Cultura

El conseller de Cultura inaugura l'exposició '3Dalí. Dalí i l'holografia: realitat virtual i il·lusió de realitat' al Castell Gala Dalí de Púbol

query_builder   12 març 2012 14:39

event_note Nota de premsa

El conseller de Cultura inaugura l'exposició '3Dalí. Dalí i l'holografia: realitat virtual i il·lusió de realitat' al Castell Gala Dalí de Púbol

  • Mascarell destaca que la Fundació Gala - Salvador Dalí “fa les coses extraordinàriament bé”
 
El conseller de Cultura, Ferran Mascarell, ha inaugurat l’exposició del Castell Gala Dalí de Púbol 3Dalí. Dalí i l’holografia: realitat virtual i il·lusió de realitat, dedicada a la recerca de Salvador Dalí en l’àmbit de l’holografia. S’hi poden veure dos cronohologrames titulats El cervell d’Alice Cooper i Dalí pintant Gala, així com la projecció d’una cinta súper 8 en què apareix Dalí en el procés de pintar Gala per a la realització d’aquest segon holograma.
 
El conseller de Cultura ha destacat la feina que fa la Fundació Gala-Salvador Dalí : “La poso com a referència perquè és l’entitat cultural del nostre país que fa més bé la seva feina, ja que aconsegueix els seus objectius i ambicions, ant a nivell cultural com econòmic. Fa les coses extraordinàriament bé”.
 
El conseller també ha elogiat l’exposició que ha inaugurat avui: “A l’exposició hi veiem els detalls de l’expressió última d’allò que és crear. Ens permet veure el que no es veu, desxifrar les percepcions de la realitat que no és visible, reconstruir mirades que no són òbvies”.
 
En representació de la Fundació Dalí, a l’acte hi ha assistit el seu president, Ramon Boixadós, Antoni Pitxot, director del Teatre-Museu Dalí, i Montse Aguer, directora del Centre d’Estudis Dalinians, que recentment ha estat nomenada patrona del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
 
 
Contingut de l’exposició
 
El fruit de la recerca es mostra en l’exposició d’enguany al Castell de Púbol 3DALI. Dalí i l’holografia: realitat virtual i il·lusió de realitat, on s’exposen dues peces cabdals que exemplifiquen l’intens treball de Salvador Dalí en l’àmbit de la recerca artística des del seguiment actiu de la contemporaneïtat tecnològica. Una recerca emmarcada en la interdisciplinarietat acadèmica que trenca les barreres entre àrees de coneixement i que, una vegada més, s’avança al seu temps.
 
Es tracta dels cronohologrames El cervell d’Alice Cooper, de 1973, i Dalí pintant Gala, de 1973-74. L’espai expositiu es complementa amb la projecció d’una cinta de curta durada de Franc Palaia, on podem veure part del procés creatiu de Dalí pintant Gala. Aquesta filmació, en súper 8, en què podem contemplar Gala i Dalí posant, no s’havia vist mai abans al nostre país. La Fundació Gala-Salvador Dalí la va poder adquirir l’any passat i la mostra per primera vegada.
 
El cervell d'Alice Cooper i Dalí pintant Gala
Aquesta exposició vol incidir en l’exploració de nous camins que sempre fa Dalí. Si a la dècada dels 60, l’interès del pintor pels avenços científics s’intensifica i els experiments òptics passen a ser els protagonistes de les seves obres, entre 1972-73, l’exploració s’entén com la incorporació de les tres dimensions. De les dobles imatges, l’artista passa de forma natural al 3D. Primer amb l’estudi de l’estereoscòpia, després, la tècnica li permet jugar amb imatges virtuals en tres dimensions i esdevé pioner en el camp de l’art de l’ús d’una nova tecnologia tan innovadora com l’holografia. Dalí reivindica el seu lloc més enllà del s. XX, sense abandonar mai el mestratge dels seus admirats Leonardo, Velázquez o Vermeer.
 
 
Salvador Dalí, però, no realitza aquestes obres tot sol. En aquesta ocasió, se serveix de la col·laboració tècnica d’especialistes. D’una banda, Dennis Gabor, que va rebre el Nobel de Física l’any 1971 gràcies a la invenció de l’holografia i el desenvolupament del mètode hologràfic per obtenir fotografies tridimensionals. I de l’altra, l’hològraf Selwyn Lissack, qui va col·laborar estretament amb el pintor entre els anys 1971-1975 per tal que els hologrames que avui presentem es fessin realitat. En ells hi ha la síntesi de creació, ciència i tècnica que tant interessa Dalí en aquells moments, síntesi que l’ajuda a la recerca de la màgia, la il·lusió òptica i la creació d’universos propis i alhora tan universals com el Teatre-Museu Dalí, o també aquest Castell de Púbol.
 
Muntatge i catàleg
 
El muntatge de l’exposició ha estat dissenyat per Pep Canaleta de 3carme33 i el grafisme, per Alex Gifreu. Com cada any, l’exposició temporal ha generat l’edició d’un catàleg, amb disseny de Bis Dixit i patrocini de “la Caixa” que porta el mateix títol de la mostra: 3DALI. Dalí i l’holografia: realitat virtual i il·lusió de realitat. Els autors dels textos són Montse Aguer, directora del Centre d’Estudis Dalinians, Selwyn Lissack i Alice Cooper, amb un text breu però significatiu.
 
El Castell Gala Dalí de Púbol obre les seves portes al públic dijous 15 de març i tanca el 31 de desembre, dates en què es podrà veure l’exposició temporal que avui s’inaugura.
 
Context
 
La Fundació Dalí té com una de les tasques prioritàries mantenir, difondre i ampliar el llegat del pintor. Des de l’any 1991, es porta a terme una intensa política d’adquisició d’obra destinada a completar l’univers dalinià que es conserva en el Teatre-Museu Dalí. Les compres de la Fundació no abracen només l’obra pictòrica, sinó també documentació diversa, ja que el Centre d’Estudis Dalinians adquireix constantment llibres i revistes i, en menor freqüència, fotografies, fullets i manuscrits. Aquest material serveix per aprofundir en l’estudi de totes les facetes artístiques de Salvador Dalí. Per aquest motiu, ens beneficiem ara d’una de les darreres adquisicions, una filmació en súper 8, per estudiar una de les vessants menys conegudes de l’artista: la seva relació amb l’holografia.