Empresa i Treball

INDÚSTRIA

El clúster tèxtil de Catalunya s'adapta al nou escenari econòmic per guanyar competitivitat

query_builder   3 octubre 2012 10:56

event_note Nota de premsa

INDÚSTRIA

El clúster tèxtil de Catalunya s'adapta al nou escenari econòmic per guanyar competitivitat

 

  • La indústria de la moda catalana treballa per adaptar-se a “un nou món” fruït dels canvis en els valors de consum i les oportunitats en els mercats emergents i en les noves tecnologies.

 

  • Són conclusions de la tercera jornada estratègica del clúster tèxtil, organitzada pel Centre d’Innovació FITEX amb el suport del Departament d’Empresa i Ocupació a través d’ACC1Ó.

 

  • Hi han participat més de 40 empresaris de marques catalanes com Sita Murt, Punto Blanco, Escorpion o Desigual. El sector tèxtil factura 12.700 milions d’euros anuals.
 
El clúster català del sector tèxtil treballa per adaptar-se al nou escenari econòmic mundial per guanyar competitivitat. Durant dos dies, més de 40 empresaris i professionals del sector de la moda han participat a la tercera jornada de reflexió estratègica de la indústria de la moda catalana, que han abordat alguns d’aquests canvis i com fer-hi front.
 
Les jornades han estat organitzades pel Centre d’Innovació FITEX -que pertany a la xarxa TECNIO de la Generalitat de Catalunya-, el Clúster Tèxtil i Moda de Catalunya i ACC1Ó, l’agència per a la competitivitat de l’empresa catalana del Departament d’Empresa i Ocupació.
 
Entre les marques catalanes que hi han participat destaquen Sita Murt, Punto Blanco, Còndor, Desigual, G.P. Torras, Massana, Escorpion, Guasch, Textil Eltex, Manufacturas Andreu, Axis, Peiró Tèxtil, Inform, així com d’altres empreses com SkunFunk, del País Basc. El sector tèxtil català agrupa un total de 1.750 empreses que facturen en global 12.700 milions d’euros anuals.
 
Nous models de consum
 
Durant la jornada s’ha presentat l’estudi sobre Tendències en els Valors de Consum, realitzat pel centre tecnològic FITEX a diversos països de la UE, que conclou que el món es polaritza en tres models de consum. Un és l’anomenat món groc, al qual pertanyen països emergents com Xina o Brasil, i que es troben en la “Festa del Consum”. Aquests països volen consumir, són marquistes i utilitzen la moda com a indicador d’estatus i de progrés econòmic.
 
A l’altre extrem es troba el món vermell, encapçalat per països com Espanya, Itàlia, Grècia o Portugal. Són països en els quals, segons l’estudi, s’ha estès una cultura low cost, on els consumidors cerquen productes d’oportunitat.  En tercer lloc trobem el món del futur, anomenat món blau i representat per països com ara Finlàndia, Suècia o Noruega, interessats per la qualitat dels productes, l’impacte local, la sostenibilitat i el consum responsable.
 
El gran repte per a moltes de les marques de moda que es troben en un procés de forta expansió internacional és adaptar les seves col·leccions als interessos de cadascun dels tres mons, mantenint a la vegada la pròpia identitat de la marca.
 
Claus per implantar-se a l’Àsia i al Brasil
 
Jordi Balsells, vicepresident executiu de Desigual a Àsia, ha explicat que per introduir-se en aquest continent cal entendre que són mercats amb un desenvolupament lent, i on cercar socis al país es un factor clau per aconseguir resultats.
 
Plantejar-se una implantació multicanal, treballar el país per regions, adaptar el producte de la marca al consumidor i una correcta gestió de mercaderies i aranzels són aspectes que poden ajudar a una implantació d’èxit per a marques catalanes.  
 
D’altra banda, Carol Teixeira, experta en moda a Brasil, ha detallat les oportunitats que amaga aquest mercat, més pròxim a un continent que a un país, un cop superats els elevats aranzels i les barreres no aranzelàries que el protegeixen. Novament, treballar amb socis locals, grups inversors en moda i grans grups industrials tèxtils són alternatives que poden ajudar a una implantació comercial exitosa.
 
Millorar les vendes a través de la xarxa
 
Durant les jornades també s’han presentat diverses tecnologies d’aplicació en el sector de la moda, com és el cas de Tueddy, una nova eina que es defineix com Spotify de la moda i que ajuda a vincular marques i usuaris amb la finalitat de generar vendes.  
 

1  

Fitxers adjunts

Participants a la tercera jornada estratègica del clúster tèxtil

Participants a la tercera jornada estratègica del clúster tèxtil
JPG | 685