Servei Català de Trànsit

Comença el dispositiu de mobilitat d'estiu marcat per les noves mesures de control de trànsit

query_builder   29 juny 2012 11:27

event_note Nota de premsa

Comença el dispositiu de mobilitat d'estiu marcat per les noves mesures de control de trànsit

  • Els caps de setmana de juliol concentren la màxima mobilitat i els principals problemes viaris de l’estiu
  • L’AP-7, entre la frontera francesa i Tarragona, és la via que registra la mobilitat més elevada, atès que és el corredor  de pas de vehicles provinents d’altres països europeus
  • A partir d’aquest diumenge 1 de juliol s’apliquen les mesures per reduir la sinistralitat: intensificació de la vigilància policial i desplegament de controls integrals dels Mossos d’Esquadra
Els mesos d’estiu són el període en què les carreteres i autopistes catalanes registren una major mobilitat i per això, des del passat pont de Sant Joan fins el proper 11 de setembre, el Servei Català de Trànsit (SCT), amb el suport i la col·laboració de la Policia de la Generalitat – Mossos d’Esquadra, activa, els caps de setmana d’estiu, dispositius especials de trànsit per fer front a aquesta mobilitat estiuenca. Respecte a la sortida, aquests estan actius des de divendres a les 15.00 hores fins a les 15.00 hores de dissabte. Pel que fa al retorn, els dispositius es posen en marxa els diumenges des de les 15.00 fins a les 24.00 h.
 
L’SCT, basant-se en les dades històriques, preveu que aquest estiu el comportament de la mobilitat serà similar al dels darrers anys. Pel que fa als caps de setmana de juliol hi haurà una elevada mobilitat d’anada i tornada cap a les zones de platja i segones residències. Durant la tarda de divendres i dissabte al matí hi haurà una sortida important de vehicles i un retorn concentrat al llarg de diumenge a la tarda amb congestions elevades.
 
Pel que fa als caps de setmana del mes d’agost, la mobilitat minva en general, atès que ja es realitzen estades més llargues en les destinacions costaneres. Convé destacar, però, que els dissabtes d’agost la mobilitat és força elevada sobretot a l’AP-7, atès que molts conductors d’altres països d’Europa retornen als seus indrets d’origen. Tanmateix es preveu que respecte d’anys anteriors, els problemes en aquesta via siguin menors ja que s’han ampliat nous trams de l’autopista amb un tercer carril i també s’han suprimit les barreres de peatge de Tarragona i El Vendrell.
 
 
Característiques de la mobilitat d’estiu de 2012
 
- Hi haurà una sortida aproximada cada cap de setmana del mes de juliol d’entre 450.000 i 500.000 vehicles des de l’àrea metropolitana de Barcelona. Convé destacar que el volum de mobilitat de l’estiu depèn de l’evolució meteorològica.
 
- La via més conflictiva i que podrà registrar retencions destacables, tant de sortida com de retorn, serà l’AP-7, ja que acostuma a haver-hi problemes per circular en diversos trams del seu recorregut tant en sentit nord (Montmeló – Roca del Vallès – Cardedeu), per anar cap a la Costa Brava o bé accedir a França, com en sentit sud (Martorell), per arribar a la Costa Daurada o bé accedir a la resta de l’estat. També hi podrà haver complicacions circulatòries a la C-32 Nord a Arenys de Mar – Llavaneres – Vilassar, C-32 Sud a Sitges i Castelldefels, N-340 entre el Vendrell i Tarragona i a les vies d’accés a la Costa Brava (C-31, C-35 i C-65).   
 
- A més, com cada any, a aquesta mobilitat interna des de les grans àrees metropolitanes (sobretot de Barcelona) cap a zones turístiques de la Costa Brava i de la Costa Daurada cal sumar-li l’externa procedent de la resta d’Europa, tant els vehicles que circularan per la xarxa viària tenint Catalunya com a lloc de destí com els que la utilitzaran per desplaçar-se cap a d’altres llocs de l’estat espanyol. En aquest sentit, l’AP-7, entre la frontera amb França i Tarragona, registrarà durant els mesos de juliol i agost una elevada mobilitat, amb una gran afluència de vehicles, tant en sentit sud com nord.
 
- Cal tenir en compte que, com en els darrers anys, a l’agost no es registrarà una important operació sortida i retorn a l’inici, a mitjan i al final del mes per la flexibilització del període de vacances.
 
- L’operació especial de trànsit que tanca el període estiuenc d’aquest any coincideix amb el pont de la Diada de Catalunya, l’11 de setembre, pont on es preveu que es produeixin importants congestions tant el divendres 7 (sortida), com el diumenge 11 de setembre (retorn).
 
 
Mesures especials de circulació durant l’operació especial de trànsit d’estiu
 
Pel que fa a les mesures especials de circulació, ordenació i regulació a prendre durant l’operació especial de trànsit d’estiu (carrils addicionals i  en sentit contrari a l’habitual, inversió de prioritats a rotondes, carrils d’incorporació, dispositius de senyalització abalisats amb cons), són les següents:
 
 
 
Via
 
 
Sentit
 
                 Tram
Tipus mesura
AP-7
 
Sud
Papiol-Martorell
Carril en sentit contrari
GI-662
 
Est
Castell – Platja d’Aro
Canviar prioritat a rotondes
GI-662
 
Est
Castell – Platja d’Aro
Canviar prioritat a rotondes
C-32
 
Sud
Sitges
Tall sortida Sitges Centre
C-65
 
Sud
Cassà de la Selva
Inversió prioritats a les rotondes
C-31
Sud
Rotondes: la Nàutica i les Ovelles
Inversió prioritats a les rotondes
AP-7
 
Sud
Sant Celoni – La Roca
Carril en sentit contrari
C-32
 
Sud
Arenys - Vilassar
Carril en sentit contrari
C-32
 
Sud
Vilassar – Montgat
Carril en sentit contrari
AP-7
 
Nord
Vilafranca – Martorell
Carril en sentit contrari
C-32
 
Nord
Garraf – L’Hospitalet
Carril en sentit contrari
 
 
A més, amb la finalitat de garantir la mobilitat general de la circulació, d’augmentar la fluïdesa en la xarxa viària i de millorar la seguretat viària, durant aquest estiu 2012, concretament els caps de setmana del 15, 21 i 28 de juliol, hi haurà restriccions a la circulació per a tot tipus de vehicle o conjunt de vehicles de més de 7.500 kg de MMA. Estan exempts d’aquestes restriccions vehicles que transportin: 
 
  • bestiar viu, llet crua o escombraries, amb càrrega o sense
  • aigua destinada al consum humà mitjançant cisternes mòbils
  • servei de correus
  • distribució de premsa diària
  • trasllat de fundents d’emergència per raons de vialitat hivernal
  • mercaderies peribles en règim de transport ATP
 
Convé recordar que estan exempts de la restricció de l’AP-7 els vehicles o conjunts de vehicles de qualsevol MMA que finalitzin el seu trajecte a les seves bases, el lloc de descans o la residència habitual del transportista, situades a les comarques de l’Alt Camp, el Baix Camp o el Tarragonès. Aquests vehicles hauran d’abandonar l’AP-7 per la sortida 33, a Tarragona, com a màxim. A més, aquests vehicles especials també estan exempts de les restriccions: 
 
  • Vehicles o conjunt de vehicles  d’assistència en carretera que ultrapassin els 7.500 kg de MMA i puguin acreditar que estan portant a terme un servei d’auxili en accidents o incidències del trànsit urgents.
  • Màquines automotrius d’elevació que facin tasques d’assistència a vehicles avariats o accidentats, en el lloc de l’incident o en el trasllat al punt en què hagi de ser dipositat i el retorn en buit.
 
Les restriccions als vehicles pesants estaran vigents en les vies i els horaris que s’especifiquen en aquest document:
 
 
  
Mesures per combatre l’accidentalitat durant el període estiuenc
 
Convé recordar que a partir del proper diumenge, 1 de juliol, es començaran a aplicar les mesures per reduir la sinistralitat viària davant l’increment registrat els primers sis mesos del 2012 i també per afrontar el període estiuenc en què hi ha una elevada mobilitat a les carreteres catalanes. Concretament les mesures adoptades són:
 
1)     Per neutralitzar la manca d’atenció en la conducció i per fer front a l’augment de la mobilitat a carreteres principals no desdoblades, els Mossos d’Esquadra realitzaran diversos controls policials simultanis en un mateix eix viari. La més presència i freqüència d’aquests controls per augmentar el nivell d’alerta dels conductors es durà a terme a través de l’increment de dotacions de seguretat ciutadana (USC) a les carreteres i a més, les diferents àrees regionals de trànsit (ART) actuaran a la vegada en una mateixa via. Convé destacar també que cada ART, amb el suport de les dotacions USC, dissenyaran plans específics d’actuació en el corresponent territori per aconseguir reduir la sinistralitat.
 
2)     Per fer front al manteniment més deficient dels vehicles i també per eradicar la velocitat excessiva o inadequada, els Mossos d’Esquadra faran controls policials integrals, és a dir que actuaran alhora sobre dos o més elements de risc: 
 
  • Es controlarà la velocitat a través de radars en línia i la notificació de la infracció serà a peu de carretera
  • Es controlaran les condicions tècniques del vehicles a través de la documentació sobre l’ITV i la revisió d’aspectes com l’estiba, l’enllumenat, els pneumàtics, la càrrega, entre d’altres.
  • Es realitzaran proves d’alcoholèmia i drogotest i també s’actuarà sobre els elements de seguretat passiva.
 
3)     Per combatre la velocitat excessiva o inadequada a les carreteres s’incrementarà mensualment en un 25% la rotació dels radars fixes. La rotació s’adequarà en cada moment als resultats de la sinistralitat en cadascuna de les carreteres.
 
4)     Altres actuacions policials que es duran a terme seran l’augment de vehicles no logotipats amb vídeovigilància per detectar distraccions com l’ús dels telèfons mòbils. Per evitar infraccions dinàmiques de risc (avançaments perillosos, velocitat excessiva o inadequada i maniobres temeràries) s’augmentaran els controls policials dinàmics amb motocicleta i es reforçarà amb el suport dels mitjans aeris de l’SCT. 
 
 
5)     En l’aplicació de l’article 68 de la llei de seguretat viària, increment del 30% de l’import de la sanció econòmica en aquelles conductes de risc que hagin estat sancionades en dues ocasions més pel mateix motiu durant l’any anterior.
 
Es consideren conductes de risc aquelles que, atenent la seva gravetat i transcendència del fet i els antecedents de l’infractor i a la seva condició de reincident, comportin un perill potencial creat per a ell mateix i per a la resta d’usuaris de la via. Com per exemple: 
 
  • avançaments envaint el sentit contrari, en revolts o canvis de resant de visibilitat reduïda
  • circular a més de 190 km/h
  • conduir havent superat les taxes d’alcoholèmia o sota els efectes dels estupefaents
  • circular sense portar el cinturó de seguretat

 

Les carreteres d’atenció prioritària per al desenvolupament d’aquest pla d’acció són la N-II, C-35, C-25, C-55, C-15, N-340 (tram nord i sud), C-14, N-240, C-12 i C-13. A més, aquestes mesures policials tindran especial incidència a les carreteres de Lleida, atès que és la demarcació que ha tingut un increment més acusat de la sinistralitat aquest 2012.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa en PDF

Nota de premsa en PDF
PDF | 123