Empresa i Coneixement

TURISME

Les estacions d'esquí catalanes, a punt per començar la temporada de neu 2011-2012

query_builder   1 desembre 2011 16:48

event_note Nota de premsa

TURISME

Les estacions d'esquí catalanes, a punt per començar la temporada de neu 2011-2012

 
·        La directora general de Turisme, Marian Muro, ha presentat la nova campanya de promoció del turisme de neu “Catalunya. M’agrada Compartir”.
 
·        La Secretaria de Territori i Mobilitat ha manifestat el suport de la Generalitat per garantir l’obertura i funcionament de totes les estacions d’esquí catalanes aquesta temporada.
 
·        Les estacions d’esquí catalanes han invertit per a aquesta temporada uns 10 milions d’euros i treballen amb l’objectiu de posar l’esquí a l’abast de tothom.
 
 
La directora general de Turisme, Marian Muro; el president de l’Associació Catalana d’Estacions d’Esquí i de Muntanya (ACEM), Xavier Nolla; i Xavier Civit, responsable de les relacions amb les estacions d’esquí del Departament de Territori i Sostenibilitat, han presentat avui les novetats per a la temporada de neu 2011/2012 a Catalunya.
 
Les 16 estacions d’esquí catalanes han invertit enguany uns 10 milions d’euros en millores en serveis i instal·lacions. El president de l’ACEM ha destacat l’esforç de les estacions per posar l’esquí i la neu a l’abast de tothom.
 
Pel que fa a la promoció, Marian Muro ha presentat la campanya “Catalunya. M’agrada Compartir” per incentivar el turisme de neu i de muntanya en els mercats de proximitat català i de la resta de l’Estat. La campanya, que comença aquest mes de desembre i estarà vigent fins a finals de març, té com a epicentre internet, l’entorn 2.0 i les xarxes socials, tot i que també tindrà incidència en premsa, ràdio i televisió.
 
Xavier Civit, que ha intervingut en representació del secretari de Territori i Mobilitat, Damià Calvet, ha manifestat el suport de la Generalitat de Catalunya per garantir l’obertura i funcionament de totes les estacions d’esquí catalanes durant la present temporada de neu que s’iniciarà en breu, quan les condicions meteorològiques i nivals ho permetin.
 
“Catalunya. M’agrada Compartir”

La campanya de promoció s’articula, bàsicament, a través d’un bloc i d’un perfil de facebook que, sota el missatge “Catalunya. M’agrada Compartir”, esdevenen plataformes de promoció i sobretot canals de participació i d’interacció en temps real amb el públic, a través d’accions com ara concursos i sorteigs.
 
Aquesta campanya, que vol incidir en el mercat català i en el de la resta de l’Estat espanyol, especialment Madrid i País Basc, mostra les diferents modalitats d’esquí (alpí, nòrdic, snow..) i també els diversos tipus de públic (famílies, joves, sèniors...) que poden gaudir-ne. L’objectiu és reforçar el posicionament de Catalunya com a destinació de neu propera, amb una oferta àmplia, variada i diferenciada.
 
La campanya de l’Agència Catalana de Turisme (ACT) és el resultat de la implicació i de la suma d’esforços de les estacions d’esquí catalanes -que aporten estades, forfaits, etc.-; d’entitats com el patronat de Turisme de la Diputació de Lleida; i de marques comercials vinculades a la pràctica de l’esquí i les seves diferents modalitats.
 
A més de la campanya, la Direcció General de Turisme, a través de l’ACT, organitza al llarg de l’any d’altres accions promocionals per potenciar els Pirineus i la neu com a producte turístic global enfocat, no únicament en l’esquí, sinó també en la resta d’activitats turístiques que ofereixen durant tot l’any.
 
Motors econòmics de les comarques de muntanya

La neu i les 16 estacions d’esquí catalanes -10 d’alpí i 6 de nòrdic- i d’activitats de muntanya són un dels principals motors del desenvolupament de les comarques del Pirineu català i són protagonistes de les economies de les seves valls. Això en fa un dels principals factors inductors de creixement i generació de rendes en aquest àmbit. Per aquesta raó, resulta de gran importància assegurar el manteniment i la prosperitat de les seves activitats.
 
A Catalunya trobem una oferta molt variada i diversa. En l’àmbit territorial, tot i que l’afluència es distribueix al llarg dels Pirineus, hi ha algunes comarques on es concentra majoritàriament la demanda i oferta del turisme de neu. La Val d’Aran i la Cerdanya representen prop d’un 70% dels forfets venuts i més del 50% de la capacitat de remuntadors. En segon lloc es troben les comarques de l’Alta Ribagorça i el Pallars Sobirà, seguides del Solsonès, el Ripollès, l’Alt Urgell i el Berguedà. 
 
Els impactes econòmics d’aquesta activitat van més enllà de la mateixa estació, afecten el conjunt de les economies de les valls. A més del turisme, l’hostaleria i el mercat immobiliari, afecten altres sectors com el comerç, el transport, la producció energètica, els serveis culturals i d’oci, la producció artesanal, serveis urbans i altres serveis auxiliars.
 
Segons dades del Departament de Territori i Sostenibilitat, la despesa mitjana d’un esquiador se situa entre els 160 i els 170 euros diaris, un 85% de la qual se centra en l’hostaleria i els serveis quan l’esquí és d’estada, més enllà de despeses associades a l’activitat (forfet i el transport), que representen un 50% quan l’esquí és d’un dia.
 
El sector de la neu genera uns 17.000 llocs de feina directament relacionats amb activitats turístiques i residencials, com ara estacions, hotels i restauració, sobre una població ocupada a les comarques de muntanya amb oferta de neu de 60.000 persones. El sector estima el volum de negoci directe entre els 325 i els 400 milions d’euros anuals, segons el negoci complementari que es tingui en compte.
 
Les comarques de muntanya reben cada any entre 1,5 i 2 milions de turistes (catalans, de la resta de l’Estat i estrangers) que generen entre 5 i 6 milions de pernoctacions a les comarques del Pirineu català. Tot i que les estacions d’esquí i l’afluència d’esquiadors no és l’únic element que ha afavorit el desenvolupament de l’oferta turística a les comarques de muntanya, sí que ha estat un factor decisiu pel seu impuls i assegura la temporada d’hivern.
 
El desenvolupament de l’oferta d’allotjament turístic ha estat més intensa a les comarques amb major presència de la indústria de la neu i les comarques amb millors indicadors de renda i un comportament demogràfic més actiu són aquelles on els sectors de l’hostaleria i el turisme tenen una major implantació.
 
La voluntat de seguir impulsant el sector i ordenar la intervenció pública, fa que els departaments de Territori i Sostenibilitat i Empresa i Ocupació, a través de l’ACT, es plantegin, conjuntament amb l’ACEM, elaborar un nou pla estratègic que contempli una diagnosi actual i de posicionament del sector, dels mercats emissors i de l’activitat econòmica induïda pel turisme de neu, per definir els objectius estratègics i un pla d’acció per al desenvolupament futur del sector.

1  

Fitxers adjunts

Fotografia de la presentació de la campanya de promoció del turisme de neu "Catalunya. M'agrada Compartir".

Fotografia de la presentació de la campanya de promoció del turisme de neu "Catalunya. M'agrada Compartir".
JPG | 1529