Educació

La consellera Irene Rigau demana a les escoles rurals que treballin per mantenir el nivell d'èxit educatiu dels centres

query_builder   22 octubre 2011 12:36

event_note Nota de premsa

La consellera Irene Rigau demana a les escoles rurals que treballin per mantenir el nivell d'èxit educatiu dels centres

La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau,  ha volgut destacar l’èxit de les escoles rurals i ha demanat als professionals d’aquests centres que mantinguin el nivell: “vetlleu perquè quan es té fama s’ha de mantenir i, si pot ser, incrementar perquè l’interès pels bons resultats és l’interès de la societat”. Rigau ha fet aquestes declaracions en el transcurs de la inauguració de les 16es Jornades d´Escola Rural que es realitzen a Cambrils i que han aplegat a un centenar de professionals del sector.
La consellera ha recordat que aquest nivell educatiu no s’ha de centrar en les qualificacions sinó en el conjunt de l’aprenentatge. Ha insistit en la necessitat de millorar el clima a l’aula com un dels camins per a la lluita contra el fracàs escolar. Per Rigau el clima a les escoles rurals ja és bo i és un element més de l’aprenentatge dels alumnes.  En aquest punt, ha declarat: “si bé és veritat que el sostre de qualitat d’un sistema el marca el mestre, en l’escola rural el marca més. Tota activitat de formació i intercanvi és important per mantenir la qualitat del sistema.”
La titular del Departament ha fet referència a la seva experiència com a mestre d’escola rural i promotora de les primeres jornades d’escoles rurals. Ha fet repàs al moment en què “el país va estar a punt de perdre les escoles rurals i amb esforç i suport de l’administració” es van poder mantenir. Ha afegit: “el futur dels pobles es veu diferent amb la garantia del manteniment de les escoles rurals”, però no s’ha oblidat que la responsabilitat de l’educació i del futur d’aquests petits municipis sovint recau en un o dos mestres i en canvi en les escoles més grans el pes de la responsabilitat està repartit amb molts més professionals. Aquest fet suposa, segons Rigau, una important responsabilitat.
“Molts dels que vam optar per l’educació vam optar per canviar món – ha indicat la consellera d’Ensenyament- i després vam veure que era molt difícil però no hem tirat la tovallola; el que sí sabem és que cada dia podem canviar coses petites i ens permet avançar per a canvis més importants”. Ha afirmat que per millorar el país es necessita educació i sobretot “un país amb una identitat com la nostra i amb una llengua amenaçada”. Ha assegurat que si els mestres van poder convertir l’escola en català ara també són la clau de la integració dels alumnes que han vingut de fora. Per això ha volgut donar les gràcies als mestres.
Irene Rigau ha recordat que fa pocs dies es va presentar el Diccionari de l’educació, el primer que es realitza en català. Ha explicat que té més de 2.000 entrades i que està traduït al francès i a l’anglès. La consellera ha volgut destacar algunes de les terminologies que surten com ara escola rural, moviments de renovació pedagogia i ha fet especial referència a les ZERs, el darrer terme inclòs en el diccionari. Ha afirmat “fa 30 anys era impossible pensar que les ZERs formarien part d’un diccionari”.
Durant els dos dies de la trobada d’escoles rurals un seguit de professionals ha analitzat i debatut sobre els valors de l’escola rural i quin model ha de tenir aquest tipus de centres. També s’ha tractat sobre l’èxit educatiu de les escoles rurals i s’ha analitzat l’estat d’aquests centres a Catalunya.
A la inauguració i presentació de les jornades també hi ha assistit l’alcaldessa de Cambrils, Merce Dalmau, la coordinadora del secretariat de l’escola rural, Rosa Vall, el responsable d’Educació de la Diputació de Barcelona, Gerard Ardanuy i i la directora dels Serveis Territorials d’Ensenyament de Tarragona, Àngels González.

1  

Fitxers adjunts

La consellera Rigau, en el moment de la presentació de les jornades

La consellera Rigau, en el moment de la presentació de les jornades
JPG | 4755