Educació

Rigau, en una imatge d'arxiu

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, aposta per centrar els recursos contra el fracàs escolar abans de canviar l'estructura

query_builder   9 febrer 2012 14:08

event_note Nota de premsa

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, aposta per centrar els recursos contra el fracàs escolar abans de canviar l'estructura

  • La consellera d’Ensenyament ha presidit avui a Madrid l’esmorzar “Diàlegs d’Educació” que organitza la COFAPA (Confederación de Padres de Alumnos).
  • La titular del Departament confia que el diàleg que ha ofert el ministre d’Educació permeti definir bé els objectius subjacents a la seva proposta per trobar una alternativa organitzativa.
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha defensat avui a Madrid que els recursos educatius s’han de destinar a la lluita contra el fracàs escolar abans de canviar l’estructura. Ho ha dit en relació a la proposta de reforma del batxillerat que ha fet el Ministeri d’Educació. La consellera ha declarat: “estem cansats d’invertir en totxo i hem d’invertir en formació; si hi ha una reforma que ens obliga a fer obres, no podem”. 
 
Rigau ha fet aquestes declaracions en el transcurs de la sessió d’avui de l’esmorzar “Diàlegs d’Educació” que organitza a Madrid la COFAPA (Confederación de Padres de Alumnos). La titular d’Ensenyament ha explicat que “a Catalunya 419 unitats de quart d’ESO d’escola concertada no tenen continuïtat en el batxillerat en els mateixos centres, fet que a la llarga els obligaria o bé a invertir en edificis o bé perdrien un curs de concert”.  Aquesta mesura afectaria a 2.000 unitats de la concertada a tot l’Estat espanyol.
 
Rigau també ha recordat que des de fa poc la formació professional de grau mitjà ha passat d’un any a dos i amb la nova proposta tornaria a augmentar. La consellera s’ha mostrat confiada que aquesta situació es pugui superar amb el diàleg que ha ofert el ministre d’Educació, José Ignacio Wert, al voltant de la proposta de reforma del batxillerat.
 
La consellera ha declarat, en aquest punt, que l’ordenació i estructura dels cicles és competència de l’estat però ha insistit: “jo explico les complicacions econòmiques i de model; no ens interessa que tanqui cap centre, els necessitem tots”.
 
D’altra banda, Irene Rigau ha defensat que el model d’immersió lingüística a Catalunya és un model vàlid que garanteix la cohesió social. Ha recordat que al final de l’escolaritat els estudiants saben tant català com castellà. Ha insistit que “la llengua en minoria a Catalunya no és el castellà” i ha expressat que justament la llengua uneix i no separa. Rigau ha apostat perquè el conjunt de l’Estat espanyol conegui el conjunt de llengües que hi conviuen per tal d’ampliar la riquesa cultural i lingüística dels alumnes.
 
La consellera ha fet també un repàs als reptes de l’actual govern i ha declarat que es tracta de millorar el sistema perquè “és garantia de feina”. Ha subratllat que l’estructura per sí mateixa no garanteix l’èxit escolar i ha apostat per la major implicació de les famílies. En aquest punt ha convidat als assistents a visitar el web de Família i escola com una eina més d’aposta per la coresponsabilitat de pares, mares i  escoles per a l’educació dels infants. La consellera també ha recordat el pes que exerceix el bon professorat i la direcció en la qualitat dels centres i ha insistit en la iniciativa pionera d’acreditar els directors més excel·lents com a directius professionals.
 
Irene Rigau ha recordat que un dels objectius del mandat del president de la Generalitat, Artur Mas, és “l’ofensiva de país per aconseguir l’èxit escolar i reduir a la meitat l’índex de fracàs escolar en vuit anys”. Ha afegit: “És cert que quan un país decideix millorar sistema, és possible reduir el fracàs escolar. Hem volgut que des del primer moment les famílies, els professors i el conjunt de l’administració coneguin quin és l’objectiu de país”.
 
La consellera ha relatat algunes de les mesures que ha iniciat el Departament d'Ensenyament com l’Impuls de la Lectura, el Suport Escolar Personalitzat i els protocols de detecció de la dislèxia, entre d’altres. També ha insistit en la necessitat de modificar l’accés a les facultats de magisteri i la necessitat de replantejar els plans d’estudis de la formació inicial del professorat.
 
A l’acte d’aquest matí hi ha assistit unes 150 persones del món educatiu del conjunt de l’Estat espanyol.
 9 de febrer de 2012