Agència Catalana del Consum

L'Escola del Consum de Catalunya (ECC) s'instal·la a Tortosa

CONSUM

L'Escola del Consum de Catalunya (ECC) s'instal·la a Tortosa

query_builder   21 març 2012 16:29

event_note Nota de premsa

CONSUM

L'Escola del Consum de Catalunya (ECC) s'instal·la a Tortosa

 
 
·        El director de l’Agència Catalana del Consum (ACC), Alfons Conesa, ha inaugurat avui l’estada de l’ECC a Tortosa, la qual, fins al proper 30 d’abril, acollirà uns 1.220 alumnes d’educació primària, secundària i especial.

·        L’ECC és un servei de l’Agència Catalana del Consum que té per objectiu divulgar els drets i deures del consumidor en el món educatiu.

·        L’Agència Catalana del Consum ha apostat aquest per un calendari de la seu territorial del ECC fixe en el temps i en l’espai amb l’objecte que les escoles puguin incorporar, de forma estable, l’oferta educativa en consum en els seus programes educatius.

·        Durant el curs escolar, la seu itinerant de l’ECC s’establirà a Girona, Berga, Tarragona, Tortosa i Lleida, on hi haurà les seus per als alumnes de secundària i educació especial, i des d’on l’equip educatiu es traslladarà a les escoles de primària de les comarques properes que així ho sol·licitin.
 

 

L’Escola del Consum de Catalunya (ECC) s’instal·la a Tortosa amb l’objectiu d’impulsar l’educació en consum dels escolars de les Terres de l’Ebre. El director de l’Agència Catalana del Consum, Alfons Conesa, acompanyat de la directora dels serveis territorials del Departament d’Empresa i Ocupació a Terres de l’Ebre, Mercè Miralles, ha presentat avui l’estada de l’ECC territorial a Tortosa i comarques properes. Es preveu que facin tallers de l’Escola uns 1.220 alumnes.

 
L’objectiu de l’Escola és educar, de manera totalment gratuïta, els escolars en matèria de consum. Aquesta formació s’articula a través de tallers adreçats als alumnes d’Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, Cicles Formatius i Educació Especial. Les activitats proporcionen als estudiants les eines suficients perquè puguin construir el seu model de consum des d’una perspectiva activa, reflexiva i autònoma. També els permeten adquirir coneixements bàsics sobre els seus drets i deures com a consumidors i la manera d’exercir-los.
 
Els centres que han sol·licitat la realització dels tallers de l’ECC són:
 
  • Educació secundària:
1.    Sagrada Família
 
  • Educació especial:
1.    CEE Verge de la Cinta
2.    CPEE Sant Jordi
 
  • Educació primària:
1.    Escola 3 d'abril (Ribera d’Ebre)
2.    Escola Doctor Ferran (Terra Alta)
3.    Escola La Mercè (Baix Ebre)
4.    Escola Lluís Viñas (Ribera d’Ebre)
5.    Escola Port Rodó (Ribera d’Ebre)
6.    Escola Puig Cavaller (Terra Alta)
7.    Escola Remolins (Baix Ebre)
8.    Escola Sant Blai (Terra Alta)
 
L’ECC va començar la seva activitat l’octubre de 2003, i durant els dos primers anys va impartir els tallers des de la seu central ubicada a Barcelona. L’any 2005, i coincidint amb el tercer curs escolar, es va posar en funcionament la seu itinerant de l’Escola del Consum de Catalunya per donar resposta a les demandes dels centres escolars situats lluny de Barcelona.
 
Des de la creació de la seu itinerant de l’Escola del Consum de Catalunya, l’evolució de la xifra d’alumnes ha estat la següent:
 
Evolució alumnes a l’ECC per cursos
CURS
03-04
04-05
05-06
06-07
07-08
08-09
09-10
10-11
11-12
Total
Bcn
1.449
2.818
3.762
11.180
9.472
10.318
10.771
12.036
7.094
68.900
Territori
----
----
3.942
3.921
6.603
6.181
6.019
6.538
4.898
38.102
TOTAL alumnes
 
1.449
 
2.818
 
7.704
 
15.101
 
16.075
 
16.499
 
16.790
 
18.574
 
11.992
 
107.002
Font: ECC
 
Aquesta és la cinquena vegada que l’ECC visita Tortosa. El primer cop va ser el curs escolar 2005-06. Fins ara, uns 6.000 alumnes de centres escolars de la demarcació de Tortosa (Baix Ebre, Montsià, Ribera d’Ebre i Terra Alta) ja han participat en els tallers de l’ECC.
Durant aquest curs escolar, la seu itinerant de l’ECC tindrà seus a Girona, Berga, Tarragona, Tortosa i Lleida.

 
Tallers de consum que poden sol·licitar els centres
 
Nivell educatiu
Taller
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Educació primària
Veig, veig... de quin color és? Diversitat d'establiments de compra
Es reflexiona sobre la diversitat d'establiments de compra i els seus productes. Aquest taller és un escenari per treballar les sensacions i les emocions que ens influeixen a l'hora de consumir. 
 
Nyam, nyam... què hi ha per berenar? El berenar, l'alimentació i el consum
El taller proposa reflexionar sobre el moment de comprar el berenar, els criteris de tria i els processos i actituds pròpies de l'acció de comprar.
 
A què juguem? Reflexionar sobre l'ús de la joguina a partir dels regals
El taller reflexiona sobre la diversitat d'oferta de joguines i el seu valor social.
 
Em faig gran? Gestió d'una festa d'aniversari: consum i responsabilitat
A partir de l’organització d’una festa d’aniversari, es reflexiona sobre els canvis socials i personals que s'esdevenen a mesura que ens fem.
 
Em compres un somriure? Els productes i les emocions
El taller analitza què es pot comprar segons els criteris legals que defineixen la persona com a consumidora amb uns drets i uns deures concrets. També es tracta la compra de productes associada al consum d'emocions i valors socials.
 
Què fem aquesta tarda? Les activitats d'oci i els nostres drets i deures
Durant el temps d'oci prenem un seguit de decisions que impliquen actes de consum. Aquest taller es centra en la gestió de l’oci i n’analitza tant els aspectes externes (equipaments, amics, família...) com les decisions individuals (gustos, drets i deures, limitacions personals...).
 

 
 
 
Nivell educatiu
Tipus de taller
Taller
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Educació secundària
 
 
 
 
 
 
Globals
Què em poso aquest matí? La roba i els criteris de compra
En aquest taller s'identifiquen els factors que influeixen a l'hora d'escollir tots aquests productes necessàries per a la vida diària: per tal de descobrir els diferents criteris que es poden considerar a l'hora de prendre la decisió de compra: econòmics, ecològics, legals, de salut i de moda.
 
És dissabte, què fem? La gestió de l'oci i el seu pressupost
Aquest taller tracta de la presa de decisions en la gestió de l'oci, centrant-se en el consum de serveis (discoteques, cinemes, salons recreatius...).
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Específics
Quines regles té el consum? Drets i deures en el món del consum
Es reflexiona sobre els drets i deures de la persona consumidora i les diferents vies de resolució de conflictes.
 
Missatges o missatgers? La publicitat a la vida quotidiana
Aquest taller tracta de les estratègies que utilitza la publicitat per cridar l'atenció dels consumidors. També es planteja si aquest sector ha d’estar sotmès a algun tipus de regulació.
 
On tinc els meus diners? Estalvi i despesa (diners)
Aquest taller reflexiona sobre la manera de gestionar els diners propis utilitzant la diversitat de serveis bancaris.
 
La xocolata és dolça per a tothom? Consum solidari
Es pren com a referència el recorregut del cacau i la seva transformació per analitzar els agents que intervenen a l’hora de produir-lo i comercialitzar-lo. A partir d’un joc virtual, l’alumnat decideix com intervenir en el procés considerant criteris d’equitat, justícia social i sostenibilitat.
 
L'aigua està sempre en equilibri? Consum sostenible
A partir d’un fenomen proper i quotidià a l’alumnat com és el consum d'aigua, es reflexiona sobre el seu ús i valor. Mitjançant una dinàmica que integra jocs d’atzar, es fa un recorregut des de l’origen de l’aigua fins al seu consum final, integrant en aquesta reflexió pedagògica factors econòmics, ambientals, socials i culturals.
 

 
 
Nivell educatiu
Tipus de taller
Taller
 
 
 
 
 
 
 
Educació especial
 
 
 
Global
Què em poso aquest matí? La roba i els criteris a l'hora d'escollir-la
Es treballa el consum de manera global i quotidiana a partir de l'anàlisi de diferents tipus de roba. S'analitza la roba "per dins" (les seves propietats, l'origen i la cura dels teixits) i la roba "per fora" (els colors, la funcionalitat i els contextos en els quals s’utilitza).
 
 
 
 
Específics
Missatges o missatgers? La publicitat i els suports publicitaris
Analitzant diferents anuncis, l'alumnat identifica la publicitat com a un fenomen present en la vida quotidiana i s'endinsa en els mecanismes que utilitzen els anuncis per aconseguir els seus objectius.
Em serveixen els serveis? Contractació i ús
Es reflexiona sobre la diferència entre béns i serveis i sobre les característiques diferencials de la contractació de serveis.
 
 
Per conèixer tots els tallers que s’ofereixen i més informació, consulteu la pàgina web www.consum.cat

1  

Fitxers adjunts

El dir. de l'ACC, Alfons Conesa, amb la dir. dels SSTT del DEMO a Terres de l'Ebre, Mercè Miralles durant la presentació ECC a Tortosa

El dir. de l'ACC, Alfons Conesa, amb la dir. dels SSTT del DEMO a Terres de l'Ebre, Mercè Miralles durant la presentació ECC a Tortosa
JPG | 426