Servei Català de Trànsit

L'SCT demana prudència i respecte pels ciclistes

query_builder   13 febrer 2012 18:32

event_note Nota de premsa

L'SCT demana prudència i respecte pels ciclistes

Arran de l’atropellament mortal de dos ciclistes que hi va haver ahir a la C-13 a Vallfogona de Balaguer, el Servei Català de Trànsit (SCT) demana prudència i insta a respectar els ciclistes, un dels col·lectius més vulnerables a la carretera. Recorda la importància d’obeir les normes de circulació i també la necessitat d’assolir un espai de convivència  a la via pública en què no es pot oblidar que ciclistes, vianants i motoristes sempre són la part més feble a l’asfalt.
 
L’accident mortal va tenir lloc ahir al migdia, quan un turisme va atropellar a un grup de quatre ciclistes al pk. 26 de la C-13 a Vallfogona de Balaguer (Noguera). A conseqüència del xoc, 2 ciclistes van morir, 1 va resultar ferit de gravetat i 1 va resultar ferit lleu. Pel que fa al conductor del turisme, va quedar il·lès.
 
L’SCT vol recordar als conductors que per avançar un ciclista en carretera cal respectar una distància lateral de seguretat obligatòria d’un metre i mig, tal com estableix el Reglament general de circulació. No respectar aquesta distància de seguretat mínima en avançaments a ciclistes és una infracció de caràcter greu que pot ser sancionada amb la pèrdua de 4 punts del carnet de conduir.
 
En qualsevol cas cal avançar les bicicletes quan es pot i no quan es vol i ser conscients que l’ús indegut del clàxon pot alterar el ciclista. Quan s’avança un ciclista cal reduir la velocitat i ocupat tot o part del carril contigu de la calçada i fer la maniobra de manera segura. Així mateix, cal evitar avançaments si es posa en perill o s’entorpeix ciclistes que circulen en sentit contrari.
 
Els conductors de vehicles de motor també han de saber que els ciclistes poden circular dos en paral·lel o en grup, que els ciclistes en grup tenen prioritat de pas i que cal respectar la prioritat de pas dels ciclistes quan circulen per un carril bici. Convé recordar, així mateix, que el ciclista no pot conduir en una línia perfecta; un forat o cop de vent pot fer que es desviï de la seva trajectòria.
 
A més, és convenient tenir en compte que, quan es circula darrera d’una bicicleta s’ha de deixar espai lliure que permeti parar-se sense topar en cas de frenada brusca o caiguda de la bicicleta.
 
Pel que fa als ciclistes, davant la seva vulnerabilitat enfront d'altres vehicles de motor, és recomanable que  facin ús del casc, de sistemes d’enllumenat i de reflectors i cal que respectin la normativa específica del vehicles que condueixen.
 
El Departament de TES, conjuntament amb el sector de la bicicleta, està treballant mitjançant la Mesa de la Bicicleta, les realitats i problemàtiques existents en aquest mode de transport que es troba en plena fase d'expansió.
 
En aquest marc, es tracten aquells aspectes que puguin millorar o potenciar el desenvolupament de la bicicleta tant des del punt de vista de la mobilitat obligada com d’activitat d'esport o de lleure.
 
La xifra de víctimes ha anat disminuint en els últims anys, tot i que en un percentatge menor que l’accidentalitat en general. Per aquest motiu, està rebent un seguiment especial i s'estan implementant mesures conjuntament amb el sector per tal de continuar reduint-ne el nombre i incidència.
 
En aquest marc i entre d'altres mesures, s'està treballant en la senyalització específica a les principals rutes cicloturístiques en la xarxa de carreteres de la Generalitat mitjançant una senyal que s'ha dissenyat específicament per recordar als usuaris de la via que s’ha de respectar una distància mínima als ciclistes per tal de garantir la seva seguretat.
 
En la pròxima Mesa de la Bicicleta, prevista pel 12 de març, els Departaments de la Generalitat que treballen en l’àmbit de la seguretat viària i les associacions del sector analitzaran conjuntament en detall l'accident que s'ha produït  a la carretera C-13 a Vallfogona de Balaguer, per tal d’extreure les conclusions i adoptar les mesures que es considerin oportunes.

1  

Fitxers adjunts

Nota en pdf

Nota en pdf
PDF | 96