunya (www.gencat.rodalies).
  • Noves inversions en Rodalies de Catalunya: paral·lelament a aquest pla, el TES ha impulsat un Pla de millora de la línia R3 de Rodalies amb l’objectiu de transformar les 14 unitats ferroviàries que hi operen. El pla s’implantarà entre els anys 2012 i 2013 i suposa una inversió total de 3,15 MEUR, amb un cost unitari de 225.000 euros per tren. Mitjançant la seva execució, s’instal·laran a cada tren noves butaques de major comoditat, nous bicicleters/porta ski, noves papereres i mampares i es renovarà la seva imatge exterior, adaptant-la a la de Rodalies de Catalunya.
Altres mesures previstes al Pla, que caldrà analitzar amb més detall, són:
  • La viabilitat i rendibilitat de prestar un servei nocturn de transport públic regular amb un recorregut circular Llívia – Puigcerdà – Bellver de Cerdanya – Puigcerdà.
I continuar amb el treballs desenvolupats en el Marc de la Cooperació Transfronterera per a la millora de les comunicacions entre l’Alta i la Baixa Cerdanya amb motiu de la posada en funcionament del futur Hospital Transfronterer.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 385