La conferència que clourà la trobada anirà a càrrec de Tracy Shildrick, especialista en la investigació de l’impacte de la crisi econòmica actual en els joves, i en pobresa i exclusió social.
D’entre els temes destacats que s’exposaran al llarg de la trobada hi ha el nou Marc Financer Plurianual de la Unió Europea 2014-2020 que s’ha d’aprovar i que tindrà una incidència directa en els nous programes de joventut que es duran a terme.
D’altra banda, les ponències del congrés tindran com a focus d’atenció la necessitat que les recerques en joventut es transfereixin d’una manera pràctica i efectiva en les polítiques públiques. En aquest sentit, s’han endegat projectes com l’European Knowledge Centre on Youth Policies, un centre de recursos impulsat pel partenariat en temes de joventut entre la Unió Europea i el Consell d’Europa; la creació d’un grup d’experts sobre polítiques de joventut que assessora aquestes dues institucions; i el disseny d’un sistema d’indicadors sobre la joventut de la UE.
Projecció de Catalunya a Europa
La celebració d’aquesta trobada a Catalunya és estratègica, ja que significarà que un dels focus d’atenció se centri en el paper de les regions europees que, com Catalunya o Flandes, tenen les competències plenes en polítiques de joventut. D’aquesta manera, la Midterm Conference 2012 també actuarà com a aparador de les polítiques desenvolupades des del nostre país i de la importància de les regions europees en aquest camp.
Els assistents al congrés també participaran en un total de set grups de treball, que versaran sobre les següents temàtiques amb relació a la joventut: increment de les desigualtats; participació; benestar i el rol de l’estat; transferència de coneixement; transició educativa; la crisi i l’Europa del sud; i canvis en les transicions.