Delegació a Girona

El delegat del Govern i el director del Servei Català de Trànsit presenten la posada en marxa del nou Servei d'Informació i Atenció a les Víctimes de Trànsit (SIAVT)

L'equip multidisciplinari de professionals del SIAVT està format per disset gestors telefònics, una educadora social, quatre psicòlegs i una coordinadora

query_builder   26 març 2012 18:21

event_note Nota de premsa

El delegat del Govern i el director del Servei Català de Trànsit presenten la posada en marxa del nou Servei d'Informació i Atenció a les Víctimes de Trànsit (SIAVT)

L'equip multidisciplinari de professionals del SIAVT està format per disset gestors telefònics, una educadora social, quatre psicòlegs i una coordinadora

Presentació SIAVT
Presentació del SIAVT
El delegat del Govern, Eudald Casadesús, i el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Aregio, han presentat a Girona el nou Servei d’Informació i Atenció a les Víctimes de Trànsit (SIAVT), que ha entrat en funcionament avui mateix. A la presentació també hi ha estat present el director dels Serveis Territorials d’Interior, Albert Ballesta.
 
El delegat del Govern ha destacat que es tracta d’una iniciativa molt important i “que dóna servei en un moment en què les persones necessiten suport, siguin familiars de la víctimes o la pròpies víctimes”. Per la seva banda, el director de l’SCT, Joan Aregio, ha assenyalat que el SIAVT “tanca el cercle davant una situació com un accident de trànsit ja que pretén retornar a la víctima i als afectats a la màxima normalitat social possible” donant resposta als possibles dubtes que puguin sorgir després del sinistre.
 
Durant la presentació s’ha volgut recalcar que no es tracta ni d’un servei d’urgència ni d’emergència al qual recórrer immediatament després de l’accident sinó que és “un servei d’informació i orientació”. Adscrit al Servei Català de Trànsit, el SIAVT s’ha creat per donar resposta a la situació de gran vulnerabilitat i desorientació en què es poden trobar tant les víctimes com els afectats d'un accident viari. L'objectiu és oferir-los ajuda, informació i orientació objectiva i especialitzada perquè puguin portar a terme els tràmits necessaris, conèixer els recursos existents, obtenir informació sobre els drets que els reconeix la legislació vigent i rebre suport i atenció psicològica en la recuperació personal i social davant d'un accident de trànsit.
 
Així doncs, el SIAVT, una iniciativa pionera a l’estat espanyol, es posa en marxa com a eina fonamental per atendre les víctimes i per acostar les polítiques de lluita contra la sinistralitat viària a la societat catalana. El Servei dóna compliment a un mandat del Govern de la Generalitat de Catalunya inclòs al Pla de seguretat viària 2011-2013. A més, pretén ser un servei integrador i no excloent, motiu pel qual s’ha buscat en la seva posada en marxa la complicitat de tots els organismes i institucions implicats de manera directa o indirecta en la seguretat viària, entre d’altres, les associacions de víctimes de trànsit de Catalunya.
 
El SIAVT no pretén ser un servei de resposta immediata després de l’accident, sinó proporcionar una gestió integral als afectats després del sinistre i ser un centre que aglutina un conjunt de recursos a l’abast de les víctimes, tant les directes, aquelles que han patit l’accident (en alguns casos amb seqüeles de per vida), com les indirectes, ja siguin familiars o amics de les persones accidentades.
 
L’equip de professionals del SIAVT que orienta i dirigeix les víctimes cap als recursos adequats està format per disset gestors telefònics, una educadora social, quatre psicòlegs i una coordinadora. Aquests professionals treballen sobre una base de dades que actualitza i recull els recursos públics i privats a l’abast de les víctimes i els afectats. El ventall de recursos que s’han d’activar després d’un sinistre viari per guiar els usuaris del servei inclou informació organitzada segons el cicle cronogràfic (moment del sinistre, primers dies després del sinistre i temps posterior), l'àmbit temàtic (jurídic i legal, psicològic, sanitari i social) i el cicle vital (orientació legal, assistència social i serveis sanitaris).
 
Com funciona?
 
El nou servei està organitzat per orientar la persona afectada segons la proximitat que demani. Així es posa a disposició de l’usuari un telèfon gratuït, el 900 100 268, al qual es pot trucar de dilluns a divendres de 9 a 14 h i de 15 a 20 h. També es pot consultar el web http://victimestransit.gencat.cat o bé sol·licitar una entrevista personal.
  • Quant a les trucades, cal destacar que es fa una tasca de contenció i de derivació als recursos adients i que es registraran les dades de la persona sol·licitant i la raó de la seva trucada, per poder tractar i millorar l’atenció en properes comunicacions. 
  • Pel que fa al web, accessible des del web de l’SCT i des dels principals cercadors, està dissenyat per obtenir informació sobre el servei i sobre els recursos disponibles, i per facilitar la informació necessària perquè la persona que ho desitgi pugui adreçar-se als recursos més adients a les seves necessitats i circumstàncies, així com per sol·licitar ajuda presencial o telefònica per orientar-se. 
  • Finalment, el psicòleg es podrà desplaçar per dur a terme una entrevista presencial —s’ha de demanar telefònicament o per internet—, que es farà en una de les seus territorials de l’SCT, a qualsevol de les oficines del RACC —empresa adjudicatària del servei— habilitades a diferents comarques de Catalunya o, si és necessari, al domicili de la víctima.
 Quin tipus d’orientació ofereix el SIAVT? 
  • Orientació jurídica i legal: explicació dels drets (responsabilitat penal i civil) i les gestions que cal portar a terme per fer les reclamacions derivades del sinistre. 
  • Orientació psicològica: ajuda en la comunicació, atenció i suport emocional. 
  • Orientació sanitària: donar a conèixer quins recursos té la víctima en els àmbits sanitari, d’atenció primària i d’atenció especialitzada, i informar-la sobre prestacions complementàries. 
  • Orientació social: donar a conèixer la xarxa de recursos assistencials, on trobar el suport i l'orientació a la família i on rebre informació sobre els recursos disponibles per atendre les primeres necessitats. 
  • Orientació i informació sobre els ajuts que es presenten des de l’Administració: informació sobre les ajudes i prestacions econòmiques que es poden rebre. 
L’SCT ha repartit 10.000 díptics informatius sobre el SIAVT a través dels diferents serveis d’atenció que pot rebre una víctima d’accident de trànsit: en els serveis d’atenció immediata en el lloc de l’accident per part dels Mossos d’Esquadra, policies locals, bombers o serveis mèdics; en els centres sanitaris; a través de les asseguradores dels vehicles implicats en el sinistre; mitjançant les entitats que puguin tenir una relació prèvia amb les víctimes com associacions, autoescoles i ens locals; i també a través dels serveis territorials de l’SCT.
 
Així mateix engegarà una campanya informativa per donar a conèixer el nou servei a partir de demà i fins el proper diumenge 1 d’abril. La campanya es difondrà a nivell radiofònic a través de les principals emissores generalistes (Catalunya Ràdio, RAC1 i SER) i de radiofórmules (Cadena 40, Europa FM, RAC 105, Flaix FM, Cadena 100 i FlaixBac). A més, també s’emetran càpsules informatives a 8TV i a RAC-1.
 
Per a més informació, podeu consultar el vídeo sobre el SIAVT a la pàgina web http://infotransit.gencat.cat/
 

1  

Fitxers adjunts

FOTO: Presentació del SIAVT

FOTO: Presentació del SIAVT
JPG | 97