Agència Catalana del Consum

Memòria 2011 de l'ACC a Terres de l'Ebre

L'Agència Catalana del Consum resol per mediació o arbitratge el 70% de les reclamacions de consum a Terres de l'Ebre durant 2011

query_builder   18 abril 2012 16:26

event_note Nota de premsa

Memòria 2011 de l'ACC a Terres de l'Ebre

L'Agència Catalana del Consum resol per mediació o arbitratge el 70% de les reclamacions de consum a Terres de l'Ebre durant 2011

 

  • Durant el 2011, l’ACC en col·laboració amb els Consells Comarcals, va atendre 1.423 reclamacions a Terres de l’Ebre, xifra que representa el 10,2% del total de Catalunya. De les reclamacions ateses a les Terres de l’Ebre, el 64,1% van ser per temes de telefonia i internet.
 
  • Pel que fa a les consultes, l’any passat es van rebre a la demarcació ebrenca un total de 3.257 consultes, el 5% del total de Catalunya. D’aquesta xifra, el Consell Comarcal del Montsià va atendre el 43,4% de les consultes; el de Ribera d’Ebre, el 36,5%; el del Baix Ebre, el 9,8%; i el de la Terra Alta, el 4,1%. De la seva banda, l’ACC en va atendre directament el 6,2%.
  • En matèria d’inspecció i control del compliment dels drets dels consumidors, l’any passat es van resoldre 22 expedients amb sanció a les Terres de l’Ebre, l’1,8% del total de Catalunya. Aquests expedients van representar a les comarques ebrenques 51.100 euros, xifra que suposa l’1,38% de l’import total en sancions.

 

  • El director de l’ACC ha completat la jornada a Amposta, amb la inauguració de l’exposició “ConsumIN-La nostra força”, que es podrà visitar fins al 5 de maig al Museu de les Terres de l’Ebre.
 
 
El director de l’Agència Catalana del Consum (ACC) del Departament d’Empresa i Ocupació, Alfons Conesa, ha presentat avui a Amposta els resultats de la Memòria d’Actuacions 2011 de l’ACC a les Terres de l’Ebre. Entre les xifres presentades pel director, destaca l’alt grau de resolució de les reclamacions presentades davant l’ACC a la demarcació: el 70% dels casos es van resoldre via mediació o per laude arbitral. La resta han estat reclamacions no resoltes o encara en tràmit. Aquest percentatge representa una mitjana de resolució de reclamacions superior a la del conjunt de Catalunya, que es va situar en el 61%.
 
El director de l’ACC ha completat la jornada a Amposta, amb la inauguració de l’exposició “ConsumIN-La nostra força”, que es podrà visitar fins al 5 de maig al Museu de les Terres de l’Ebre. A través d’un recorregut itinerant, la mostra explica com consumir de forma responsable i crítica, en clau de drets i deures del consumidor. L’any 2011 van passar per l’exposició prop de 50.000 persones de Barcelona, Badalona, Sant Cugat del Vallès, Hospitalet de Llobregat, Salou, Lloret de Mar i Cornellà-El Prat
 
1.423 reclamacions ateses el 2011 a Terres de l’Ebre: el 64,1% per telefonia mòbil i fixa i internet
 
Durant el 2011, ACC i els Consells Comarcals de les Terres de l’Ebre (amb competències delegades), van rebre un total de 1.423 reclamacions, xifra que representa el 10,2% de les reclamacions del conjunt de Catalunya. A les comarques ebrenques, per sectors, la telefonia —tant mòbil com fixa— i internet continua com a principal sector en el rànquing de reclamacions, seguit a distància del sector energètic (7,9%), el sector transport (3,7%), dels aparells d’ús domèstic (3,4%) i, vehicles amb el 3,3% de les reclamacions.
 
Com a tot Catalunya, les companyies que han rebut més reclamacions a Terres de l’Ebre han estat Vodafone, Telefonica, France Telecom i Endesa. Així mateix, també són les companyies amb més alts percentatges de resolució, ja sigui per mediació o per laude arbitral.
 
Al conjunt del territori català, la telefonia i internet també va aglutinar la majoria de les reclamacions —concretament el 43,7%—, seguit del sector transport, amb el 14,9% de les reclamacions; sector energètic, amb el 7,6%; aparells d’ús domèstic, amb el 5,2%; i vehicles, amb el 3,9%. 
 
Un índex de resolució del 70% de les reclamacions: el 64,58% per mediació, i el 5% per laude arbitral
 
El 2011, l’ACC va registrar a Terres de l’Ebre un índex de resolució de les reclamacions del 70%, per sobre de la mitjana catalana, que es va situar en el 61%. De les 1.423 reclamacions ateses, l’any passat es van resoldre, (919), el 64,58% via mediació, i (72) el 5% per laude arbitral de la JACC. La resta de reclamacions no han estat resoltes o encara estan en tràmit.
 
A la demarcació ebrenca, l’any 2011 la major part de les mediacions van ser en el sector de la telefonia i internet, (66%), seguit del sector energètic (8,4%), transport (3,9% de les mediacions), aparells d’ús domèstic (3,7%), i vehicles (2,7%). Es tracta de percentatges similars al del conjunt de Catalunya, on la major part de les mediacions van ser en el sector de telefonia i internet (el 61,3% del total), seguit del sector energètic amb el 10,2% dels acords de mediació; els aparells d’ús domèstic, amb el 5,9%; i el transport, amb el 5,7% de les mediacions. 
 
Pel que fa a l’arbitratge, la JACC va dictar l’any passat a Terres de l’Ebre un total de 72 laudes, dels quals la immensa majoria —el 95,8%— van ser  per temes reclamacions de telefonia i internet. A molta distància, un 1,4% dels laudes dictats van ser per reclamacions en el sector energètic, un 1,4% en el sector de l’ensenyament, i també un 1,4% en reclamacions a agències de viatges
 
 
Els establiments adherits a la Junta Arbitral de Consum a Terres de l’Ebre pugen un 3,09% i se situen en els 533
 
La xifra d’establiments adherits al sistema arbitral de Consum a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) a Terres de l’Ebre va situar-se en el en els 533, un 3,09% més que al 2010. En relació al conjunt de Catalunya, representa el 8,8% del total d’establiments adherits a la JACC. Entre els establiments adherits a Terres de l’Ebre hi ha comerços minoristes de diferents sectors, del sector de l’hostaleria i del sector dels subministraments.
 
Al conjunt de Catalunya, el nombre d’establiments adherits es va situar en els 6.047, un 7,18% més que el 2010. Destaca l’adhesió d’empreses com Sorea (subministrament d’aigua), la Creu Roja i el Teatre Nacional de Catalunya. Un any més es confirma la progressió a l’alça pel que fa a les adhesions a la Junta Arbitral de Consum. De 1998 a 2011, el nombre d’empreses adherides a la JACC s’ha incrementat un 226%.
 
Les alertes de consum per productes insegurs baixen un 6,15%
 
L’any passat es van registrar un total de 2.792 productes alertats a Catalunya. Aquesta xifra representa un 6,15% menys que el 2010, i manté la tendència a la baixa iniciada a partir de 2009, quan es va assolir la màxima activitat de la xarxa d’alertes de la UE. Des de l’any 2000, les alertes de consum s’han incrementat un 688,70%, passant dels 354 productes alertats el 2000 als 3.086 del 2009.
 
El sistema d’alertes de consum s’emmarca en la política de protecció dels consumidors de la UE, en relació amb la directiva europea sobre seguretat general dels productes, que preveu un programa d’actuacions en relació amb els productes potencialment perillosos  i permet evitar riscos per a la seguretat.
 
Per tipus de productes, el 26,7% de les alertes van ser per joguines i articles de puericultura, el 20,6% productes tèxtils; l’11,91% material elèctric i d’il·luminació  i el 6,42% de les alertes accessoris de vehicles.
 
Així mateix, l’ACC va retirar el 2011 un total de 71.110 productes del mercat: el 27,2% va ser maquinària i material elèctric, el 25,5% jocs i joguines, el 15,6% petits electrodomèstics, el 12,9% làmpades i aparells d’il·luminació, l’11,1% encenedors i el 4,1% cotxes de nen i articles de puericultura. A Terres de l’Ebre, es van retirar 155 productes alertats, un 5,44% més que a 2010, dels quals el 85,2% van ser làmpades i aparells d’il·luminació, i el 14,8% material elèctric.
 
22 expedients resolts amb sanció a Terres de l’Ebre, l’1,8% del total de Catalunya
 
Les actuacions inspectores i del control del mercat de l’ACC a Terres de l’Ebre van derivar en 22 expedients resolts amb sanció, xifra que representa l’1,8% de les 1.188 expedients resolts amb sanció al conjunt de Catalunya durant 2011.
 
Pel que fa a la quantia de les sancions imposades, l’import a Terres de l’Ebre ha estat de 51.100 euros, l’1,38% del l’import total de 3,6 milions d’euros.
 
Arreu del territori, Les infraccions que han motivat majors quanties en les sancions imposades han estat les clàusules abusives dels contractes (25,2% del total), les infraccions en publicitat (12,2%), la documentació, condicions de venda o prestació de servei (11,8%), la seguretat de productes (9,3%), les infraccions en etiquetatge i envasament de productes (7%) i les infraccions en relació amb el control i la col·laboració en la inspecció (6,7%).
 
Prop de 5.400 alumnes visiten l’Escola del Consum a Terres de l’Ebre
 
Des de la posada en marxa de l’ECC —al curs 2005-2006— un total de 5.385 estudiants de primària, secundària i educació especial de Terres de l’Ebre han passat pels tallers de consum programats per l’escola. El darrer curs, 2010-2011, l’ECC es va ubicar al Baix Ebre i va impartir tallers a 515 alumnes.
 
Al conjunt de Catalunya, durant el curs 2010-2011 un total de 18.597 alumnes van passar pels tallers programats per l’Escola del Consum de Catalunya (ECC).  Pel que fa a les activitats dirigides als professionals del Consum, l’ECC ha organitzat 32 activitats, que han suposat 436 hores lectives on han assistit 714 persones. A més, s’han programat un total de 47 xerrades dirigides a persones consumidores, amb gairebé 1.200 assistents, i 46 xerrades adreçades a comerciants, amb prop de 1.000 assistents. 
           
www.consum.cat : prop de 600 mil visites
 
L’any passat el web de l’ACC va rebre un total de 594.545 visites, un 13,1% més que el 2010. La pàgina més visitada va ser la de “reclamació/denúncia”, (79.651 visites), seguida del tema de consum “reclamació/denúncia” amb 47.923 visites, la pàgina “d’adreces d’interès” , amb 46.348 visites, “ACC/qui som” amb 33.455 visites, l’”Espai de consumidors” amb 33.041 visites, i el formulari de reclamació i denúncia, amb 29.014 visites.
 
Amposta acull des d’avui la 3a ed. de l’exposició “ConsumIN-La nostra força”
 
L’exposició ha estat inaugurada pel director de l’Agència Catalana del Consum, Alfons Conesa, acompanyat de la directora dels serveis territorials del Departament d’Empresa i Ocupació de les Terres de l’Ebre, Mercè Miralles; el president del Consell Comarcal del Montsià i president del Consorci del Museu de les Terres de l’Ebre, Joan Masdeu; i la regidora de Comerç de l’Ajuntament d’Amposta, Rosita Pertegaz.
 
La mostra, que arriba a la seva tercera edició, proposa una reflexió adreçada a tots els públics sobre el consum i  en aquest sentit, explica com consumir de forma responsable i crítica, en clau de drets i deures del consumidor.
 
A través d'un recorregut expositiu, es presenta un conjunt de panells informatius amb fotografies, gràfics, mapes i vídeos, on es visualitzen consells pràctics de com actuar davant els conflictes relacionats amb la telefonia i internet, el transport aeri i el consum energètic. En un altre àmbit, s'introdueix al públic en el camí de la reclamació i s'expliquen quins són els passos a realitzar per fer una reclamació, quines vies de solució ofereixen els organismes de consum i, qui és qui en el món del consum.
 
En el darrer espai de l'exposició es descriuen pràctiques actuals de consum que demanen una certa cautela per part de la persona consumidora per tal de no caure en el parany del Consum OUT, és a dir, el tipus de consum que amaga intencions poc desitjables. La mostra té un caràcter participatiu i interactiu, i tots els visitants podran fer-hi la seva aportació personal. Amb aquesta voluntat, podran deixar per escrit les reflexions i els consells que es derivin del seu pas per la mostra. Les millors opinions seran publicades a la plana web www.consum.cat.
 
L’exposició “Consum IN-La nostra força” es podrà visitar del 17 d’abril al 05 de maig, ambdós inclosos, al Museu de les Terres de l’Ebre a Amposta, de dimarts a dissabte d’11h a 14h i de 17.30h a 20h.
 
 

3  

Fitxers adjunts

El dir. de l'ACC, Alfons Conesa, amb la dir. dels SSTT del DEMO a Terres de l'Ebre, Mercè Miralles durant la presentació

El dir. de l'ACC, Alfons Conesa, amb la dir. dels SSTT del DEMO a Terres de l'Ebre, Mercè Miralles durant la presentació
JPG | 684

El dir. de l'ACC, Alfons Conesa, duirant la inauguració expo ConsumIN

El dir. de l'ACC, Alfons Conesa, duirant la inauguració expo ConsumIN
JPG | 395

UNa imatge de l¡'exposiació ConsumIN al Museu de les Terres de l'Ebre

UNa imatge de l¡'exposiació ConsumIN al Museu de les Terres de l'Ebre
JPG | 454