Interior

El conseller Puig i el pare Abat de Montserrat inauguren els primers senyals de cobertura del 112 per facilitar l'actuació dels cossos d'emergència a Montserrat

query_builder   27 juliol 2012 13:51

event_note Nota de premsa

El conseller Puig i el pare Abat de Montserrat inauguren els primers senyals de cobertura del 112 per facilitar l'actuació dels cossos d'emergència a Montserrat

Foto
El conseller d’Interior, Felip Puig, i el Pare Abat de Montserrat, Josep Maria Soler, han presidit avui al Monestir de Montserrat l’acte d’inauguració dels primers senyals informatius que indiquen punts de cobertura del telèfon d’emergències 112, per tal que visitants i excursionistes coneguin les zones on hi ha possibilitat d’activar els serveis d’emergència en cas de necessitat.
 
A la Muntanya de Montserrat, igual que a diversos llocs de muntanya o rurals, no hi ha cobertura de cap operador de telefonia mòbil, amb la qual cosa és impossible contactar amb el 112. L’ajut econòmic i tècnic dels diferents operadors de telefonia mòbil (MOVISTAR, ORANGE i VODAFONE), patrocinadors de la iniciativa, ha estat bàsic en la consecució d’aquest projecte, juntament amb la predisposició del patronat de la Muntanya de Montserrat.
 
El conseller Puig ha assenyalat que la instal·lació dels senyals “ens serveix per aprofundir en la doble vessant del sistema de seguretat del país: d’una banda la part de seguretat pública, la més policial, però sobre tot l’altra, la de la seguretat davant les emergències i els accidents, en que l’autoprotecció, la participació i conscienciació dels ciutadans és bàsica”. El conseller ha recordat que “el 112 sempre respon, però cal que la gent sàpiga que perquè responguin hi ha d’haver cobertura d’alguna mena, per això instal·lem els senyals on hi ha cobertura suficient en els senders més transitats” i que no tenen cobertura arreu. “És tan important saber això com saber que a la muntanya s’hi ha d’anar preparat, amb el calçat i roba adequats i havent consultat la previsió meteorològica”, ha afegit Puig.
 
Per la seva banda, el pare Abat ha destacat “l’important servei públic que significa pels visitants” de Montserrat la instal·lació dels senyals. “És una eina molt útil i cal agrair la plena col·laboració amb el Departament d’Interior i amb els operadors telefònics”.
 
El telèfon d’emergències 112 és un servei públic universal i gratuït, però és possible contactar-hi només des de zones on hi ha cobertura d’algun dels operadors de telefonia mòbil. Aproximadament a una quarta part de Catalunya, especialment en zones rurals o muntanyoses, no hi ha cobertura de cap mena, per la qual cosa no es pot contactar amb el Centre d’Atenció i Gestió de Trucades d’Urgència CAT112.
 
Amb la instal·lació dels pals s’inicia l’aplicació del previst en el conveni signat el desembre de 2011, l’horitzó del qual és que excursionistes o visitants puguin, en els trajectes més habituals per Montserrat en els que hi ha zones sense cobertura, identificar punts on hi ha senyal per poder trucar al servei d’emergències en cas d’accident o qualsevol urgència.
 
En aquests punts hi ha instal·lats uns pals de fusta entre 1,8 m i 2,5 m d’alçada i amb zero impacte ecològic, amb un senyal que indica PUNT DE COBERTURA 112 EMERGÈNCIES, i un número de matrícula per tal que el ciutadà que necessiti contactar els serveis d’emergència no hagi d’indicar la seva posició, ja que les dades d’aquell senyal estan introduïdes a la cartografia del 112. Per tant, quan la persona truca al 112 i indica la matrícula que figura en el pal de senyalització, de forma automàtica els cossos d’emergència saben on es troba.
 
Els pals estan disposats al llarg dels recorreguts més freqüentats per passejants i excursionistes en zones que no tenen cobertura. Estan situats en “illes” de cobertura suficient per tal que aquelles persones que puguin tenir una emergència a la muntanya podran saber fins on hauran de retrocedir per trobar un punt de cobertura suficient.
 
Montserrat ha estat un espai idoni per desenvolupar aquesta iniciativa, pionera a l’Estat, ja que és una zona molt visitada: 2.268.567 visitants el 2010, i amb zones sense cap cobertura en els trajectes més habituals.
 
La prova pilot va tenir el seu origen en un projecte endegat pel Centre d'Atenció i Gestió de Trucades d'Urgència 112 Catalunya (CAT112), i la Direcció General de Telecomunicacions i Societat de la Informació per crear una cartografia que mostra la cobertura telefònica per a mòbil de tot el territori de Catalunya, és a dir, un mapa exacte de les zones amb cobertura d’algun operador de telefonia mòbil i les zones “a l’ombra”, sense cobertura suficient per establir comunicació de cap operador.
 
Malgrat que el 98% de la població té cobertura mòbil, aquesta únicament cobreix un 78% del territori. La resta, principalment parcs naturals, regions muntanyoses i zones despoblades, no en té de cap mena i, per tant, no es pot contactar el 112.
 
Aquest telèfon és accessible per qualsevol mòbil mentre hi hagi alguna mena de cobertura, tot i que no sigui de la seva operadora contractada. Amb tot, si no hi ha cobertura de cap proveïdor, el contacte és impossible.
 
Per tant, aquesta aplicació resultarà molt útil a aquells ciutadans que necessitin disposar de la informació sobre la cobertura que hi ha en un indret determinat, especialment excursionistes o visitants de zones concorregudes però amb zones sense cobertura com, per exemple, el massís de Montserrat
 
L'objectiu final del projecte és instal·lar els senyals a totes les vies de senderisme de gran afluència, com ara els Grans Recorreguts (GR) que creuen Catalunya, ubicats en la seva major part en Parcs Naturals i en els gran part dels quals hi ha zones sense cobertura de cap tipus o dèbil.
 
De fet, aquest estiu s’iniciarà la instal·lació dels pals en els parcs naturals de Cadí-Moixeró, de la Zona Volcànica de la Garrotxa i el de Sant Llorenç del Munt i l'Obac.
 
L’accés directe a la cartografia interactiva permetrà marcar un recorregut de rutes i senders a través d'una línia puntejada en la qual el color negre indica on hi ha cobertura telefònica i el vermell on no n'hi ha gens.
 
El CAT112 té previst penjar al web del Departament d'Interior el mapa complet de cobertura de Catalunya, de forma que qualsevol persona pugui conèixer fins on arriba la cobertura telefònica. També es penjarà a molts altres webs de la Generalitat i d’institucions vinculades a l’excursionisme i el lleure.
 
Des del CAT 112 es vol conscienciar a la ciutadania que no a tot arreu hi ha cobertura de telèfon, encara que a la pantalla del telèfon mòbil hi aparegui el missatge “només trucada d'emergència”. Aquesta situació no es dóna únicament en aquests llocs, també en ambients urbans en soterranis, aparcaments, etc...
 
Les operadores de telefonia mòbil Vodafone, Orange i Movistar han col·laborat en el finançament del projecte.
 
A la signatura hi han assistit també el gerent del Patronat de la Muntanya de Montserrat, Xavier Aparicio, el director del Centre d’Atenció i Gestió de Trucades d’Urgència de Catalunya 112, Agustí Serrano; Albert Buxadé, director general de Vodafone Catalunya; Lluis Castells, director d’Empreses i Administracions Públiques de Catalunya de Movistar i Mònica Sala, directora general d’Orange Catalunya i Marcel Escudé, de l’Àrea de Serveis i Infraestructures de Telecomunicacions de la Generalitat de Catalunya.