Salut

Ruiz: "L'esforç realitzat el 2011 permet tancar l'etapa d'ajustament de costos en l'atenció sanitària"

query_builder   26 octubre 2011 17:32

event_note Nota de premsa

Ruiz: "L'esforç realitzat el 2011 permet tancar l'etapa d'ajustament de costos en l'atenció sanitària"

El conseller de Salut ha comparegut aquest matí davant la Comissió de Salut del Parlament, acompanyat del secretari d’Estratègia i Coordinació del Departament de Salut, Francesc Sancho, i del director del Servei Català de la Salut, Josep Maria Padrosa, per fer un balanç de l’activitat sanitària realitzada en els primers deu mesos de legislatura.

 
“El nostre projecte és curar els malalts, el més ràpid possible, el més a prop possible de casa seva, i sense posar cap barrera econòmica per accedir a l’atenció sanitària de qualitat”, ha assegurat Boi Ruiz per reafirmar que “l’objectiu del Govern és mantenir el model sanitari català, i no canviar-lo com diuen alguns”.
 
El conseller ha parlat avui al Parlament de “fi d’etapa” i ha puntualitzat que “s’acaba l’ajustament de costos en l’activitat assistencial gràcies a l’esforç realitzat el 2011”. Tot i les decisions difícils que s’han hagut de prendre aquest any, els resultats de l’activitat sanitària a Catalunya que s’han presentat avui al Parlament, demostren que “els serveis sanitaris funcionen amb normalitat: tothom que ho necessita està sent atès, i no s’estan produint més incidències que les habituals”.
 
En aquest sentit, Boi Ruiz ha reconegut i agraït el compromís dels professionals i la comprensió dels ciutadans durant aquests mesos, perquè els esforços realitzats han posat les bases per poder iniciar l’etapa de les reformes estructurals, articulades en un pla d’actuacions de legislatura: el Pla de Salut 2011-2015 que, en paraules del conseller, “portarem al Parlament perquè pugui ser la base per a un Pacte de Salut català”.
 
Tot i això, Ruiz ha deixat clar que “no n’hi ha prou amb gestionar millor els serveis sanitaris a Catalunya, cal reclamar al govern de l’Estat la solució a l’infrafinançament de la sanitat catalana”, infrafinançament que, entre d’altres coses, dificulta la millora de la remuneració dels professionals sanitaris del nostre país. Així mateix, ha reiterat que l’Estat ha de complir amb el principi de lleialtat institucional amb Catalunya i acompanyar del pressupost corresponent les noves prestacions sanitàries i els nous fàrmacs.
 
Resoldre el problema de salut ràpid i a prop de casa. En el què va d’any, els serveis sanitaris a Catalunya han atès els ciutadans d’acord amb els criteris jeràrquics que ha exposat el conseller: resoldre, en primer lloc, el seu problema de salut; en segon lloc, fer-ho ràpid i, en tercer lloc, fer-ho el més a prop possible de casa.
 
Francesc Sancho, Secretari de Coordinació i Estratègia, i Josep M. Padrosa, director del Servei Català de la Salut (Catsalut), han presentat les dades d’activitat sanitària del gener a agost, comparades amb les de l’any anterior.
 
Així, pel que fa a la rapidesa i proximitat, més del  90% de les visites sol·licitades en l’Atenció Primària per la via de la cita prèvia s’han atès en menys de 48 hores.
 
Proves diagnòstiques. En relació a l’any passat, baixa de 48 a 44 dies el temps d’espera per a la realització d’una prova diagnòstica.
 
Sense ingrés o a casa. En el mateix sentit, augmenten els tractaments que no requereixen ingressar a l’hospital, el que comporta, d’altra banda, més comoditat per al malalt:  la cirurgia menor ambulatòria ha augmentat en un 18% respecte del mateix període del 2010, la cirurgia major ambulatòria s’ha incrementat un 4% i  els tractaments en  hospitals de dia han augmentat en un 3%. Quant a l’atenció a domicili, augmenta en un 18% i les teràpies respiratòries domiciliaries (portar l’oxigen perquè pugui ser administrat al domicili del malalt) s’han incrementat un 12%.
 
Atenció urgent a la nit. El seguiment de l’atenció sanitària en aquelles zones on s’ha reduït l’horari nocturn dels centres d’atenció primària aquest estiu, indica que no s’ha produït cap increment significatiu de les visites nocturnes a d’altres dispositius. De fet, els mesos de juliol i agost ha baixat el nombre de trucades als serveis d’emergències mèdiques respecte de l’any anterior (-7% el mes de juliol i un -4% el mes d’agost).  Quant als temps de resposta de les ambulàncies de transport urgent, més del 85% arriben abans dels 20 minuts des de la trucada, el que suposa una lleugera millora dels temps respecte a l’any anterior.
 
Queixes i reclamacions. No es detecten més disfuncions de les que serien habituals. Així, els resultats de les enquestes de satisfacció que realitza periòdicament el Catsalut són equivalents a les de l’any passat. Alhora, les  queixes i reclamacions que recullen les unitats d’atenció a l’usuari mantenen la tendència  la baixa iniciada l’any 2009.
 
Atenció primària. D’acord amb la tendència ja iniciada fa un parell d’anys, les dades del primer semestre de 2011 respecte a les de 2010 mostren que les visites d’Atenció Primària han baixat en prop d’un 9%, descens degut en gran part a la implantació de la recepta electrònica.
 
Atenció hospitalària. El nombre d’operacions i d’ingressos és equivalent a les dades de l’any passat.
 
Qualitat de l’assistència. Els indicadors de qualitat en centres hospitalaris  es mantenen estables: baixa la mortalitat per infart agut de miocardi, lleuger descens de l’estada mitjana (el nombre de dies que un malalt s’està ingressat a l’hospital), i la taxa d’infecció nosocomial (nombre d’infeccions d’origen hospitalari) es manté igual a la de 2010.
 
Nou model de gestió de l’activitat quirúrgica. El conseller ha recordat també que el dia 3 d’octubre es va presentar el nou model de gestió de l’activitat quirúrgica a Catalunya, que es fonamenta en: la priorització dels pacients en funció a criteris clínics de gravetat de la malaltia i del seu impacte en la qualitat de vida del pacient; i els circuits ràpids per a malalties de risc vital, establint temps màxims de 2 mesos per a la cirurgia cardíaca i de 45 dies per a la cirurgia oncològica. 
 

1  

Fitxers adjunts

Dossier de premsa

Dossier de premsa
PDF | 5614