El secretari d’Habitatge i Millora Urbana de la Generalitat, Carles Sala, el director de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, Jaume Fornt, i l’alcalde de Reus, Carles Pellicer, han subscrit aquest matí un conveni per crear el Servei d’assessorament sobre el deute hipotecari a la ciutat de Reus (Baix Camp). A l’acte han assistit també membres del Col·legi d’Advocats de Reus, de la Federació d’Associacions de Veïns de Reus, notaris, APIS i de l’Oficina Muncipal d’Atenció al Consumidor.
La Generalitat compta des de gener de 2010 amb l’Ofideute, un servei de mediació entre particulars i entitats financeres creat per pal·liar els efectes de la crisi en l’àmbit de l’habitatge i evitar l’exclusió social per motiu residencial. Ara vol estendre aquesta iniciativa als ens locals per poder fer una atenció més propera a les persones afectades.
Amb l’acord d’avui, el primer que es signa entre la Generalitat i un ajuntament l’
Agència de l’Habitatge de Catalunya fa possible aquest Servei d’assessorament a Reus. L’Ajuntament s’entrevistarà amb les persones afectades per un crèdit hipotecari al qual no poden fer front i transmetrà un informe al servei de l’Ofideute de la Secretaria d’Habitatge i Millora Urbana. Un cop analitzat el cas, i sempre tenint en compte el dèbit pendent i els ingressos de la unitat familiar, l’Ofideute remetrà a l’entitat financera una proposta d’acord entre les dues parts del retorn del préstec o de resolució no onerosa dels contractes hipotecaris. També en farà el seguiment i comunicarà la resolució de l’expedient que faci el banc a l’oficina de Reus i a la persona afectada.
L’objectiu principal de l’Ofideute és disposar d’una eina forta de intermediació per impedir casos de pèrdua de l’habitatge i desnonaments, i prevenir l’exclusió social per motiu residencial. En els dos anys de funcionament, els resultats han estat positius: s’han atès 1.045 famílies i s’han iniciat 732 processos. De les mediacions fetes, un 43% s’ha resolt amb una solució pactada, és a dir, dos de cada tres expedients oberts; un 23% es troba en tràmits, i un 34% s’ha tancat sense poder arribar a un acord amb l’entitat bancària. Des que es va iniciar el programa els casos atesos s’han multiplicat per quatre: el 2010 es van atendre 206 famílies i el 2011, un total de 839.