Educació

Govern

Rigau assegura que "aquesta llei només té un clar objectiu: l'homogeneïtzació de tot el sistema educatiu"

query_builder   21 setembre 2012 19:57

event_note Nota de premsa

Rigau assegura que "aquesta llei només té un clar objectiu: l'homogeneïtzació de tot el sistema educatiu"

 

  • La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha fet aquestes declaracions en relació a l’informe sobre l’avantprojecte de la Llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa que s’ha presentat avui en el Consell de Ministres
 
  • Rigau també ha afirmat que l’increment de continguts curriculars proposats per l’avantprojecte envaeix competències i que l’avaluació dels alumnes és competència de la Generalitat
 
  • La titular d’Ensenyament considera que “per millorar el sistema, no cal recentralitzar”
 
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha assegurat que “aquesta llei només té un clar objectiu: l’homogeneïtzació de tot el sistema educatiu espanyol” perquè “és l’Estat el que decideix en un 65% el que s’ensenyarà a les escoles i es reserva la competència d’avaluar a tots i cadascun dels alumnes”. En aquest sentit, Rigau ha afirmat que l’increment de continguts curriculars envaeix competències i ha recordat que l’avaluació censal és competència de la Generalitat. La consellera Rigau ha fet aquestes declaracions en relació a l’informe sobre l’avantprojecte de la Llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa que s’ha presentat avui en el Consell de Ministres.
 
La titular d’Ensenyament considera que el fet de regular el percentatge de continguts curriculars a l’alça contradiu la competència en els mínims que correspon a l’Estat i, per tant, es tracta d’una invasió competencial.  Rigau denuncia que es tracta d’una “recentralització acadèmica total, és un pas molt enrere en relació al que les diferents lleis havien desenvolupat des de la Constitució”.
 
Respecte a les avaluacions previstes per l’avantprojecte de llei, la titular d’Ensenyament ha concretat que “dóna la sensació que l’Estat a través de l’avaluació vol controlar el currículum i a més homogeneïtzar tots els continguts educatius”. Així mateix, ha recordat que “l’avaluació del conjunt de l’alumnat és competència de la Generalitat i no hi volem renunciar”. També ha explicat que per comparar a Catalunya ja “hi ha les avaluacions de mostres i que a l’Estat no li correspon avaluar cadascun dels alumnes en plan censal”. Per tant, “és una avaluació que competencialment és inacceptable i també és un tipus d’avaluació molt condicionadora”.
 
Rigau també ha declarat que “és una ofensiva total contra l’estructura competencial que en el Estatut en Catalunya ens van donar i que fins ara és vigent a tot l’Estat i que sobretot interfereix de manera molt clara sobre la previsió que el Tribunal Constitucional va donar per válida de l’Estatut que reconeix l’avaluació interna competència de la Generalitat i la voluntat de participar en les mostres”. Ha afegit que els organismes internacionals fan les avaluacions per mostres i competències i no per continguts: “és un canvi de la política espanyola, d’anar enrere”.
 
Pel que fa a la prova que es vol realitzar a quart d’ESO, Ensenyament considera que ha de ser la mateixa per a tots els alumnes. Segons Rigau, “hem de dir que la prova de tercer de primària no entenem que sigui de diagnosi precoç perquè s’ha de fer a P5, a 1er i a 2on i no a mig segon cicle de primària”.
 
Respecte a l’ordenació general del sistema, Rigau constata que es manté la proposta aprovada pel govern del PSOE de posar itineraris en el darrer tram d’ESO. Valora positivament l’impuls que es dóna a l’FP dual, iniciativa que ja s’ha implantat a Catalunya aquest curs 2012-2013, i a la formació professional inicial.
 
 
21 de setembre de 2012